محقق دانشگاه هاروارد می گوید باهوش ترین افراد دارای این 12 ویژگی هستند. شما کدام یک از این ویژگیها را دارید؟

دانیل گلمن روانشناس و نویسنده کتابهای پرفروش "هوش هیجانی" و"هوش اجتماعی" است. عنوان آخرین کتاب او "آنچه باعث  موفقیت یک رهبر می شود: اهمیت هوش هیجانی " می باشد. دانیل دکترای روانشناسی و رشد شخصیت را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد ه است. گلمن به گفته خودش حدود ربع قرن (25 سال) است که  در زمینه هوش هیجانی و اجتماعی تحقیق و قلم فرسایی می کند. مدلی که آقای گلمن در ابتدا ارائه داد فقط متمرکز برهوش هیجانی بود. در طول زمان هوش اجتماعی هم به ادبیات موضوع اضافه شد و اکنون هوش هیجانی و اجتماعی (SEI=Social Emotional Intelligence) مورد توجه اوست. آنچه این مقاله را به نظر ما متمایز از سایر آثار در این زمینه می کند توصیه های  مشخص وی در جهت توسعه مهارت های هوش هیجانی است.

مقدمه

آقای گلمن جدیدترین مقاله ی خود را با این پرسش آغاز می کند که چه چیزی باعث می شود کسی در کار خود عالی باشد؟  شاید پاسخ شما داشتن اطمینان، دانش، هوشمندی و بینایی - به معنی آگاهی سازمانی- باشد. اما آنچه واقعا بسیاری از رهبران موفق جهان را متمایز می کند  هوش هیجانی و به زبان ساده،  توانایی شناسایی و کنترل احساسات درباره خودمان و دیگران است.

امروزه شرکت ها هنگام استخدام،  ترفیع و توسعه افراد به طور فزاینده ای به دنبال آثار هوش هیجانی در آنها می گردند و به بیان گلمن از منظر هوش هیجانی، دیگران را ارزیابی می کنند.. مطالعات انجام شده طی سالیان طولانی نشان می دهد که هرچه هوش هیجانی یک نفر بیشتر باشد ، عملکرد او بهتر خواهد بود. با این حال ، آنچه اکثر مردم در درک آن ناکام هستند این است که تسلط بر هوش هیجانی به طور طبیعی اتفاق نمی افتد. مثلاً فردی به نام تام را می شناسم که خود را فردی باهوش و عاطفی می دانداو یک مدیر خوش ذوق، مهربان و قابل احترام است،  با اطرافیانش برخورد خوبی دارد و به نیازهای دیگران حساس است. با این حال وی  اغلب مرا با یک پرسش متعجب می سازد. اومی گوید:  من که  تمام ویژگی های هوش هیجانی را دارم، پس چرا هنوز در حرفه خودم درجا می زنم و پیشرفت نمی کنم؟  

این یک دام مشترک برای همه ماست: ما هم مثل تام هوش هیجانی را خیلی ظریف تعریف می کنیم. تام  با تمرکز بر ویژگیهای جامعه پذیری و خواستنی بودن از توجه به سایر خصوصیات اساسی هوش هیجانی غافل شده است. خصوصیاتی که اتفاقا می توانند او را به یک رهبر قوی تر و مؤثر تر تبدیل کنند.

ابعاد 12 گانه هوش هیجانی

بعد از 25 سال تحقیق و نوشتن کتاب در مورد این موضوع، فهمیدم که هوش هیجانی از چهار حوزه تشکیل شده  و توفیق در این حوزه ها مستلزم داشتن 12 صلاحیت اصلی است.  با بررسی شایستگی های زیر و انجام یک ارزیابی صادقانه از نقاط قوت و ضعف خود، می توانید حوزه های مناسب برای رشد و توسعه فردی خود را شناسایی  و پیشرفت نمایید.

1- خودآگاهی

خود آگاهی ظرفیت (شناسایی) احساسات ماست. خودآگاهی این امکان را به شما می دهد تا بدانید :چه احساسی دارید؟ چرا این احساس را دارید و چگونه این احساسات به آنچه می خواهید انجام دهید کمک می کند یا آسیب می رساند

آیا صلاحیت اصلی خودآگاهی را دارید؟ 

  • نشانه های خودآگاهی هیجانی : نقاط قوت و محدودیتهای خود را می فهمید، می دانید چه زمانی به دیگران اعتماد کنید ودر مورد ارزش ها و هدف خود دیدگاه روشن و شفافی دارید . این امر به شما امکان می دهد هنگام انجام یک کار طی تعیین یک دوره معین قاطع ترعمل نمایید.

