یافته های موسسه مشاوره مدیریت بوستون- هندرسون  با مدرسه کسب و کار هاروارد در زمینه مدیریت استعدادها بهنگام نیاز سازمانها به ارائه مدل جدیدی در این زمینه منجر شده است.

مقدمه

مقاله برگزیده نشریه موسسه مشاوران داخلی (ICG) در ماه ژانویه 2021 میلادی، در اصل، خلاصه گزارش پروژه مشترک موسسه مشاوره مدیریت بوستون- هندرسون  با مدرسه کسب و کار هاروارد است که توسط BCG  منتشر شده است. در این مقاله، خلاصه مهمترین یافته های پروژه مشترک این دو موسسه معتبردر زمینه مدیریت و جذب استعدادها و پر کردن شکاف مهارتی به هنگام تقاضا و نیاز سازمانها به تصویر کشیده شده است. عنوان کامل مقاله "رویکردی استراتژیک برای جذب استعدادها بهنگام تقاضا" می باشد.

این پروژه با هدف بهینه سازی نقش نیروی کار در سازمانهای چابک انجام یافته و در طول اجرای آن با 700 مدیر ارشد شرکتهای بزرگ در آمریکا و نمایندگان سامانه های آنلاین جذب استعداد که توسط آن شرکتها مورد استفاده بوده اند، مصاحبه های مفصلی انجام گرفته است.

با بررسی روند پنج سال اخیر بازار کار، نویسندگان نتیجه گرفته اند که شرکتها با استفاده از این سامانه های دیجیتال، می توانند نه تنها مدل جذب استعدادهای مورد نیازسازمان، بلکه استراتژی کسب و کارشان را هم متحول نمایند.

دلایل اهمیت موضوع

مهمترین دلایل اهمیت مدل جدید مدیریت استعدادها به شرح زیر است:

  • بسیاری از شرکت ها در حال بازبینی رویکرد خود در زمینه جذب استعدادها هستند و نحوه بکارگیری مشاوران خویش فرما یا فریلنسرهای بسیار ماهر در اقتصاد گیگی، روندی رو به رشد است.
  • گسترش دور کاری و نیاز به کسب مهارت های جدید، اکنون جای خود را به یک مدل جذب استعداد بر حسب تقاضا و درخواست شرکتها داده است که به سازمانها امکان می دهد دسترسی بیشتری به افراد متخصص و باتجربه داشته باشند و در صورت لزوم ، وارد ارتباط یا قرارهای کاری مستمربا آنها بشوند.
  • همه گیری کرونا روند فوق را سرعت بخشیده است زیرا شرکتها، حجم  کار بیشتری را به صورت آنلاین انجام می دهند و سعی می کنند به سرعت خود را با شرایط آشفته بازار و شکاف مهارت های موجود، سازگار نمایند.

یافته های تحقیق

چشم انداز چالش برانگیزفوق به نتایج جالب و شگفت انگیزی به شرح زیر منجر شده اند.

  • مهمتر از همه اینکه گسترش سامانه های دیجیتال جذب استعداد مانند Fiverr ، Toptal وآپ ورک (Upwork) باعث شده جهت کسب مهارتهای مورد نیاز سازمان بتوان از استخدام آزمایشی  فریلنسرها و بکارگیری یک مدل ترکیبی بهره برد. امروزه بیش از 330 سامانه در این زمینه وجود دارد در حالی که تعداد آنها نزدیک به یک دهه قبل، فقط 80 تا بود.
  • بر اساس یافته های پروژه مشترک ما 90 درصد از رهبران کسب و کارها معتقدند استفاده از سامانه های دیجیتال جذب استعداد، منبع اصلی مزیت رقابتی آنها در آینده خواهد بود.  علیرغم این واقعیت و افزایش تقاضا برای فریلنسرهای بسیار ماهر ، تعداد کمی از شرکت ها به مزیتها و پتانسیل کامل این نحوه کار جدید پی برده اند.
  • تحقیقات ما نشان می دهد که اکثر شرکت ها برای پر کردن شکاف مهارت ها به این سامانه های دیجیتال وابستگی دارند اما بسیاری از آنها موفق به دیدن تصویر بزرگتری از بوم استعدادهای خود نمی شوند.
  • در نهایت، با استفاده حداکثری از امکانات این سامانه ها می توان کمبود مهارت های موجود در  داخل سازمان را با چابکی و به محض درخواست رفع نمود. همچنین سازمانها بسادگی می توانند نحوه انجام کار و استراتژیهای فعلی خود را بهبود بخشیده و به تحول و رشد پایدار برای ادامه رقابت، دست یابند.

گامهای اساسی برای استقرار مدل پیشنهادی

صاحبان کسب و کار بایستی از خود بپرسند که چگونه می توانند از مزایای کامل این پلت فرمها بهره مند شوند. پاسخ را باید در سیستم های دیجیتالی جذب استعداد و بازتعریف نقش آنها در آینده ی بازار کار جست. فعالان اقتصادی باید پنج گام زیر را برای ایجاد یک نیروی کار موثر بر مبنای تقاضا واستفاده حداکثری از مزایای این مدل بردارند :

- فرهنگ سازمانی را از نو بسازید. به جای ایده پردازیهای جدید و مدیریت پرسنل، بر دستیابی به نتایج تمرکز نمایید

- درباره ارزش کار پیشنهادی پرسنل خود تجدید نظر کنید. به کارمندان در همه سطوح کمک کنید تا بفهمند چگونه می توانند از سامانه های جدید جذب استعداد استفاده کنند.  

- کار را به اجزای آن تفکیک و باز تعریف نمایید. مشخص کنید چه کاری لزوما باید توسط پرسنل شرکت انجام شود و چه فعالیتهایی می توانند واسپاری شده و به افراد خارج سازمان یا دیگر سازمانها واگذار شود

- قابلیت های درون سازمانی خود را مجددا ارزیابی کنید. از توانمندی و استعدادهای کشف نشده یا کمتر استفاده شده کارکنان خود نهایت بهره را ببرید و به پرسنل فرصت دهید کاری را انجام دهند که برای آنها معنادار و هیجان انگیزتر است.  

خط مشی ها و فرایندهای سازمانی خود را بازبینی نمایید. جذب نیروها و استعدادهای موقت، پروژه محور و مشاره ای را آسان کنید

سخن پایانی

آن دسته از صاحبان کسب و کارها که می خواهند در دنیایی نامطمئن، به سرعت پیشرفت نمایند، نیازمند دسترسی مداوم به جدیدترین مهارت ها و توانایی استقرار آنها در سازمان خود می باشند. سامانه های استعدادیابی دیجیتال به شرکت ها این امکان را می دهد تا افراد مناسب را در مکان مناسب و در زمان مناسب جذب نمایند. اما این کار، مستلزم بازنگری در مدل های سنتی کسب و کار برای فعالیت در دوران پساکرونا بر اساس واقعیتهای جدید بازار کار به شرح فوق است. گویی باید استعدادهای مورد نیاز سازمانها را با گسترش دید خود در کل زیست بوم کسب و کارجستجو نمود.

تاریخ دسترسی: 28 ژانویه 2021 میلادی برابر با 9 بهمن 1399

منبع عکس: اینترنت، عکس صفحه اول گزارش پروژه

در صورت تمایل، متن اصلی را می توانید از لینک زیر مطالعه بفرمایید.

https://www.bcg.com/publications/2020/a-strategic-approach-to-on-demand-talent

لطفا نظرات ارزشمندتان درزمینه چگونگی استفاده از این مدل پیشنهادی برای بازار کار کشورمان را با ما به اشتراک بگذارید.

سپاس

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.