به تازگی مجله  فوربس برای دومین بار  فهرست 50 شرکت برتر در زمینه فناوری بلاکچین را اعلام کرد. معرفی شرکتهای جدید فهرست مذکور و سرمایه گذاران آنها نیز برای اولین بار قرار بود در اواخر اسفند امسال در شهر نیویورک برگزار شود.

مقدمه

به تازگی مجله فوربس برای دومین بار  فهرست 50 شرکت برتر در زمینه فناوری بلاکچین را اعلام کرد. این لیست، مجموعه ای از 50 شرکت و سازمان پیشتاز و  نمایانگر شرکتهایی است که از فن آوری ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای تجاری ، افزایش شفافیت و صرفه جویی در هزینه ها استفاده می کنند که رقم آنها به طور بالقوه بالغ بر میلیاردها دلار می شود. در حالی که بسیاری از شرکت های موجود در لیست امسال برند های شناخته شده ای مثل آمازون، بی ام دبلیو ، مایکروسافت، جی پی مورگان و گوگل هستند ، اما تعداد معدودی از استارت آپ حوزه ی  ارز مجازی مانند بیت فیوری (Bitfury )، کوین بیس (Coinbase ) و ریپل (Ripple ) هم در این لیست حضور دارند که قبلاً معیارهای این لیست به شرح زیر را رعایت کرده و در حال ایجاد موج تازه ای هستند و  در مسیر تیدیل شدن به شرکت های رده اول (Blue Chip) در عصر دیجیتال هستند.

معیار انتخاب شرکتها

شرکتهایی به عنوان 50 شرکت برتر بلاکچین انتخاب شده اند  که دارای حداقل 1 میلیارد دلار درآمد در سال بوده یا به همین میزان ارزش گذاری شده باشند. به گفته آقای مایکل دل کاستیلو که سر ویراستار تهیه این لیست در فوربس می باشد، فناوری بلاکچین در ابتدا به عنوان راهی برای انتقال بیت کوین از نقطه الف به نقطه ب معرفی شد اما اکنون توسط شرکتهای بزرگ برای نظارت و انتقال هر تعداد دارایی در سرتاسر جهان به آسانی ارسال یک ایمیل استفاده می شود.

لیست 50 شرکت مطرح 2020 در فن آوری بلاکچین نه تنها ثابت می کند که سازمانهای جهانی همچنان از فن آوری زیر بنایی بیت کوین استفاده می کنند ، بلکه بسیاری از پروژه های بلاکچین از مرحله تئوری یا آزمایش فراتر رفته و به انجام معاملات واقعی ، مدیریت هزینه ها وبهره برداری از سایر مزایای این فن آوری پرداخته اند."

تنوع صنایع

فهرست شرکت های برتر بلاکچین امسال، طیف گسترده ای از صنایع را در خود جای داده است که برای بهبود کسب و کار خود سرمایه گذاری زیادی در این فناوری کرده اند. جای تعجب نیست که سازمانهایی مثل کردیت سوئیس (Credit Suisse)، سیتی گروپ (Citigroup)، جی پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) که در صنعت تامین مالی و بانکداری فعالند را جزو نامهای مسلط و پیشرو در این فهرست می یابیم. در عین حال، فهرست فوق طیف وسیعی از صنایع را در بر می گیرد.  از شرکت نستله که بزرگترین شرکت مواد غذایی بورسی جهان است تا بزرگترین شرکت های بین المللی خرده فروشی مثل والمارت و آمازون یا غول های خودروسازی و نوآوری مثل بی ام دبلیو، فیسبوک و گوگل همگی در جمع 50 شرکت فوق حضور دارند.

