چهارمین همایش بین‌المللی خودرو با حضور گسترده خودروسازان صاحب نام اروپایی و در غیاب خودروسازان چینی آغاز به کار کرد. موضوع همایش امسال، فروش و خدمات پس از فروش،  اهداف و برنامه‌های صنعت خودروی ایران، همکاری‌ها و مشارکت‌های بین‌المللی است.

چهارمین همایش بین‌المللی خودرو روز گذشته در حالی برگزار شد که برخلاف سه همایش قبلی مجموع مدعوین و حاضران را شرکت‌های فرانسوی و اروپایی تشکیل می‌داد و خبری از شرکت‌های چینی نبود. حضور کم‌رنگ خودروسازان چینی را برخی کارشناسان حاضر در این مراسم به تغییر رویکرد صنعت خودرو کشور به همکاری با خودروسازان صاحب نام دنیا تعبیر کردند. این در شرایطی است که تولیدکنندگان داخلی نیز از برخی طرح‌های زیرساختی خود همچون طراحی پلت‌فرم یا حتی همکاری‌های جدید با خارجی‌ها پرده برداشتند.

به گزارش دنیای اقتصاد* همایش امسال با موضوع فروش و خدمات پس از فروش و با معرفی اهداف و برنامه‌های صنعت خودروی ایران، همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت‌ها آغاز به کار کرد. در شروع مراسم مذکور ساسان قربانی به‌عنوان دبیر چهارمین همایش بین‌المللی خودرو این موضوع را به مهمانان حاضر در همایش یادآوری کرد که پیش بینی‌های قبلی این بود که صنعت خودرو ایران در اثر تحریم‌ها نابود خواهد شد، اما در حال حاضر این صنعت مسیر تحول مهمی را طی می‌کند.  

همکاری‌های بین‌المللی

اولین سخنران منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود. به گفته وی در سال جاری ۶ قرارداد بین خودروسازان ایرانی و خارجی نهایی شده است. معظمی با تشریح جزئیات این قراردادها ابتدا به همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو اشاره و عنوان کرد که اولین محصول مشترک این دو خودروساز اسفند امسال به بازار عرضه می‌شود. وی با اشاره به قرارداد شرکت سایپا با سیتروئن افزود: محصول (این همکاری) نیز نیمه اول سال آینده به بازار عرضه می‌شود. به گفته معظمی، قرارداد ایدرو با رنو هم منعقد شده که محصول مشترک آنها تا پایان سال ۲۰۱۷ یا سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد. وی همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد تولید گیربکس اتوماتیک گفت: شرکت فولکس واگن با یک خودروساز ایرانی به تفاهم رسیده و در آستانه امضای قرارداد هستند. وی ادامه داد: شرکت هیوندایی نیز با یک خودروساز ایرانی قرارداد بسته که محصولاتشان به بازار عرضه خواهد شد.رئیس سازمان گسترش همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد بنز با یک خودروساز ایرانی اظهار کرد علاوه‌بر این، قطعه ‌سازان ایرانی نیز قراردادهایی را با شرکت‌های خارجی منعقد کرده‌اند.

معظمی در مصاحبه با  خبرآنلاین* نیز اظهار داشت: به پس از برجام راه های پیش روی صنعت خودروسازی باز شد و ما توانستیم با معتبرترین و بزرگترین شرکت های اروپایی و غیر اروپایی قرارداد ببندیم . این اتفاقات در سال جاری میلادی و سه سال آینده این صنعت را تحت تاثیر خودر قرار خواهد داد .  او ادامه داد: پس از امضای برجام ، صنعت خودروی ایران توانست با رنو، پژو ، بنز، فولکس واگن، سیتروئن و هیوندایی قراردادهایی را منعقد کند و حالا پس از این شش قرارداد مهم، هفتمین قرارداد صنعت خودرو نیز در راه است .علیرغم تاکید  وی به ذکر نام این شرکت پس از قطعی شدن مذاکرات، به نظر می رسد هفتمین شرکت، ولوو یا یک خودروساز ایتالیایی باشد.

