در مقاله ای که اخیرا موسسه مشاوره مدیریت مکنزی به مناسبت صدمین سال همکاری با نشریه کسب و کارهاروارد (HBR) منتشر کرده به نقش کلیدی مدیر ارشد اجرایی یا مدیر عامل در تحول دیجیتال می پردازد.

یک حقیقت ناخوشایند در مورد تحول دیجیتال اینست که بدون تعهد پیوسته و مشارکت فعال مدیرعامل، تقریباً هیچ شانسی برای موفقیت وجود ندارد. دلیل این امر آنست که تحول دیجیتال مثل اختراع مجدد مدل کسب و کار است که نیازمند کارکردن واحدهای سازمان با یکدیگر و به  روشهای جدید است. این هدف تنها از طریق سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ در ایجاد مجموعه‌ای کاملاً جدید از قابلیت‌ها قابل دستیابی است و تنها کسی که می تواند آن سطح از تغییر پایدار را ایجاد کند، مدیرعامل سازمان است.

بررسی تحول دیجیتال در بیش از یکصد شرکت موفق در طول ده سال گذشته  توسط موسسه مشاوره مدیریت مکنزی نشان داده موفقیت یک مدیر عامل در پیشبرد این هدف، مبتنی بر پنج محور اساسی بشرح زیر است.

1- ارزش برای سازمان را بازتصویر کنید و در مورد چگونگی رسیدن به آن شفاف باشید.

هدف تحول دیجیتال، فقظ دیجیتالی شدن فرآیندها نیست. اینکار به منظور ایجاد ارزش برای یک کسب و کار صورت می گیرد.مدیران عامل موفق بایست با نگاه به گذشته ی کسب و کار فعلی خود تا جایی که ممکن است  ارزش تحول دیجیتال را مجددا به تصویر بکشند. آنها زمان زیادی را صرف بازدید از شرکت و همگام شدن با روندها و مدل های تجاری در حال ظهور می کنند. اینکار به مدیر ارشد اجرایی کمک می کند تا توانمندی سازمان را ببینند و با دیدی تازه به منابع و دارایی های خود نگاه کنند.

مدیران عامل موفق تلاش‌های تحول گرایانه خود را بر روی فعالیت های مشخصی متمرکز می نمایند که یک فرآیند اصلی از ابتدا تا انتهای یک فعالیت کلیدی است. حدود 80 درصد از مداخلات موفقیت آمیز یک مدیر عامل در تحول دیجیتال، مبتنی بر تمرکز مجدد وی بر یک حوزه یا فرآیند خاص است.

در کنار تیم برتر شرکت، مدیر عامل موفق از طریق تمام عناصر مهم تحول مثل استعداد، فناوری، داده‌هاو عملیات استفاده می‌کند تا یک نقشه راه دقیق برای اقدام تهیه نماید

2- شرکت خود را برای استعدادهای برتر جذاب کنید.

مدیران عامل موفق به سازمان خود کمک می کنند تا به نقش فرهنگ و هدف شرکت در جذب و حفظ استعدادهای استثنایی بپردازد. در حالی که پول مهم است، افرادی که مهارت‌های دیجیتالی بالایی دارند همچنین می‌خواهند هنر خود را بر روی فناوری‌های پیشرفته تقویت کنند و مشکلاتی را که به نظرشان معنادار می‌دانند حل کنند. مدیر عامل می تواند تغییراتی در فرهنگ سازمانی و فرآیندهای شرکت ایجاد کند تا آنها را جذب کند، با مدیر ارشد منابع انسانی کار کند تا مسیرهای شغلی انعطاف پذیری ایجاد گردد که بواسطه آنها افراد مستعد  بتوانند مهارت های خود را توسعه دهند و به طور حرفه ای پیشرفت کنند. شاید توسعه کارکنان و برقراری ارتباط با هدف عالی شرکت، مهمترین دستاورد یک مدیر عامل باشد.

3- به یک کسب و کار فناورانه و مبتنی برداده تبدیل شوید

مدیران اجرایی دیجیتال تشخیص می‌دهند که داده‌ها و فناوری عوامل اصلی رقابتی هستند و کسب‌وکارشان را به همین شکل اداره می‌کنند. موفق ترین مدیران عامل، فناوری و داده ها را از دو جهت در اولویت قرار می دهند. اول، آنها در مورد چگونگی استفاده از فناوری و داده ها برای حل مشکلات تجاری یا یافتن فرصت های جدید وسواس دارند. در این راستا، ما دریافتیم که مدیران عامل نظارت بر تخصیص هزینه‌های فناوری به تلاش‌های دیجیتالی را به‌عنوان شاخص اصلی تأثیر فناوری بر تحولات مهم می‌دانند. دوم، آنها تغییرات سازمانی را ایجاد می کنند تا اطمینان حاصل شود که فناوری و داده ها در تجارت نهادینه شده است. مدیران اجرایی نباید ساختاری را تحمل کنند که در آن «کسب و کار» الزاماتی را تعیین می کند که فناوری اطلاعات باید بر اساس آنها ارائه شود. در عوض، آنها باید از شرکت‌های دیجیتال موفق پیروی کنند و یک مدل عملیاتی ایجاد کنند که در آن فن‌آوری و تجارت در توسعه و ارائه محصولات و خدمات دیجیتال همگام با هم و در کنار هم پیشروی می کنند.

