سازمان مدیریت صنعتی به مثابه 500 شرکت برتر مجله فورچون (Fortune 500) برای بیست و سومین دوره متوالی، شرکتهای برتر ایرانی را انتخاب و اعلام کرد.

مقدمه

سازمان مدیریت صنعتی، روشهای معتبر رتبه بندی در سطح جهان از قبیل فورچون500 و مدلهای ارزیابی کیفیت نظیر مدل دمینگ را مورد توجه قرار داده و نهایتا به روال سالهای گذشته ، میزان ریالی فروش محقق شده سازمانها بر حسب میلیون ریال در سال 1398 را مبنای رتبه بندی خود قرار داده است. اما در کنار آن، از یک شاخصهای عملکرد دیگری از قبیل سودآوری، قدرت صادراتی و بهره وری هم بهره برده است که برای سایر کاربران و استفاده کنندگان از این اطلاعات مفید می نماید.

با توجه به گروه بندی 32 گانه 500 سازمان برتر شرکت کننده در رشته های تخصصی ، سایر واحدهای اقتصادی برای مقایسه شاخصهای عملکرد خود می توانند با استفاده از این نسبتها، موقعیت شرکت در صنعت مورد فعالیت شان را محک زده و ضمن جانمایی در صنعت، به بهبود عملکرد خود بپردازند.

این رتبه بندی، تصویری متفاوت و به نسبت متنوع ترازمالکیت سازمانهای بزرگ توسط بخش خصوصی، دولتی و عمومی دراقتصاد ایران را نشان می دهد. بخصوص آنکه بسیاری از شرکتها فارغ از بورسی یا غیر بورسی بودن، در سطح هولدینگ در این رتبه بندی شرکت دارند. بنابراین تصویر کلان بزرگترین کسب و کارهای ایرانی را می توان از این رتبه بندی ترسیم کرد. هر چند برخی شرکتها در بیش از یک گروه حضور دارند و استفاده از این اطلاعات بایستی با دقت کافی صورت گیرد.

خلاصه مهمترین یافته ها

به پیوست، گزارش ویزه همایش و مهمترین یافته های ما به شرح زیر تقدیم می گردد:

1- مجموع فروش 100 شرکت اول در سال 1398 نسبت به سال قبل 46 درصد رشد را نشان می دهد. این رشد خیره کننده،  بیانگر فرصتهای موجود در اقتصاد ایران، علیرغم تمام مسایل داخلی، تحریم و سایر مسایل خارجی است. هر چند که باید نقش پررنگ بانکها و صنایع صادرات محور مثل پتروشیمی و فرآورده های نفتی در این رتبه بندی را مورد توجه قرار داد.

2- فروش 100 شرکت اول رتبه بندی حدود 1.386 هزار میلیارد تومان (همت) و فروش 14 شرکت اول 50 درصد این رقم و بالغ بر 693 همت است. بنا به تایید تهیه کنندگان گزارش، این امر نشاندهنده تمرکز درشرکتهای بزرگ ایران می باشد. در جمع 14 سازمان برتر بانکها با 5 نماینده، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و چند رشته ای صنعتی هر کدام با 2 نماینده ، فولاد، فلزات اساسی و خودرو هر کدام با 1 نماینده حضور دارند.

3- میانگین بازده فروش یا حاشیه سود شرکتهای برتر حدود 24 درصد است. شرکتها و سازمانها برای تداوم، رشد پایدار و مدیریت هزینه بایستی به این شاخص و درصد مربوط در رشته مورد فعالیت شان توجه ویژه ای داشته باشند.

4- جمع فروش صادراتی 5 شرکت اول ایران در زمینه پتروشیمی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بیش از 7 میلیارد دلار است. همچنین بیشترین سهم اشتغال مربوط به 5 شرکت شامل یک شرکت صنعتی چند رشته ای، دو خودروساز و دو بانک می باشد که تعداد پرسنل استخدامی آنها بیش از 200 هزار نفر است.

5- در برخی از فعالیتهایی که تا حد زیادی ایمن از تحریم هستند مثل صنایع غذایی و دارو جای خالی شرکتهای بزرگ بخوبی حس می شود. در صنعت لوازم خانگی که شرکتهای تولید کننده داخلی، عمدتا جای نمایندگان بازرگانی شرکتهای خارجی را گرفته اند، هم نام بزرگی از بخش خصوصی نمی بینیم. جای شرکتهای پیشرو در صنایع کاغذ، سلولزی، بسته بندی و پخش نیز در این تورتمنت به خوبی احساس می شود. امیدواریم سال بعد که سال کرونایی رتبه بندی خواهد بود، شاهد حضور پررنگ این صنایع و نیز شرکتهای دانش بنیان در زمینه حمل و نقل، توزیع و پخش آنلاین کالاهای مصرفی باشیم.

نکات قابل توجه

در پایان، توجه استفاده کنندگان گزارش را به  موارد زیر جلب می نماید.

  • در صورتی که برای سرمایه گذاری، سه عامل صادرات، سودآوری و ارزش افزوده مد نظر باشد، شرکتهای فعال در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی و در صورتی که معیار انتخاب بازده فروش باشد، گروه سرمایه گذاریهای مالی، بایستی مورد توجه قرار گیرند.
  • توجه به ساختار سرمایه، فرهنگ سازمانی و سیاستهای سازمان خصوصی سازی، بورس و سایر نهادهای تصمیم گیرنده در تصمیم گیری برای تملک و ادغام شرکتها (Merger and Acquisition=M&A) حائز اهمیت است.

امیدواریم در سالهای آینده سازمانهای بیشتری در این رتبه بندی مشارکت نمایند تا استفاده کنندگان با بهره گیری از شفافیت اطلاعات و شناخت بهتر فضای کسب و کار، تصمیمات آگاهانه تری در زمینه سرمایه گذاری و اشتغال اخذ نمایند.

 

لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

سپاس

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.