شرط های حضور خودروسازان خارجی در ایران

معظمی با تشریح شروط لازم برای حضور خودروسازان خارجی در ایران گفت: صادرات تولیدات مشترک، استفاده حداکثری از توان داخلی، توجه به تحقیق و توسعه و همچنین توجه به خدمات پس از فروش از جمله شروط حضور خارجی‌ها در بازار ایران است. وی تاکید کرد: داخلی‌سازی خودروها باید با ۴۰ درصد آغاز شود و به ۶۰ تا ۸۰ درصد برسد.

گسترش فعالیت‌های رنو در ایران

 سخنران بعدی این همایش قائم‌مقام ارشد رنو بود. برنارد کامبیر به‌عنوان دومین سخنران مراسم دیروز با تاکید بر گسترش فعالیت‌های رنو در ایران اظهار کرد که ایران ستون اصلی برای توسعه همکاری‌های رنو در جهان محسوب می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد ما مایل هستیم که به بهبود ساختارهای صنعت خودرو با مشارکت ایران بپردازیم.

قائم‌مقام ارشد رنو همچنین به تغییر رفتار مشتریان ایرانی نسبت به گذشته اشاره و اظهار کرد که در گذشته بیشتر مشتریان به شیوه‌های سنتی خرید خودرو متکی بودند. در حالی که هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد مشتریان ازاینترنت برای این منظور استفاده می‌کنند. وی  ادامه داد: کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در ایران باید ارتقا یافته و رضایت مشتریان جلب شود، ضمن آنکه باید سیاست نرخ‌گذاری مشخص و شفافی برای این خدمات شکل بگیرد. وی در ادامه به بخشی از برنامه‌های رنو در ایران پرداخت و تصریح کرد: به‌کارگیری فناوری‌های جدید از جمله ارائه وقت پذیرش در تعمیرگاه‌ها به‌صورت آنلاین و همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه در خدمات پس از فروش خودرو از دیگر اقدامات رنو در ایران خواهد بود.

مدیرعامل پژو چه گفت؟

مدیرعامل پژو از محصولات پژو به‌عنوان بخشی از خاطرات روزانه میلیون‌ها ایرانی یاد کرد. وی در ادامه تاکید کرد که محصولات پژو شامل پژو ۵۰۴، ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ بخشی از خاطرات میلیون‌ها ایرانی بوده است. فلیپ امپارتو اظهار کرد که پژو یک شریک تاریخی و قابل اعتماد برای صنعت خودرو ایران بوده است و برای 40 سال یک رابطه طولانی مدت با ایران‌خودرو داشته ایم.وی با اشاره به تولید و فروش بیش از 6 میلیون دستگاه خودرو پژو توسط ایران‌خودرو، گفت: آخرین نسل محصولات پژو هم در ایران تولید و عرضه خواهد شد. مدیرعامل پژو، خدمات پس از فروش را به‌عنوان یک چالش بزرگ برای این شرکت عنوان کرد و گفت: پژو طی 38 سال گذشته توانسته فروش خوبی داشته باشد. وی همچنین تاکید کرد که پژو ۲۰۰۸ به‌عنوان جدیدترین نسل از خودروهای پژو قبل از نوروز در ایران عرضه خواهد شد.

خبرهای خوب ایران خودرو

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو ازامضای قرارداد تولید پلت‌فرم جدید با یک شرکت طراح ایتالیایی طی ۲۰ تا 25 روز آینده خبر داد و گفت: این طراحی در قالب یک کنسرسیوم صورت خواهد گرفت که بزرگ‌ترین قرارداد پلت‌فرم در ایران خواهد بود. وی تصریح کرد: در این قرارداد، انتقال دانش فنی و بومی‌سازی مد نظر قرار دارد وطراحی اولین موتور توسط کارشناسان ایرانی و آلمانی صورت پذیرفته، سپس: دومین موتور ازسوی کارشناسان ایرانی و در کنار آلمانی‌ها طراحی می‌شود و طراحی سومین موتور نیز بدون حضور آلمانی‌ها و فقط با تاییدیه آنها انجام خواهد شد.

