قبلا درباره ماتریس اندازه گیری سلامت یک کسب و کار نوشته ام . به اعتقاد من سه رکن این ماتریس عبارتند از تعلق سازمانی کارکنان، رضایت مشتریان و جریان وجوه نقد می باشند.در عین حالی که همه این عوامل مهم هستند ولی افراد نمی توانند دو مورد آخر را بسرعت تغییر دهند. اما احساس تعلق سازمانی در دستان هر رهبر سازمانی است خواه شما یک نفر، ده نفر یا ده هزار نفر را مدیریت کنید.

امیدوارم در سال 2016 همگی به روشهای بهبود تعلق سازمانی کارکنان بیندیشیم. به مدیران پیشنهاد می کنم سوالات زیر را از خود بپرسند

  • آیا ماموریت سازمانی ما بین افراد تیم من خریدار دارد؟
  • آیا اعضای تیم من می دانند به کجا می رویم و چرا می رویم و برای رسیدن به آن مقصد، چکار باید بکنیم؟
  • آیا برای تیم خود بوضوح روشن کرده ام رسیدن به هدف سازمانی ما برای آنها چه مزایایی دربر دارد؟
  • آیا با رسیدن به هر یک از معیارهای موفقیت مان، جشن می گیریم؟
  • آیا من نقش مربی گری خود را به نحو سازنده ای ایفا کرده ام تا آنها احساس کنند که همواره پشتیبان آنها هستم؟
  • آیا تیم من همواره می داند جایگاهش چیست؟
  • آیا من به آنها مسئولیت و آزادی لازم جهت پرسیدن این سوالات از تیم شان را داده ام؟ 

​بعلاوه به مدیران پیشنهاد می کنم نه تنها در ژانویه بلکه ماهانه در سه ماهه اول سال  و سپس هر سه ماه یک بار این تمرین را انجام دهند و در طول سال، میزان تعلق سازمانی کارکنان را بررسی نمایند. به نظر من، بهترین سوال در این بررسی این است که آیا هر روزه شاهد عمل مدیریت سازمان به صحبتهایش در جلسات، سخنرانی ها و گزارشات سالانه هستید؟ پاسخ به این سوال مشخص می کند که آیا مدیریت اهل عمل است یا فقط یه شعار تو خالی سر داده است.

در حالی که ما در زندگی شخصی ، عزم راسخ خود را در رابطه با کاهش وزن، ترک سیگار وسایر مسائل نشان می دهیم ولی در پیگیری نکته مهمی مثل احساس تعلق سازمانی پرسنل خود بی توجهیم . آیا اهمال در انگیزش پرسنل و قدردانی از آنها به هنگام موفقیت محلی از اعراب دارد؟

توضیح: جک ولش رهبر افسانه ای جنرال الکتریک و یکی از پیشگامان مدیریت در قرن حاضر است.

منبع: شبکه اجتماعی لینکداین، مورخ 4ژانویه 2016 برابر با 14 دی ماه 1394

ارسال نظرهای شما :

ارسال شده توسط میرمسعود سجادی ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ۰۸:۱۶

سلام، متن بسیار کوتاه ولی موجزی است. تنها در یک دقیقه خوانده می شود ولی ساعتها انسان را به تفکر و ایجاد انگیزه برای تغییر روند کار وامی دارد
ممنون از ترجمه و انتشار مطلب

پاسخ مدیر: سلام و سپاس فراوان از شما