کشورهای حوزه اسکاندیناوی برای همکاری با ایران دائما چراغ سبز نشان می‌دهند. تحولات اخیر، نشان ازعزم طرفین برای گسترش روابط اقتصادی در پسابرجام دارد. 

فنلاندی‌ها، هیات اقتصادی خود را برای چهارمین بار روانه ایران کردند تا پس از سوئد، دومین کشور اسکاندیناوی باشند که طی دو هفته اخیر وارد تهران شده و برای سهم‌خواهی از بازار ایران با فعالان اقتصادی به مذاکره نشسته‌اند. کشورهای حوزه اسکاندیناوی برای همکاری با ایران دائما چراغ سبز نشان می‌دهند. به‌گونه‌ای که اوایل هفته گذشته نیز هیاتی اقتصادی به سرپرستی استفان لوفون نخست‌وزیر سوئد وارد ایران شد و توانست در مدت اقامت خود در تهران، تفاهم‌نامه‌های مهمی را از جمله در صنعت خودرو با طرف ایرانی منعقد کند. به گزارش دنیای اقتصاد* در این هفته فنلاندی‌ها، هیات اقتصادی خود را برای چهارمین بار روانه ایران کردند تا پس از سوئد، دومین کشور اسکاندیناوی باشند که طی دو هفته اخیر وارد تهران شده و برای سهم‌خواهی از بازار ایران با فعالان اقتصادی به مذاکره نشسته‌اند. 

پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفرهایی جداگانه به همراه هیات اقتصادی به کشورهای فنلاند و نروژ رفت تا توسعه روابط را در دستور کار قرار دهد. ز سوی دیگر هیاتی نیز از اتاق بازرگانی تهران به دانمارک اعزام شد تا بخش‌خصوصی نیز زمینه‌های روابط تجاری را برای تجار دو کشور فراهم آورد. اینها همگی  نشان دهنده ی عزم حوزه ی اسکاندیناوی و ایران برای گسترش روابط اقتصادی در پسابرجام است.

با توجه به بررسی اجمالی مورد سوئد به بررسی زمینه های همکاری و توسعه ی روابط اقتصادی با سه کشور دیگر حوزه ی اسکاندیناوی می پردازیم.

زمینه ی سرمایه گذاری کشورهای اسکاندیناوی

1- دانمارک - این کشور کوچک قاره ی اروپا برای اولین بار حدود 40 سال پیش روابط اقتصادی خود با ایران را در حوزه ی لبنیات شروع کرد. حتما بسیاری از قدیمی ها و حتی جوان ترها، حضور پنیر دانمارکی را بر سر سفره های خود به خاطر می آورند. درسالهای پیش از تحریم درکنار فعالیت شرکتهای کشتیرانی و داروسازی، شرکت دانمارکی وستاس درپروژه ی راه اندازی توربین های بادی منجیل با وزارت نیرو همکاری داشت. در دوران پسابرجام، این شرکت به همراه غول پتروشیمی دانمارکی، شرکت هالدوتاپسو به ایران بازگشت. شرکت دارویی نوونوردیسک هم که حتی در دوران تحریم ایران را ترک نکرده بود، اقدام به سرمایه گذاری پنج ساله به ارزش حدود 70 میلیون یورو در زمینه ی تولید انسولین درشهرک دارویی برکت نمود. اخبار غیر رسمی حاکی از حضور شرکتهای دانمارکی دیگر مثل لئو فارما در زمینه ی داروسازی و سایر زمینه ها در ایران است

2- نروژ- پس از اخبار مربوط به  سرمایه گذاری بزرگترین صندوق ارزی جهان از نروژ در اوراق بدهی ایران و نیز اشتیاق نروژ برای سرمایه گذاری در خزر از مذاکرات نفتی ایران با شرکت «انرژی رینگ» نروژ، با هدف انتقال دانش و اجرای طرح های افزایش ضریب بازیافت در مخازن نفتی کشور گفتیم. با توجه به به ضرورت انتقال دانش و فناوری های نفتی و گازی در دوران پسا برجام و با آنکه قدمت صنعت نفت نروژ بیش از ۳ دهه نیست، اما انتقال دانش فنی در دستور کار آن‌ها بوده و بسیاری از دانش‌ها را به جهان می‌فروشند و به عنوان یک کشور پیشتاز هستند.شرکت های نروژی، همچنین به ارائه خدمات آموزشی  به صنایع نفت و گاز ایران هم اظهار تمایل کرده‌اند. به این ترتیب، نروژ دومین شریک پژوهشی صنعت نفت ایران پس ازفرانسه شد.

3- فنلاند- شرکت های فنلاندی حضور 40 ساله در ایران دارند.تا بحال، فنلاندی ها زمینه انرژی و فاینانس با همتایان ایرانی مذاکراتی را انجام داده اند. در سفر اخیر، هیات فنلاندی سایر زمینه های مورد علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری حوزه‌های اکتشاف معادن، کشاورزی و انرژی به ایرانی‌ها معرفی نمود . طرف ایرانی نیز با توجه به قابلیت‌های فنلاند از نظر منابع آبی و بحران آب در ایران اعلام کرد که در تقسیم همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری می‌توان روی همتایان فنلاندی در کالاهایی که نیاز به آب بیشتر برای تولید دارند حساب کرد. در مقابل ایران می‌تواند در صنایعی که متکی به منابع معدنی و انرژی هستند، شریک خوبی باشد. در این میان، ترمیم روابط بانکی نیز از نگاه دو طرف دور نماند و اظهارات مقامات حاضر در این نشست حاکی از تلاش دو طرف برای بهبود روابط بانکی بود. به علاوه در این نشست بیان شد که حجم روابط تجاری بین دو کشور از 250 میلیون دلار در سال 2006 به حدود 65 میلیون دلار کاهش یافته است. بخش خصوصی ایران در این نشست، برای برگرداندن حجم روابط تجاری به قبل از تحریم آمادگی کامل خود را اعلام نمود و دستیابی به تجارت بیش از یک میلیارد دلار بین دو کشور در پنج، شش سال آینده را دور از دسترس ندانست. سفیر فنلاند در ایران هم گفت: سفر بیش از 200 شرکت فنلاندی پس از برجام به ایران و همچنین سفر هیات‌های تجاری به فنلاند نشانه علاقه‌مندی دو کشور در گسترش روابط تجاری  است.