صنعت طلایی خودرو

یکه‌زارع در ادامه با بیان اینکه در سال 2025 میزان تقاضای خرید خودرو در ایران و کشورهای همسایه به 7/ 6 میلیون دستگاه، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این کشورها 8/ 5 میلیون دستگاه خودرو تولید و باز هم 900 هزار دستگاه خودرو به این کشورها وارد خواهد شد. وی با اشاره به درآمد 1400 میلیارد دلاری صنعت خودرو جهان در سال 2000 میلادی، گفت: صنعت خودروی جهان در سال 2015 درآمدي حدود 3500 ميليارد دلاري داشته که پيش‌بيني مي‌شود با افزايشی بيش از 90 درصد به 6700 ميليارد دلار در سال 2030 برسد.

چشم اندازصنعت و ایران خودرو

وی سهم بازار ایران‌خودرو در این صنعت را ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد خواهد رسید. وی توضیح داد: تولید ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۴ به یک میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه خواهد رسید که ۶۰۰ هزار دستگاه باید صادر شود. یکه‌زارع اظهار کرد: گردش مالی حاصل از تولید خودرو در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۰ میلیارد دلار و حاصل از خدمات ۱۴ میلیارد دلار بوده است که این ارقام در سال ۲۰۲۵ به ترتیب به ۵۱ میلیارد دلار و 5/ 33 میلیارد دلار خواهد بود.وی در پایان با اشاره به سیر تحول صنعت خودرو دنیا - که قبلا تحت عنوان اتومبیل های خودران و خودروهای الکتریکی از آنها نام بردیم - گفت : کم‌کم برای راندن خودرو به دست و چشم نیازی نخواهد بود و  ما اگر به این موضوع توجه نکنیم باز مونتاژکار خواهیم بود.

روند رو به رشد، آمار تولید وبرنامه های آتی سایپا

مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز به‌عنوان سخنران بعدی از تلاش برای طراحی مدل‌های فرصت در این شرکت خبرداد و گفت: با طراحی مدل‌های جدید رشد و توسعه توانستیم مجموعه را از بحران‌های گذشته خارج کنیم و(اکنون) سایپا می‌تواند مدل جدیدی ازموضوعات مدیریتی و تولید خودرو به وجود آورد.

جمالی تاکید کرد: امروز تولید گروه خودروسازی سایپا که سال گذشته ۸۰۰ دستگاه در روز بود، به هدف 2هزار و 500 دستگاه در روز رسیده که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. جمالی با بیان اینکه فرصت ایجاد شده در سایپا، امید همه‌ بنگاه‌های بزرگ را برای رفع موانع و مشکلات افزایش داد، گفت: تعهدی که ما سال گذشته در مورد آن صحبت کردیم پس از عذرخواهی از مردم، افزایش کیفیت تولید و افزایش کیفیت خدمات پس از فروش بوده است. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که روش‌های تامین مالی نوینی را برای سایپا طراحی کرده‌ایم که محصول سراتوی سایپا در بازار بورس پذیرفته شده و به زودی شاهد اوراق آن در بورس خواهیم بود. وی همچنین از برنامه عرضه سالیانه یک خودرو جدید خبرداد.

