یک بررسی نشان می دهد ۳۱ درصد از کل نیروی کار اپل، زن هستند. ۲۸ درصد در موقعیت‌های رهبری قرار دارند و ۱۶ درصد نیز شغل‌های مربوط به تکنولوژی را برعهده‌ دارند.

از سال ۱۹۷۵، سازمان ملل متحد ۸ مارس را به عنوان روز جهانی زن اعلام کرده است، به همین مناسبت سازمان‌های جهانی و اقتصادی وضعیت زنان را در مشاغل مختلف مورد تدقیق قرار داده‌اند. یکی از صنعت‌هایی که هنوز راه درازی در آن‌ها برای رسیدن به برابری جنسیتی باقی مانده، صنعت فناوری اطلاعات است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در آمریکا به ۴۶.۸ درصد می‌رسد، اما با این وجود درصد اشتغال آن‌ها در بخش فناوری بسیار پایین است*. گرچه شرکت های دانش بنیان و به صورت مشخص  فیس بوک و گوگل در راس جدول رده بندی سازمانهای برتر جهانی قرار گرفته اند ولی به لحاظ اشتغال زنان، وضعیت مطلوبی ندارند. در حال حاضر ۲۷ درصد از کارکنان  مایکروسافت و ۴۳ درصد از نیروی کار شرکت eBay زن هستند. البته سهم زن‌ها در مشاغل حقیقی تکنولوژی بسیار پایین‌تر از این میزان است. 

اینفوگرافی پایگاه داده‌پردازی استاتیستا بر اساس گزارش شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد ۳۱ درصد از کل نیروی کار اپل،  زن هستند. ۲۸ درصد در موقعیت‌های رهبری قرار دارند و ۱۶ درصد نیز شغل‌های مربوط به تکنولوژی را برعهده‌ دارند. در لینکداین نیز ۴۲ درصد از کل نیروی کار، زن هستند. ۳۰ درصد آن‌ها در موقعیت رهبری قرار دارند و ۱۸ درصد نیز کارهایشان صرفا مربوط به فناوری است. به طور کلی eBay، لینکداین و بعد از آن‌ها نیز آمازون بیشترین نیروی کار زن و بیشترین مدیران زن را دارا هستند. اما سهم زنان به طوری که مشخصا کارهایی مربوط به تکنولوژی را بر عهده داشته باشند، در eBay، اپل و گوگل بالاتر از سایر غول‌های فناوری است. براستی  چه چیزی زنان را از مدیر شدن باز می دارد؟ 

وضعیت زنان از لحاظ موقعیت‌های رهبری در بخش فناوری در ۸ شرکت بزرگ در نمودار زیر نشان داده شده است که تقریبا مشابه با موقعیت‌های ارشد شغلی در بقیه بخش‌های اقتصاد است. 

*منبع: صدای اقتصاد مورخ 19 اسفند 1394

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.