اخیرا طی یک تحقیق 2000 نفر مدیران شرکتها خواسته شد بدترین اشتباهات غیر کلامی که در مصاحبه های شغلی شاهد بوده اند را بازگو نمایند. قبلا اهم مراحل آمادگی برای مصاحبه را برشمردیم. شما ممکن است ویژگیهای یک کاندید مناسب برای شغل را داشته باشید اما عدم توجه به پوشش و ظاهر مناسب یا بکارگیری نادرست زبان بدن، می تواند به شکست در مصاحبه استخدام منجر شود.  لطفا به موارد زیر که نتیجه تحقیق فوق می باشد، توجه نمایید.

1- میانگین زمان مصاحبه 40 دقیقه است ولی33% مدیران گفته اند که  در 90 ثانیه اول، تصمیم می گیرند که فرد را استخدام کنند یا خیر. پس اولین برخورد(First Impression ) اهمیت بسزایی در نتیجه مصاحبه دارد. آمارها نشان می دهند که  بیشترین نحوه انتقال مفاهیم ارتباطی(حدود 55 درصد) از طریق زبان بدن و بقیه از لحن صدا و نحوه صحبت کردن، صورت می گیرد.  بنابراین توصیه می کنیم که راههای تقویت زبان بدن در مذاکرات را آموخته و در مصاحبه های شغلی خود بکار بگیرید. چون عدم تماس چشمی مناسب موجب رد 67% کاندیداها می شود. همچنین  نداشتن لبخند 38%، ژست بد 33% ،  دست به رو سینه نشستن به حالت ضربدری  21%، بازی کردن با موها یا لمس صورت 21% مدیران را از انتخاب یک کاندید منصرف می سازد.

 

2- هرگز از رنگها و لباسهای براق استفاده نکنید. توجه کنید که 70% کارفرماها ادعا نموده اند که لباسهای زرق و برق دار و توجه بیش از حد به مد، موجب رد یک کاندید می گردد. همچنین 65% مدیران گفته اند که پوشش مناسب، عامل تعیین کننده در انتخاب یکی از دو کاندید دارای تواناییهای مشابه می باشد.

 

3- یکی از اشتباهات رایج مصاحبه شوندگان، فقدان یا کمبود اطلاعات درباره شرکت است. مدیران تحقیق فوق، 47% از کاندیداها را به همین دلیل رد می نمایند. بنابراین توصیه می کنیم حتما قبل از مصاحبه، به روشهای مختلف از جمله جستجو در اینترنت و پرس و جو از سایرین، اطلاعات کافی راجع به شرکت و کسب و کار آن بدست آورید.

 

4- ضمن حفظ آرامش در استفاده از دستها دقت کنید.چون 26% ازمدیران افرادی را که شل و ول دست بدهند رد می کنند. همچنین دلیل رد 9% کاندیداها، تکان و استفاده بیش از حد از دستها هنگام مصاحبه است. لول خوردن در جا هم عامل 33% از رد کاندیداهاست.

 

5- پس از پایان مصاحبه در صورت داشتن ایمیل مصاحبه کننده، حتما یک یادداشت تشکر برای او بفرستید.

منبع:شبکه اجتماعی لینکداین

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.