4- سریع باشید

سرعت در دیجیتالی شدن کسب و کار مهم است و مدیر عامل می‌تواند این سرعت را به روش‌های مختلفی مثل تخصیص‌ مکرر افراد مستعد، بودجه زمانی و مالی و بررسی مستمر پیشرفت کار در مقایسه با بودجه یا نقشه‌های راه تدوین شده- تنظیم کند. در واقع، شرکت‌هایی که بهترین عملکرد را دارند، داده‌ها را مرتبا بررسی می‌کنند، یافته‌ها را به اشتراک می‌گذارند و استعدادهای سازمانی بیشتری نسبت به همتایان خود به امر تحول دیجیتال تخصیص می‌دهند.

اما چالش برانگیزترین وظیفه مدیر عامل، ایجاد یک فرهنگ سازمانی است که برای انجام دهندگان و تیم های کوچکی از افراد برتر ارزش قائل است. تیم کوچکی از افراد استثنایی که به روش‌های چابک کار می‌کنند اثرگذاری به مراتب بهتری نسبت به ارتشی با استعداد متوسط دارند. مدیران عامل زمانی در توسعه این مدل کاری موفق هستند که جریان تخصیص منابع مالی را ساده کنند، حقوق حاکمیت و نحوه تصمیم گیری را مشخص نموده و اهداف روشنی را تعیین کنند. در عین حال، آنها به تیم های کاری خود آزادی عمل می دهند تا بهترین روش انجام کار را انتخاب نمایند.

5- ترویج پذیرش دیجیتال در سراسر شرکت

استخراج معیارهای موفقیت در تحول دیجیتال در کل یک کسب و کار، چالش برانگیز است، زیرا تأثیرات شدیدی بر سازمان گذاشته و  مستلزم آنست که افراد به طور مستمر خود را با ارزشهای و فرهنگ سازمانی تطبیق دهند و این کاری است که فقط از عهده ی مدیرعامل برمی آید. به عنوان مثال، زمانی که یک شرکت راهکار تجارت الکترونیک را بکار می گیرد، باید نمایندگان فروش را آموزش دهد، ساختار جبران خدمات و کمیسیون فروش را به تفکیک فروش آنلاین و آفلاین تغییر دهد و زنجیره تامین خود را بازطراحی کند. به همین دلیل، برای مدیرعامل بسیار مهم است که اطمینان حاصل کند که صاحبان کسب و کار هم به اندازه مدیر ارشد فناوری، در قبال پذیرش راه‌حل‌های دیجیتال و رسیدن به ارزش هدف‌گذاری شده پاسخگو هستند. یک قانون کلی این است که به ازای هر دلاری که برای دیجیتالی شدن یک سازمان خرج می شود، یک دلار دیگر باید برای پذیرش این طرز تفکر، سرمایه گذاری شود.

برای کمک به انجام این کار، مدیران عامل موفق دید واضحی از معیارهای مد نظر و فرآیندی برای ردیابی آسان آنها و گزارش پیشرفت کار داشته باشند. مدیر عامل یکی از مؤسسات خدمات مالی بزرگ اصرار داشت که تمام پیشرفت برنامه های دیجیتال در یک ابزار ردیابی شود تا بتواند پیشرفت  کار را روزانه دنبال کند و در صورت بروز هر گونه اشکالی، بلافاصله مداخله کند.

یکی از اشتباهاتی که مدیران عامل مرتکب می شوند اینست که تنها پس از شروع تحول دیجیتال، به مسائل مربوط به پذیرش و فراگیری سازمانی می پردازند. در مقابل، مدیران عامل موفق به همان اندازه که به استراتژی دیجیتالی شدن کسب و کار علاقه دارند، به پذیرش و تفکر طراحی مربوط نیز علاقمند هستند. آنها از قبل وقت می گذارند تا مطمئن شوند دغدغه های افرادی که از راه حل های دیجیتال استفاده می کنند از مشتریان گرفته تا کارمندان در خط مقدم فروش، در روند توسعه این استراتژی دیده شده است.

سخن پایانی:

دیجیتالی شدن یک کسب وکارمقصد غایی و نهایی سازمان نیست. دیجیتالی شدن، فرآیندی دائمی، تکرارشونده، مبتنی بریادگیری  و تطبیق با تغییرات محیط کسب و کارو فناوری با سرعتی بیش از رقبا می باشد. اما این تنها در صورتی رخ میدهد کهمدیران عامل به عنوان نگهبان دیجیتال به رسالت خود در زمینه تحول کسب و کاربخوبی عمل نمایند.

متن اصلی را از بخش انگلیسی سایت ما بخوانید.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.