سرمایه گذاری در 4 بخش باعث شد وارن بافت از بیل گیتس و جف بزوس در سال 2016 جلوبیفتد. چه کسی می داند شاید برخی از آنها برای پرتفوی سرمایه گذاری شما هم مناسب باشد؟

وارن بافت به عنوان یک سرمایه گذار. همواره بسیار خوب عمل کرده است. ولی سال 2016 حتی برای او هم یک سال استثنایی بشمار می رود. طبق سایت گو بنگینگ ریتز سهام شرکت او، برکشایر هاتاوی 20 درصد افزایش یافت  و ثروت شخص او را به 12 میلیارد دلار رسانید. وارن بافت در سال گذشته بیش از هر آمریکایی دیگری پول درآورد و به سادگی توانست از افرادی همچون بیل گیتس، موسس مایکرو سافت و جف بزوس، موسس آمازون جلو بزند. ثروت خالص بافت اکنون بیش از 75 میلیادر دلار است.

بیشتر سود او درست بعد ازانتخابات آمریکا و در نتیجه ی صعود  بازار سهام که برخی آن را تکانه یا ضرب شست ترامپ (Trump bump) می نامند، بدست آمده ، هر چند وی از طرفداران هیلاری کلینتون بود. جالب است که بدانیم بیشتر این سود از بخشهای نه چندان جذاب ولی قدیمی حاصل شده که دقیقا در راستای بازی  این سرمایه گذار 86 ساله در طولی سالیان دراز بوده است. چه کسی می داند شاید برخی از آنها برای پرتفوی سرمایه گذاری شما هم مناسب باشد؟

بیایید نگاهی سریع بیندازیم به آنچه که بافت بیشتر پول خود در سال 2016 را از آنها بدست آورده است:

1-       بانکداری و خدمات مالی

بافت سالهاست که سرمایه گذار امریکن اکسپرس و سهامدار بانک تجاری M&T  ، گلد من ساکس و بخش خدمات مالی بطور کلی است. وی همچنین امسال سرمایه گذاری سنگینی در ولز فارگو، (سودآورترین بانک جهان در سالهای 2013 و  2014) انجام داده بود که البته بدلیل کشف تقلب این شرکت در گشاییش گسترده ی حسابها توسط مقامات ، خیلی ضرر کرد. دولت فدرال ولز فارگو را 185 میلیون دلار جریمه کرد و در نتیجه سهام برکشایر هاتاوی 4 درصد سقوط کرد. با اینحال، بقیه شرکتهای این بخش با عملکرد خود توانستند زیان فوق را پوشش دهند.

2-       خطوط هوایی

بافت سال گذشته، سرمایه گذاری سنگینی را در چهار خط هواپیمایی دلتا، یوتایند کنتینانتال، امریکن و سوث وست انجام داد. بر اساس سایت معتبر استریت ، دلتا 3 درصد ارزش خود در سال 2016 را از دست داد ولی بقیه عالی عمل کردند. امریکن 10 درصد، سوث وست 16 درصد و یوتایند کنتینانتال با  افزایش خیره کننده ی 27 درصد بکار خود خاتمه دادند. توجه فرمایید که اگر قیمت  نفت همچنان پایین بماند 2017  هم سال خوبی برای این بخش خواهد بود.

3-       تلویزیون کابلی

بافت در سال 2014 با سرمایه گذاری در چارتر کامیونیکیشنز(Charter Communications) ریسک زیادی کرد که در سال گذشته با افزایش 44 درصدی سهامش بازدهی خوبی به وی داد. در ماه می ( اردیبهشت- خرداد ) این شرکت، قرارداد خرید شرکت کابلی تایم وارنر را بست. آیا امسال هم سال خوبی برای این بخش خواهد بود؟ جواب، نامشخص است. در حالی که  بسیاری از آمریکا یی ها، به خدمات محض بی سیم روی آورده اند، شرکتهای تلویزیون کابلی به سوی بسته های لوکس ترکیبی کابل با تلویزیون و تلفن روی آورده اند. ولی برخی از تحلیل گران پیش بینی می کنند که شرکت فوق، در سال جاری شروع به بازخرید سهام خود خواهد نمود که ممکن است بهتر از خرید سهام سایر شرکتهای کابلی باشد.

4-       صنایع غذایی

بافت، حداقل به عنوان یک سرمایه گذار، صنایع غذایی را دوست دارد. او بعنوان طرفدار پروپاقرص نوشیدنی و سهام شرکت کوکاکولا شناخته شده است. اگرچه، سهام شرکت کوکاکولا با بیش از 3 درصد نزول در سال 2016 عملکرد خوبی نداشت. ولی بافت سرمایه گذار بزرگ شرکت صنایع غذایی کرافت هم هست که بیش از 21 درصد افزایش داشت.

منبع: inc. com

منبع عکس:  سایت  thetopfivepercent

در صورت تمایل، متن اصلی به زبان انگلیسی را اینجا بخوانید.

مورخ : جمعه 17 دی ماه 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.