نکته پایانی

حدود نیمی از شرکت های موجود در این فهرست تازه وارد هستند از جمله سازمان ملل متحد که یک سازمان جهانی75 ساله است و ابتکارات بی شماری در این زمینه به خرج داده است یا بانک ساخت و ساز چین که دومین بانک بزرگ جهان است. همچنین صندوق تسویه حسابهای ملی روسیه وشرکت اسکوئر (Square) که توسط جک دورسی (Jack Dorsey ) معروف  درسال 2009 میلادی تاسیس شده و در زمینه خدمات مالی، پرداخت به وسیله موبایل و نرم افزارهای نقطه فروش (POS) فعال است

معرفی 10 شرکت برتر

فهرست کامل 50 شرکت برتر در زمینه بلاکچین در سال 2020 به ترتیب حروف الفبا در وبسایت فوربس منتشر شده است و ما در اینجا به ذکر تعدادی از آنها بسنده می کنیم.

آمازون-دفتر مرکزی: شهر سیاتل، واشنگتن

این غول تجارت الکترونیک در راستای توسعه محصولاتش، ابزارهای مبتنی بر بلاکچین خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دهد که نمی‌خواهند خودشان دست به ساخت و پیاده‌سازی این فناوری در زیر ساخت‌هایشان بزنند. شرکت نستله استرالیا، از محصول مبتنی بر بلاکچین آمازون برای راه‌اندازی مارک جدیدی از قهوه تحت عنوان زنجیره مبدا (Chain of Origin) استفاده می‌کند که با استفاده از آن، کاربران قادر خواهند بود زنجیره تامین قهوه را مشاهده کنند. مصرف‌کنندگان می‌توانند با اسکن کردن یک کد کیو آر(ًQR Code) از مزرعه کوچکی که دانه در آن کاشته شده تا کارگاهی که فراوری در آن صورت گرفته است را ببینند. سایر مشتری‌های بلاکچین آمازون شامل شرکت سونی موزیک ژاپن، شرکت بی‌ام‌دبلیو، موسسه مشاوره مدیریت اکسنچر و شرکت صنایع دستی جین‌ژو بیر کره جنوبی هستند.

آنت فایننشیال- دفتر مرکزی: شهر هانگ‌ژو، چین

پلتفرم تامین مالی Ant Financial تحت عنوان دئو-چین، امکان نقل و انتقال ۱.۵ میلیارد دلار وام سریع و سایر تراکنش‌ها را برای تامین‌کنندگان خرد وجه نقد نظیر شرکت گوان یانگ کامپیوترو سیچوآن فراهم کرده است. آنت فایننشیال از بلاکچین اختصاصی خود برای اعتبار سنجی مطالبات و انجام پرداخت‌ها استفاده می‌کند.

آنتم-دفترمرکزی:شهرایندیانا‌پلیس،- ایالت ایندیانا

در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، این شرکت ارائه‌دهنده بیمه درمانی شروع به رونمایی از ویژگی‌هایی با اتکا به فناوری بلاکچین در پلتفرم خود کرده است که امکان دسترسی ایمن و به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی را به بیماران می‌دهد. طی دو یا سه سال آینده، تمامی ۴۰ میلیون عضو این سیستم به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت.

آون- دفتر مرکزی: شهر لندن، انگلستان

علاوه بر سیاست ۲۵۵ میلیون دلاری این شرکت برای حفاظت از کوین‌بیس در قبال خطرات احتمالی و خسارات ناشی از هک، آون در حال راه‌اندازی پلتفرم مبتنی بر بلاکچین برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای صنعت بیمه است. اتکا به یک قرارداد بیمه  که قرار است بیمه‌گذار را در قبال ریسک‌ها و خسارات آتی محافظت کند، آن هم در شرایطی که هر کسی از سیستم متفاوتی برای ارسال و دریافت اطلاعات مربوط استفاده می‌کند، کار درستی به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل، آون در حال راه‌اندازی یک پلتفرم مشترک است که در آن همه بیمه‌گران و بیمه‌گذاران می‌توانند در سیستمی مشابه کار کنند. تاکنون شرکت‌های اورست‌ری و رناسیانس‌ری وارد این شبکه شده‌اند تا به تست و طراحی این پروژه کمک کنند.

