در اینجا خلاصه جدیدترین گزارش پایداری سالانه شرکتها را می خوانیم که توسط موسسه مشاوره مدیریت بوستون ( BCG) تهیه شده است. به امید آنکه سازمانهای ایرانی هم بتوانند با استفاده از اصول مطرح شده در این متن ارزنده به پایداری کسب و کار خود کمک کنند.

مفهوم و تاریخچه موضوع

پایداری شرکتی (Corporate Sustainability) رویکردی با هدف ایجاد ارزش بلندمدت برای ذی نفعان سازمان بوسیله استراتژی تجاری دوست‌دار محیط ‌زیست است. در این رویکرد کوشش می‌شود بر ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، محیطی و اخلاقی کسب و کار تمرکز شود. همچنین اهداف بلندمدت نیز نباید فدای دستیابی به هدف‌های کوتاه‌مدت شود.

اگرچه به لحاط تاریخی، مفهوم اولیه پایداری شرکتی در سال 1892 مطرح شد ولی توسعه این مفهوم مدیون تلاشهای کارول است که در سال ۱۹۷۹ اعلام کرد پایداری شرکتی باید متشکل از تعهدات اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه نسبت به محیط کسب وکار باشد. در عین حال، مساله پایداری شرکتی و لزوم دستیابی به آن بطور جدی از سال ۱۹۹۰ در دستور کار شرکت‌های بزرگ قرار گرفت. آنها هنگام تهیه و انتشار گزارش‌های سالانه از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی نیز به تشریح فعالیت‌های خود می‌پردازند. شرکت‌های بزرگ می‌کوشند به سوی پایداری شرکتی حرکت نمایند تا موفقیت خود را در فضای رقابتی تضمین کنند. بعلاوه با این رویکرد می‌توانند منافع عمومی و خواسته‌های جامعه را نیز بدرستی پاسخ بدهند.

اهمیت موضوع 

پایداری شرکتی گامی عملی برای تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیطی برای شرکت‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که یک شرکت ممکن است از طریق فعالیت‌های تجاری خود در کوتاه‌مدت به سود دست یابد. ولی معیارهایی مانند رفتار اجتماعی، پاسخگویی اخلاقی شرکت و در نظر گرفتن منافع دیگر ذی‌نفعان است که باعث می‌شود تداوم فعالیت یک کسب و کار در درازمدت حفظ و یا به نوعی تضمین شود.

لازم بذکر است در جدیدترین دستورالعمل حاکمیت شرکتهای بورسی، مساله الزام به گزارشگری پایداری شرکت‌ها مطرح شده است که نشان از اهمیت این مطلب دارد.

معرفی گروه مشاوره مدیریت بوستون

یکی از بزرگترین موسسات مشاوره مدیریت جهان در سال 1963 میلادی توسط Bruce Henderson در اتاقی کوچک تاسیس شد. این گروه در حال حاضر بیش از 30 هزار نفر کارمند در بیش از 100 دفتر در 50 کشور دنیا دارد و درآمد سالانه اش 11.7 میلیارد دلار است. BCG  در سال 2022 میلادی بیش از 1500 پروژه در زمینه مسائل اجتماعی را برای بیش از 780 مشتری توسط بیش از 2100 نفر از پرسنل خود در سراسر جهان اجرا نموده است.

مقدمه گزارش گروه مشاوره مدیریت بوستون

محیط امروزی کسب و کار علیرغم عدم اطمینان جغرافیای سیاسی، فرصت‌های فزاینده‌ای را برای موسسه مشاوره مدیریت بوستون فراهم کرده است تا با یکپارچگی به کسب و کارها مشاوره تخصصی داده، آنها را راهبری کرده و به هدف اعلام‌شده اش یعنی شکوفا کردن توانایی های نهفته کسانی که موجب پیشرفت جهان می شوند، عمل کند.

گزارش پایداری سالانه ما این تلاش‌ها را منعکس می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه به چالش‌های بیرونی و داخلی سازمانها پاسخ داده‌ایم و خود را برای ایجاد تأثیر مثبت در سطح اجتماع  و کل سیاره‌مان، زمین به چالش کشیده ایم.

