در یک سال گذشته در مجموع ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه آب و برق مصوب و اجرایی شده است.

کارنامه عملکرد وزارت نیرو نشان می‌دهد در یک سال گذشته در مجموع ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه آب و برق مصوب و اجرایی شده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه اطلاع رسانی دولت* همزمان با گذشت یک سال از لغو تحریم‌های هسته‌ای و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، کارنامه عملکرد وزارت نیرو نشان می‌دهد در یک سال گذشته در مجموع ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه آب و برق مصوب و اجرایی شده است که از این میان ۱۳.۲ میلیارد دلار موافقتنامه‌های اصولی و تفاهمنامه‌های اولیه بوده و ۱۰.۲ میلیارد دلار نیز اجرایی شده است. نکته قابل توجه در سرمایه گذاری های انجام شده در پسابرجام،  حضور چشمگیر شرکت های اروپایی و آسیایی از جمله انگلستان فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه، چین و ژاپن است که اکثر آن نیز در حوزه برق صورت گرفته است.

 

انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری دو ضرورت بخش نیرو

سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده در صنعت آب و برق در حالی است که در حال حاضر انتقال تکنولوژی و نیاز به سرمایه‌گذاری دو ضرورت مهم در حوزه انرژی در کشور است. علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه در حال حاضر در ۹۵  درصد از صنایع برق و آب خوداتکایی داریم می گوید: با این وجود همچنان با تکنولوژی های روز دنیا فاصله داریم. وی با بیان اینکه با لغو تحریم های هسته ای فرصت خوبی برای انتقال تکنولوژی ها و انتقال  دانش فنی به مهندسان ایرانی فراهم شده می گوید: ما در زمان تحریم ها با احداث واحدهای نیروگاهی حوزه وظایف را پوشش می دادیم ولی سیستم های ما از نظام و دانش فنی موجود جهان فاصله داشته است.  لغو تحریم ها این امکان را فراهم می کند که از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

حوزه برق

وی در ادامه قرارداد زیمنس و مپنا را مهمترین قرارداد ایران در حوزه برق در یک سال گذشته دانست و گفت: در این قرارداد ما توانستیم از تکنولوژی توربین های گازی با راندمان و ظرفیت بالا استفاده کنیم. دائمی در ادامه با اشاره به واردات توربین های گازی کلاس اف (F) به کشور با اجرایی شدن برجام گفت: واردات این توربین ها کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی های زیست محیطی را به دنبال دارد. ضمن اینکه فقط به دنبال واردات نیستیم بلکه قراردادها به گونه ای است که انتقال دانش فنی برای ساخت این توربین ها هم در دستور کار است.

چالشهای حوزه آب

وی  با بیان اینکه در حوزه آب نیز به دنبال ارتقای بهره وری و کاهش مصرف هستیم گفت: بعد از لغو تحریم ها، شرکت های بزرگی وارد ایران شدند و با شرکت های داخلی همکاری کرده اند. به گفته وی در یک سال گذشته صدها کمپانی بزرگ اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا و از مناطق خاور دور از ژاپن، کره و چین در ایران سرمایه گذاری کرده اند. با توجه به اینکه بحران آب در ایران نگرانی زیادی را به همراه داشته، به اعتقاد کارشناسان با مدیریت مصرف و همچنین استفاده از سیستم هایی که بتواند در شرایط مختلف مصرف را کم کند می توان تا حدودی با این مساله مقابله کرد.

علیرضا دائمی نیز در این رابطه بیان نمود برای بهره وری بیشتر بازیافت آب باید از سیستم های شیرین سازی آب که اقتصادی است و دانش فنی شرکت های بین المللی بهره برد. حدود ۲۵۰۰ کیلومتر سواحل آبی داریم که با شیرین سازی آن می توانیم مصارف شرب و صنایع مان را تامین کنیم. دائمی در این باره با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به این مساله تاکید شده می گوید: اجرایی شدن این امر به دو مولفه دانش فنی پیشرفته و دوم سرمایه گذاری نیازمند است که امیدواریم بعد از اجرایی شدن برجام هر چه زودتر عملی شود و بتوانیم صادرکننده بزرگ خدمات آب و برق در منطقه شویم.

انرژی های تجدیدپذیر

به گفته دائمی،  سرمایه گذاری های زیادی در انرژی های تجدیدپذیر بادی و صورت گرفته که از میان آن می توان قرارداد ایران با شرکت ایتالیایی درباره استفاده از سیستم زمین گرمایی در سبلان اشاره کرد. بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی با اشاره به موقعیت ایران و ظرفیت های موجود در حوزه انرژی های تجدیدپذیر معتقدند در صورت تامین سرمایه گذاری های مورد نیاز، حتی توان تامین برق اتحادیه اروپا از این طریق وجود دارد.

حجم سرمایه گذاری خارجی جذب شده

گزارش وزارت نیرو  در خصوص آخرین وضعیت سرمایه گذاری  شرکت های خارجی بشرح زیر در حوزه آب نشان می دهد که در یک سال گذشته حدود ۱۶۸ توافقنامه به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار با شرکت های خارجی در حوزه آب و فاضلاب مصوب شده است. همچنین ۱۳۳ قرارداد نیز به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار در حوزه آب اجرایی شده است. در همین حال ۸ فقره به ارزش حدود ۲.۳ میلیارد یورو فاینانس در بخش آب مصوب شده و ۶  مورد فاینانس نیز به ارزش ۹۱۰ میلیون یورو اجرایی شده است.

 

جدول سرمایه گذاری های خارجی انجام شده و در حال انجام در حوزه برق و آب بعد از لغو تحریم ها را اینجا ببینید.

 

لازم بذکر است که :

1-  کره جنوبی، فرانسه، آلمان و ژاپن از کشورهایی هستند که در یک سال اخیر با ایران قرارداد داشته اند. 

2- در حوزه فاینانس و سرمایه گذاری های خارجی نیز چین، روسیه، آلمان و ژاپن از کشورهایی هستند که در یک سال گذشته در ایران سرمایه گذاری انجام داده اند.

 
* مورخ 25 دی ماه 1395 با تلخیص و اصلاحات جزئی
 
منبع عکس: اینترنت

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.