بایدو- دفترمرکزی: شهر پکن، چین

غول مرورگر چینی Baido، سال‌های سال است که به‌صورت حرفه‌ای روی فناوری بلاکچین کار می‌کند. یکی از شرکت‌های وابسته به بایدو، دوکژیائومن فایننشیال، در اوایل سال ۲۰۱۸، ورژن جدید و متفاوتی از ارزرمز نگاری شده با نام کریپتوکیتیز را ساخته که به میلیون‌ها چینی اجازه می‌دهد توله سگ‌های دیجیتالی را خریداری کنند. این بازی یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از فناوری بلاکچین برای اهداف تفریحی محسوب می‌شود. سرویس دیگر دوکژیائومن وام‌های دانشجویی ارائه می‌دهد که تنها در صورتی به دانشجویان تعلق می‌گیرند که فناوری، نمرات را از قبل تایید کرده باشد. البته شرکت بایدو، خود نیز از پروژه‌های متعدد و متنوعی از بلاکچین نظیر ژوپرچین پشتیبانی می‌کند که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و اعتبارسنجی دادخواست‌های نقض کپی رایت استفاده می‌کند و توانسته زمان داوری را از سه ماه به یک هفته کاهش دهد.( فعالیت حقوقی)

بیت‌فیوری- دفتر مرکزی: شهر آمستردام، هلند

این شرکت سازنده تجهیزات استخراج یا داده کاویMining) ارز مجازی،  نوعی جدید و سفارشی از فناوری بلاکچین برای بیت‌کوین ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن دلخواه خودشان را بسازند. به عنوان مثال، دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه سینرجی دبی می‌توانند با استفاده از بلاکچین اگزونوم بیت‌فیوری، تایید اعتبارمدارک تحصیلی خود را به انجام برسانند

بی‌ام‌دبلیو- دفتر مرکزی: شهر مونیخ، آلمان

این شرکت خودروسازی لوکس یک برنامه آزمایشی با تامین‌کنندگان اروپایی، مکزیکی و آمریکایی به راه انداخته است که از فناوری بلاکچین برای ردیابی مواد، قطعات و اجزا در زنجیره تامین این شرکت استفاده می‌کند. بی‌ام‌دبلیو، یکی از اعضای کنسرسیومی از سازندگان مطرح خودرو در جهان نظیر هوندا و فورد بنام موبی (Mobile Open Blockchain Initiative) است. در جولای سال ۲۰۱۹، موبی اولین استاندارد هویتی وسایل نقلیه مبتنی بر فناوری بلاکچین در صنعت خودرو را راه‌اندازی کرد که به هر کدام از خودروهای جدید، یک هویت دیجیتال اعطا می‌کند. این فناوری مدرن می‌تواند کلیه وقایع طول عمر یک خودرو را رصد و ردیابی کند و برای خودروهای متصل نیز به منظور به اشتراک‌گذاری داده‌ها، پی‌گیری و کنترل سرعت، مکان‌یابی، جهت‌یابی در مسافرت‌ها ،ترمز و حتی طرز رانندگی راننده - برای مثال در تغییر خط های عبوری- مورد استفاده قرار ‌گیرد.

برادریج- دفتر مرکزی: شهر نیویورک‌سیتی، نیویورک

تابستان گذشته شرکت برادریج نرم‌افزار مبتنی بر بلاکچین شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی نورترن تراست را خریداری کرد که به منظور کمک به مدیریت چرخه عمر سرمایه‌گذاری روی سهام‌های خصوصی طراحی شده است. ابزاری که فرآیندها و عملیات دستی معاملاتی نظیر مدیریت قراردادهای حقوقی را خودکار ساخته و روند گردآوری داده‌‌ها و برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران را تسهیل می‌کند.برای نیمه دوم سال ۲۰۲۰، برادریج تصمیم دارد ایده اجرای توافق‌های خرید مجدد دو جانبه در بورس را اجرایی کند.