همکاری های بین المللی

اظهار کرد: در راستای همکاری مشترک سایپا و سیتروئن، مدل جدید مشارکت در سایپا طراحی شده که به موجب آن، با سرمایه‌گذاری سیتروئن در کاشان، محصولات مشترک را تولید خواهیم کرد. وی گفت: تا پایان سال جاری ساینا اتوماتیک و محصول ۲۱۲ سایپا نیز با طراحی جدید و امکانات به روز با استانداردهای اروپایی به بازار ارائه خواهد شد. وی از طراحی برند دوم قطعات یدکی در کشور خبر داد و گفت: برای اولین بار کارخانه کاشان در کشور برند دوم قطعات یدکی را در بازار کشور با نام سیپارت CIPART طراحی کرده‌ایم که علاوه‌بر قیمت پایین، تحت گارانتی سایپا است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خاتمه گفت: با توجه به رشد تولید و توسعه‌ محصول، دارایی سهامداران سایپا رو به افزایش خواهد بود.

عرضه سه محصول جدید سیتروئن

لیندا جکسون، مدیرعامل شرکت خودروسازی سیتروئن نیز از عرضه سه محصول از نسل جدید محصولات این شرکت در ایران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد که خودروهای ما که در تولید خواهند شد، به‌روزترین خودروهای تولید شده در ایران خواهند بود و در بالاترین کیفیت قرار خواهند داشت. همچنین با توجه به کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات تولیدی در کاشان، ۳۰ درصد آن صادر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: تا ۷۰ درصد این سه مدل داخلی‌سازی خواهند شد. مدیرعامل سیتروئن ادامه داد: خودروهای سیتروئن تولیدی در ایران در حد استاندارد آلایندگی یورو ۶ خواهند بود. وی تصریح کرد: خودرو CBU C۴ (آماده) نیز امسال در ایران عرضه خواهد شد.

تدوین برنامه ده ساله صنعت خودرو

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز به‌عنوان آخرین سخنران با اشاره به تدوین برنامه 10ساله صنعت خودرو گفت: طبق این برنامه، تا سال 1404 به 200 تا 250 هزار گیربکس اتوماتیک برای خودروهای سبک نیاز داریم که کلنگ تولید آن زده شده است. وی همچنین با بیان اینکه 25 درصد نارضایتی مشتریان به‌دلیل کمبود قطعات در تعمیرگاه‌ها بوده است، گفت: خودروسازان دیگر بهانه تحریم‌ها را ندارند و دلیل این مشکل چیزی به جز انضباط مدیریت نیست.

رفع مشکلات مالی، ارتقاء استاندارد و تمرکزبر تولید

نعمت‌زاده با اشاره به پرداخت 1100 میلیارد تومان حقوق گمرکی، عوارض شماره‌گذاری وغیره از سوی خودروسازان به دولت، گفت: خودروسازان 4 هزار میلیارد تومان به بانک‌های کشور سود تسهیلات پرداخت می‌کنند که باید در جهت رفع این مشکل تلاش کنند. به گفته وی، خودروسازان می‌توانند نهایتا تا 6 ماه مشکللات مالی خود را برطرف کنند و این، کار خیلی پیچیده‌ای نیست. وی همچنین با اشاره به تغییر استاندارد تولید خودرو در کشور به یورو 4 از سال گذشته، گفت: این استاندارد در سال آینده باید یورو5 باشد و بعد از آن به یورو 6 تغییر کند. به گفته نعمت‌زاده، در فرآیند تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4 معادل یک میلیون تن کاهش آلایندگی خودروها اتفاق افتاده است. وی در ادامه از زمانبندی‌ انجام شده برای ارتقای استاندارد تولید خودرو در کشور از 54 مورد به 81 مورد طی دو سال آینده گفت: به این ترتیب، چند پلت‌فرم باید کاملا تغییر کنند تا با این استانداردها همخوانی داشته باشند. وزیر صنعت در پایان به خودروسازان توصیه کرد که بانکداری را رها کنید، سهام‌تان در بانک‌ها را واگذار کنید و به اموری که با تولید ارتباطی ندارد، نپردازید.

در صورت علاقمندی، متن کامل خبر را اینجا بخوانید.

* مورخ 25 بهمن 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.