توسعه مهارت خودآگاهی:

هر لحظه فرصتی برای تمرین خودآگاهی استیکی از بزرگترین کلیدها ، شناخت نقاط ضعف شماستبرای مثال اگردر حال انجام کاری هستید ، در مورد مهارتهای لازم برای موفقیت در آن کار مشخص با خود صادق باشید. از موقعیت ها و وقایع در زندگی خود نیز آگاه باشیددر مواقع ناامیدی ، ریشه و علت ناامیدی خود را مشخص کنیددر مورد هر نشانه یا سیگنالی که همراه با ابراز احساسات است، فکر کنید

2- خودمدیریتی

خودمدیریتی توانایی کنترل احساسات و تکانه های مخرب استخود مدیریتی ، مهارت کلیدی و اساسی رهبران ( و نیز مدیران کسب و کار)  مخصوصاً در هنگامه بحران است زیرا پیروان (بخوانید پرسنل) اطمینان  خاطر می یابند و اگر رهبر آنها آرام باشد ، آنها نیز آرامش خواهند داشت.

کدام صلاحیت های اصلی خود  مدیریتی را دارید؟  

  • خودکنترلی عاطفی : تحت فشارو استرس های کاری آرام باشید و به سرعت از ناآرامی ها خود را رها سازید. بدانید که چگونه احساسات خود را برای خوب بودن حال خود و دیگران بکار گیرید. بین انجام فوری کارها، جامه عمل پوشاندن به مأموریت یا چشم انداز سازمان، تعادل برقرار کنید.
  • سازگاری  دردوران تغییر و عدم اطمینان، ویژگی سازگاری باعث افزایش چابکی شما می شود و می توانید روش های جدیدی برای مقابله با چالش های ناگهانی و فوری پیدا کرده بین چندین خواسته ی مختلف، تعادل برقرار سازید.
  • جهت گیری دستاورد : تلاش می کنید تا از یک استاندارد عالی در انجام کارها برخوردار شوید یا از آن فراتر برویدشما واقعاً از بازخورد عملکرد خود قدردانی می کنید و مرتباً به دنبال راه هایی برای انجام بهتر کارها هستید.
  • چشم انداز مثبت شما افراد را در موقعیت ها و موقعیت ها خوب می بینید . این یک مهارت فوق العاده با ارزش است زیرا می تواند انعطاف پذیری ایجاد کرده و زمینه و فرصت نوآوری را فراهم نماید.

توسعه مهارت خود  مدیریتی :

در لحظات پریشانی ، همچون یک کودک دلگیرنشوید، وحشت نکنید.، نفس عمیق بکشید و احساسات خود را بررسی کنیدبه جای دمیدن در آتش احساسات دیگران، به آنها بگویید که چه کاری اشتباه است و راه حل های لازم را ارائه دهید. بپذیرید که همیشه در زندگی تغییرات ناگهانی و چالش هایی به وجود می آید. بنابراین سعی کنید پیش زمینه رخداد وضعیت پیش آمده  را درک کرده و استراتژی یا اولویت های خود را بر اساس آنچه در آن زمان مهم است تنظیم کنید

3- آگاهی اجتماعی 

آگاهی اجتماعی نشانگر دقت در خواندن و تفسیر احساسات دیگران است ، غالباً رهبران آگاه از طریق نشانه های غیر کلامی قادر به برقراری ارتباط با افراد مختلف جامعه هستند ، با دقت به حرف آنها گوش فرا داده و اقدام به برقراری ارتباط مؤثری با آنها می نمایند.  

دارای کدام  ویژگی های اساسی آگاهی اجتماعی هستید؟   

  • همدلی : به دیگران کاملا توجه کامل دارید و برای درک آنچه می گویند و احساسات آنها وقت صرف می کنید. همیشه سعی می کنید خود را به جای دیگران بگذارید و موقعیت آنها را درک کنید
  • آگاهی سازمانی: به راحتی می توانید جریانهای عاطفی و پویا را در یک گروه، تیم یا کل سازمان بازخوانی نمایید.  بعضی اوقات حتی می توانید پیش بینی کنید واکنش افراد در تیم خودتان یا مدیران ارشد طرف کسب و کار شما  در شرایط خاص چگونه است؟ این ویژگی به شما امکان میدهد به موقعیت های استراتژیک و پست های کلیدی سازمان  نزدیک شوید

توسعه مهارت ها:

قبل از هر چیز ، آگاهی اجتماعی به مهارت خوب گوش دادن نیاز داردبیش از دیگران صحبت نکنید یا سعی نکنید ایده ی آنها را بقاپید یا آن را به نام خود تمام کنید. به موقع، سؤالات مناسبی بپرسید و دیگران را به انجام همین کار تشویق و دعوت نمایید.

