بررسی ها نشان می دهد بورس ایران کم بازده ترین و رمزارز پربازده ترین بازار سرمایه گذاری کشور در سال 1402 بود.

در نیمه سال 1399 گسترده ترین تحقیق درباره بازارهای سرمایه گذاری را تحت عنوان "ایمنی گله ای، سرمایه گذاری دربازار کرونایی؟" ارائه نمودیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از آن هم بطور مرتب، بازارها را بررسی و در اوایل هر سال نتیجه را اعلام نمودیم. به این امید که به سرمایه گذاران داخلی  در تصمیم گیری هایشان کمک نماید.

به تازگی، خبرگزاری دولت اعلام نمود در سال 1402 سود بانکی با 23 درصد و طلا و مسکن با 22 درصد بالاترین بازدهی را داشته و در مقابل، بورس کمترین بازدهی را داشته است. از سوی دیگر، برخی منابع به بازار خودرو پرداخته و پژو پارس  را با 32 درصد بازدهی سردمدار بازدهی بازارهای داخلی و بورس را 11.9 درصد و آخرین بازار داخلی از لحاظ بازدهی برشمرده اند.

همچنین برخی با اشاره به به آنچه که آنرا شیطنت‌های ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار ارز و طلا نامیدند، نرخ بازدهی سالانه سرمایه‌گذاری در دلار و سکه را ۲۹ درصدی اعلام نمودند.

برخی نبز با اشاره به ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در کنارتصمیمات و اقدامات سیاست‌گذاران اقتصادی اشاره نموده اند که اثر خود را بر اقتصاد کشور بجای گذاشت. در این میان باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری نتوانسته است در سال گذشته نرخ تورم را پوشش دهد.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در همه بازارها با تورم چهل درصدی ریالی روبرو بودند اما میزان بازدهی حاصل از بازارها در بالاترین حالت در میانه کانال بیست درصد قرار دارد. این بدان معناست که تداوم این تورم، همه فعالان اقتصادی را متضرر خواهد کرد.

اما پیشتاز بازارها رمزارز بود به نحوی که بیت کوین و رمزارزهای دیگر بیشترین بازدهی را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند. بیت کوین بیش از ۲ سال در کانال ۲۰ تا ۴۰ هزار واحدی نوسان کرده و به یک باره با جهش فوق العاده اش همه را غافلگیر کرد. به نحوی که ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت بیت کوین به ۲۷ هزار و ۸۹۳ دلار رسیده بود اما در انتهای سال با جهشی ۱۴۵ درصدی به ۶۸ هزار و ۴۱۰ هزار واحد رسید.

منابع: مختلف از سایت های داخلی

منبع عکس: اینترنت، سایت گروه مشاوره مدیریت آراد

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.