کارگیل- دفتر مرکزی : شهر وایساتا،ایالت مینسوتا

بزرگ‌ترین شرکت خصوصی آمریکا، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم متن باز با محوریت حریم خصوصی با نام اسپلنتر در سال ۲۰۱۹ کرده است که به اعضای زنجیره تامین گسترده آن اجازه می‌دهد تا از اپلیکیشن‌های توزیع شده برای برقراری ارتباط و تراکنش استفاده کنند. به گفته کارگیل این اپلیکیشن‌ها بسیار گسترده بوده و تمام جوانب تراکنش‌های کسب‌وکاری شرکت را پوشش می‌دهند. کارگیل پیش از این نیز آزمایشهای مربوط  قبل از جشن شکرگزاری سال ۲۰۱۷ را آغاز کرده بود که هدفش ردیابی چرخه تامین بوقلمون‌ها از مزرعه تا سوپرمارکت‌ بود. هم‌چنین، مشارکت در ساخت یک بلاکچین سفارشی تحت عنوان هایپر لجر گرید را نیز می‌توان در کارنامه این شرکت مشاهده کرد.

بانک ساخت‌وساز چین- دفتر مرکزی: شهر شانگهای، چین

دومین بانک بزرگ جهان اکنون ۹ پروژه مبتنی بر فناوری بلاکچین در دست اجرا دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه ردیابی داروها به منظور دستیابی به منشا آن‌ها، ردیابی و اعتبارسنجی کربن و هم‌چنین ردیابی مصارف و هزینه‌های دولتی اشاره کرد. بی سی‌ترید، از طریق ۶۰ موسسه مالی مطرح نظیر بانک پستال سیوینگز چین، بانک شانگهای و بانک ارتباطات به ۳۰۰۰ تولید کننده و شرکت های بازرگانی در زمینه واردات و صادرات متصل شده است. در حال حاضر، یک صادر کننده وابسته به پول نقد قادر است در سایه این فناوری، صرفا با به اشتراک گذاشتن سابقه‌ای از مطالبات آینده خود روی بلاکچین مربوطه، در عرض چند دقیقه وام دریافت کند.

توجه: در بالا 10 شرکت فهرست ۵۰ تایی فوربس را به طور مختصر معرفی کردیم. علاقمندان محترم جهت آشنایی با بقیه شرکتها لطفا به متن اصلی به شرح زیر مراجعه نمایند.

https://www.forbes.com/sites/michaeldelcastillo/2020/02/19/blockchain-50/#32ea32b67553

منبع مقدمه: سایت فوربس، تاریخ 19 فوریه 2020

https://www.forbes.com/sites/forbespr/2020/02/19/forbes-releases-2nd-annual-blockchain-50-list-of-companies-embracing-the-technology-underlying-cryptocurrencies/#3a9de0417c57

منبع بخش معرفی شرکتها: سایت راه پرداخت، تاریخ 10 اسفند 1398 اصلاح و خلاصه شده

لازم به ذکر است که اولین کنفرانس فوربس در زمینه معرفی شرکتهای جدید فهرست مذکور قرار بود روز17 مارس سالجاری میلادی ( برابر با 27 اسفند ماه 1398) در شهر نیویورک برگزار شود. البته این کنفرانس به دلیل همه گیری ویروس کرونا به تعویق افتاده و قرار است در تاریخ 16 سپتامبر 2020 ( برابر با 26 شهریور ماه 1399) برگزار شود.

بروز رسانی 1- مورخ 12 خرداد 1399- روزنامه دنیای اقتصاد

جهت اطلاع از اثر بلاکچین بر کسب و کارهای آینده، پیشنهاد می کنیم مطلب زیررامطالعه فرمایید:

https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3659645

 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.