به چالش کشیدن پیش داوری ها و کشف مشترکات نیز مهم است . تمرین کنید که خود را به جای دیگران قرار دهید. با ین کار، اغلب نسبت به آنچه دیگران  تجربه می کنند ، حساسیت بیشتری نشان می دهیم و احتمالاً دلایل آنها برای انجام کارها را متوجه می شویم. در این صورت، کمتر درباره افراد قضاوت می کنیم و آنها را کمتر مورد آزار و اذیت قرار می دهیم.  

4- مدیریت روابط

مدیریت روابط یک مجموعه مهارت های بین فردی است که به شخص امکان می دهد به نحوی رفتار کند که باعث ایجاد انگیزه ، الهام بخشی و هماهنگی با دیگران شود و در عین حال باعث حفظ و تداوم روابط مهم بین افراد می شود.

کدام شایستگی های اصلی مدیریت روابط را دارید؟  

  •  تأثیرگذاری : شما ذاتا رهبری هستید که می توانید با سهولت نسبی حمایت دیگران را جلب کنید و  یک تیم یا گروهی را ایجاد کنید و سازماندهی نمایید که دارای احساس تعهد و تعلق سازمانی بوده، بسیج و آماده برای انجام وظایف مورد نظر باشند.
  • مربیگری : با دادن بازخورد مداوم به دیگران، یادگیری طولانی مدت آنها را تقویت و پشتیبانی می کنیدشما نظرات خود را به روش های قانع کننده و واضح بیان می کنید تا افراد با انگیزه شوند و انتظارات درباره آنها کاملا مشخص و شفاف بشود. 
  •  مدیریت تعارض : به راحتی می توانید با اختلاف نظر بین جناحها یا نظرات مختلف روبرو شوید، اختلافات پیچیده را به آسانی حل  کنید و راه حلهای برد- برد را بیابید.
  • کار تیمی شما به خوبی به عنوان یک عضو در تعامل با بقیه ی اعضای تیم هستید و می توانید بخوبی با دیگران همکاری کنید.  فعالانه در کارهای گروهی، شرکت می کنید، تقسیم کار نموده، پاداش اعطایی را با دیگران شریک می شوید و درنشان دادن توانایی تیم خود به عنوان یک گروه  واحد مشارکت می نمایید.
  • رهبری الهام بخش :الهام دهنده هستید و دیگران را به سمت چشم انداز کلی سازمان هدایت می کنید. همیشه کار را به اتمام می رسانید و بهترین کیفیت از تیم خود را در طول مسیر رسیدن به هدف به نمایش می گذارید.

توسعه مهارت ها:

اگر یک فرد منفی گرا باشید ، در مدیریت روابط در بلند مدت  با دشواری روبرو خواهید شد. پس به جای تمرکز بر"بدترین اتفاق" ، سعی کنید عامل تغییر مثبت باشید و مثبت اندیشی نشان دهید. از ترسیدن در برابر هنجارهای متعارف و یا ریسک کردن نترسید. معمولا انسانها کسانی را که با آنها احساس راحتی نمی کنند، آنها را الهام بخش و با انگیزه نمی دانند و نمی توانند به آسانی با آنها ارتباط برقرار می کنند، نهایتا رها می سازند.

منبع مقاله: سایت  شبکه خبریcnbc  مورخ 9 ژوئن 2020 برابر با 20 خرداد 1399

عکس: اینترنت، مقاله فوق عکس را از سایت keystepmedia.com برداشته است که یکی از موسسان آن همکاری نزدیکی با آقای گلمن داشته است. 

در صورت علاقمندی، اصل مقاله به زبان انگلیسی را از لینک زیر مطالعه فرمایید:

https://www.cnbc.com/2020/06/09/harvard-psychology-researcher-biggest-traits-of-emotional-intelligence-do-you-have-them.html

لطفا ما را از نظرات خود آگاه فرمایید.

سپاس

ارسال نظرهای شما :

ارسال شده توسط مژگان مطلق ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۱۴:۱۳

سلام. دوستان که در منابع انسانی مشغول هستند میتوانند در ارزیابی عملکرد و ارتقا مهارتهای نرم از تعاریف این مقاله استفاده نمایند

پاسخ مدیر: با سلام و سپاس از اظهار نظر حرفه ای شما.

ارسال شده توسط رضا ممتاز ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۲۲:۲۷

خیلی مقاله خوبی بود مرسی

پاسخ مدیر: با سپاس از نظر لطف شما.