 

الگوی مناسب اقتصادی

همان طور که در بالا اشاره شد، کشورهای منطقه اسکاندیناوی در دوره پسابرجام، فعالیت خود را برای ورود به بازار ایران به‌صورت جدی‌تر دنبال کردند. از این‌رو چندین بار شاهد تبادل هیات‌های تجاری ایرانی و اسکاندیناوی بوده‌ایم. البته کشورهای اسکاندیناوی می‌توانند نه تنها برای ایران بلکه برای دنیا الگوی مناسب اقتصادی باشند. از آنجا که این کشورها درصدر لیست باثبات‌ترین و کارآمدترین اقتصادهای جهان قراردارند، کشورهای آسیایی نیز در ایجاد دولت رفاه می‌توانند از حوزه ی اسکاندیناوی تقلید کنند. (مثلا) چینی‌ها تمرکز خاصی بر الگوی نروژ دارند. درس اصلی که می‌توان از اسکاندیناوی آموخت درسی عملی است. محبوبیت دولت به خاطر بزرگی آن نیست، بلکه به‌خاطر کارآمدی آن است. سوئدی‌ها نسبت به اهالی کالیفرنیا با رغبت بیشتری مالیات می‌پردازند چون مدارس مناسب و مراقبت‌های بهداشتی رایگان دارند. اسکاندیناوی‌ها اصلاحاتی انجام داده‌اند که از حد اتحادیه‌ها و لابی‌های تجاری فراتر رفته است. حال ایران نیز قصد دارد در دوره جدید رفع محدودیت‌های بین‌المللی، از تجارب کشورهای اروپایی بهره‌مند شود که به نظر می‌رسد می‌تواند اسکاندیناوی‌ها را نیز در سرلیست کشورهای قابل الگوبرداری قرار دهد. فرهنگ کسب و کار در سوئد می تواند به ما در درک بهتر این مطلب کمک کند.

در اینجا به بررسی سایر نکات مهم و مورد بحث سفر اخیر هیات تجاری فنلاندی می پردازیم

زمینه همکاری با فنلاند

پتری پلتونن معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند که سرپرستی سفر دو هیات اقتصادی به ایران را بر عهده داشته است، گفت: امروز 20 شرکت فنلاندی در زمینه انرژی، معدن و مواد معدنی، تکنولوژی‌های کشاورزی، سلامت و بهداشت آماده به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها هستند. وی امضای تفاهم‌نامه توسعه مناسبات اقتصادی بین روسای جمهور دو کشور را پیامی روشن برای افزایش فرصت‌های همکاری توصیف کرد و گفت: بین وزرای دو کشور تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید و در زمینه‌های تولید انرژی، بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر توافق‌نامه‌هایی به امضا رسید تا دو کشور کار مشترک را آغاز کنند.

پلتونن به اشاره به حضور 40 ساله شرکت‌های فنلاندی در ایران گفت: در زمینه معدن و مواد معدنی دیداری با مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم. همچنین همکاری برای سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن کرمان از دو هفته پیش آغاز شد که بر این اساس یک شرکت فنلاندی با همتای ایرانی کار مشترک را به انجام خواهند رساند. همچنین به ظرفیت شرکت‌های فنلاندی برای اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و عناصر مختلف ایران اشاره کرد و افزود: شرکت‌های فنلاندی در زمینه خدمات فنی و مهندسی اکتشاف آمادگی دارند تا تجارب خود را با ایران به اشتراک بگذارند و با شرکت‌های ایرانی وارد همکاری شوند. پلتونن همچنین بیان کرد: در حوزه سلامت و فناوری اطلاعات هم از پتانسیل‌هایی برخوردار هستیم که می‌توانیم در این زمینه نیز با ایران همکاری‌ تجاری‌مان را گسترش دهیم.

سفیر فنلاند در ایران نیز با حضور در نشست مذکور گفت: شرکت‌های فنلاندی برای حل مشکل آلودگی هوا و کمبود آب در ایران راه‌حل‌هایی دارند. هاری کمرانین با بیان اینکه امروز دنیا از طریق تجارت به هم متصل است، گفت: خوشحال هستیم که ایران دوباره به عرصه تجارت جهانی برمی‌گردد. وی افزود: ما از برجام خوشحالیم و روابط اقتصادی بین ایران و فنلاند برایمان بسیار جدی است. وی با بیان اینکه توافق‌نامه برجام یک موفقیت بود، عنوان کرد: البته برای برقراری و گسترش روابط تجاری بین دو کشور مسائل بانکی و مسائلی از قبیل انتقال پول باید حل شود.

لطفا در صورت علاقمندی، متن کامل این خبر با عنوان منوی سرمایه‌گذاران فنلاند برای ایران را بخوانید.

 میکس عکس: سایت گروه مشاوره مدیریت آراد

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.