در اینجا خلاصه رویکرد خود به مساله پایداری شرکتی را شرح می دهیم.

رویکرد ما

رویکرد موسسه ما به مساله پایداری کسب و کارها بر چهار رکن کلیدی استوار است: هدایت تأثیر اجتماعی، محافظت از زمین، توانمندسازی کارکنان و ترویج شیوه‌های کسب و کار مسئولانه. در اینجا ارکان فوق را تشریح می کنیم.

تاثیر اجتماعی

موسسه مشاوره مدیریت بوستون برای یافتن راه‌حل‌های نوآورانه برای حل مسائل مهم اجتماعی تلاش می‌کند و سپس راهکارهای پیشنهادی را اجرایی می‌کند. ما به مشتریان خود کمک می‌کنیم تا از دارایی‌ها وعملیات اصلی کسب‌وکار خود برای ایجاد تأثیر اجتماعی مثبت به روش‌هایی استفاده کنند که مزیت رقابتی پایدار آنها را افزایش دهد.

ما همچنین وسعت و عمق تخصص خود را به کار پرداختن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، کمک به سازمان‌ها برای توسعه و تمرکز برنامه‌های تأثیراجتماعی خود و مشارکت با آنها برای ایجاد قابلیت‌های خود و به حداکثر رساندن تأثیر و اثربخشی آنها می‌آوریم.

حفاظت از زمین

موسسه ما با کسب و کارها و دولت ها شریک می شود تا به آنها کمک کند تا دنیایی پایدارتر و انعطاف پذیرتر را تغییر دهند و بسازند. ما متعهد به شکل دادن به دستور کار جهانی از طریق مشارکت های آب و هوایی خود و الگوبرداری از طریق پیشرفت در تحول خود هستیم که شامل تعهد به دستیابی به اثرات اقلیمی تا سال 2030 میلادی است.

توانمندسازی کارکنان

 ما با قدرت شکوفا سازی ناشی از افزایش تنوع، برابری و مشارکت در موسسه مان امیدواریم محیطی ایجاد کنیم که به پرسنل اجازه دهد از نظر شخصی و حرفه ای شکوفا شوند. تیم‌های متنوعی که شیوه‌های کاری فراگیر و عادلانه را هدایت می‌کنند، سازمان ما را تقویت می‌کنند و به ما امکان می‌دهند از مشتریان خود بهتر حمایت کنیم و عدالت، کرامت انسانی و تعلق سازمانی را ارتقا دهیم.

ترویج شیوه های کسب و کار مسئولانه

ما تعهد دیرینه خود به شیوه های مسئولانه و اخلاقی برای موفقیت مشتریان و موسسه مان را مهم می دانیم. ما هم تلاش می کنیم تا کسب و کار و جامعه را به سمت بهتر شدن تغییر دهیم. یعنی همکاری با مشتریان و تامین کنندگان و در عملیات خود، همیشه بر اساس ارزشها و اهداف کلان موسسه ما شکل میگیرند و به همان سو هدایت می شوند.

جمع بندی:

در BCG ما نقش مهمی در حمایت از مشتریان و سازمان‌ها داریم. زیرا آنها در این دوره از تغییرات سریع و عدم اطمینان گسترده و عمیق در محیط کسب و کار، تلاش می‌کنند. ما همچنان به گسترش حوزه و تأثیر خود از طریق کار با مشتریان و تحول در عملیات مان ادامه می‌دهیم. هدف ما مقابله با چالش‌های مهم اجتماعی در سطح زمین و کمک به شکل‌دهی آینده‌ای روشن‌تر، نه تنها برای تجارت، بلکه برای جهان و هشت میلیارد نفر ساکنان آن است.

در صورتی که علاقمند به مطالعه متن و کل گزارش به زبان انگلیسی هستید، به این لینک مراجعه فرمایید.

منابع: بشرح مندرج در متن

منبع عکس: سایت entrepreneur.com

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.