با گذشت کمتر از بیست روز از لغو تحریم ها و اجرای برجام، موج دوم حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران و انعقاد قراردادها در حوزه های مختلف به حرکت درآمده است.

پیش از سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه با وجود اعلام رسمی لغو تحریم ها و اجرای برجام هنوز برخی از سرمایه گذاران و دولت های خارجی در مورد حضور در ایران با احتیاط رفتار می کردند، ولی کیفیت سفر و سطح دیدارهای رئیس جمهوری کشورمان در جریان سفر به اروپا، در کنار مذاکرات گسترده ای که میان بخش خصوصی ایران با فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی انجام شد، ته مانده نگرانی ها را هم برطرف کرد تا به فاصله اندکی از بازگشت روحانی از سفر، شاهد خیز دومین موج پساتحریمی سرمایه گذاری های خارجی و عقد قراردادهای بزرگ با طرف های ایرانی باشیم.

تأسیس نمایندگی یک بانک اتریشی در ایران

اگرچه در دوران تحریم ها، محدودیت های بانکی بیشترین فشار را بر اقتصاد ایران وارد آورد ولی به همین نسبت هم با لغو تحریم ها، بانک های خارجی در صف اول همکاری با کشورمان قراردارند. در همین راستا بانک بین المللی «رایفیسن اتریش» پس از انتشار گسترده خبر همکاری بانک های ایتالیایی با ایران، قصد دارد همکاری خود را با تأسیس یک نمایندگی در کشورمان از سربگیرد. آن گونه که مسئولان این بانک اعلام کرده اند به دنبال حمایت از مشتریانشان از طریق ارائه خدمات بانکی در زمینه  داد و ستدهای غیر تحریمی هستند.

سرسخت ترین سنگر تحریم ها هم تسلیم شد

کانادا طی دهه های اخیر هواره مواضعی سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی داشته است و در راستای همین موضع هم با وجود لغو تحریم ها و اجرای برجام در برابر رفع محدودیت های فعالان اقتصادی خود برای همکاری با ایران مقاومت می کرد. این سنگر سرسخت اما تحت فشار و خواست فعالان اقتصادی کانادا که منافع خود را در رقابت با سایر کشورها برای همکاری با ایران از دست رفته می بینند، فروریخت و تحریم ها علیه ایران را لغو کرد. کانادا اعلام کرده است، تحریم ها علیه ایران از جمله ممنوعیت ارائه خدمات مالی و واردات و صادرات را لغو کرده است که بر اساس آن شرکت هایی نظیر شرکت هواپیماسازی بمباردیر مجاز خواهند بود با رقبای خارجی خود در بازار ایران رقابت کنند. همچنین تمامی درخواست ها برای مجوزهای صادرات به ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بازگشت دوستان روزهای سخت

شرکت دولتی کی آی او سی ال هند ساخت یک مجتمع گندوله سازی در ایران با هزینه حدود ۵۹ میلیون دلار را دستور کار خود قرارداده است. به این ترتیب می توان گفت یکی از معدود دوستان روزهای سخت تحریم به وفاداری و قدرشناسی ایرانیان امیدوار است و تدارک همکاری های وسیعی را دیده است. این شرکت علاوه بر ساخت این کارخانه، در حال مذاکره برای فروش بیش از  2 میلیون تن از این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد به ایران است. همچنین آلومینیوم سازی نالکوی هند در حال بررسی ساخت یک مجتمع گداخت آلومینیوم در ایران به ارزش 2 میلیارد دلار است،

نفتکش های غول پیکر در راه ایران

با وجود فضاسازی های منفی فراوانی که علیه قراردادهای نفتی جدید ایران صورت می گیرد و برخلاف شایعاتی که به دنبال ایجاد نااطمینانی در قراردادهای فروش نفت ایران به مشتریان قدیمی هستند، اخبار تازه ای از بلندتر شدن فهرست خریداران نفت ایران به گوش می رسد. از جمله این که شرکت پالایشگاهی کپسای اسپانیا، یک محموله یک میلیون تنی نفت خام از ایران خریداری خواهد کرد و برای این کار نفتکشی را اجاره کرده که قرار است نفت ایران را از جزیره خارگ بارگیری کند. ایران و اسپانیا علاوه بر این در حال بررسی احداث یک پالایشگاه نفت به صورت مشترک در آلگکیراس هستند. از سوی دیگر تانکری که توسط شرکت توتال فرانسه رزرو شده، در مسیر بنادر ایران است تا نفت خام این کشور را بارگیری کند. نفتکش آتلانتیس، قرار است روز 23 بهمن به ایران برسد.

سر و کله خط هوایی معروف انگلیسی ها هم پیداشد

درست است که خرید هواپیما از ایرباس و سایر شرکت های تولیدکننده هواپیما با سر و صدای زیادی در ایران همراه شد اما در حاشیه این خبرها آنچه نباید مورد کم توجهی قراربگیرد، حضور مجدد خطوط هواپیمایی بزرگ و شناخته شده جهان در فرودگاه های ایران است. در همین راستا شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز پروازهای مستقیم از فرودگاه هیتروی لندن به مقصد تهران را از تابستان سال آینده آغاز خواهد کرد. خدمات در این خط پروازی ابتدا به صورت 6 نوبت در هفته خواهد بود و سپس از زمستان 2016 به صورت روزانه انجام خواهد گرفت.**

رقیب پژو هم آمد

ظاهرا سوابق طولانی تر همکاری های پژو با ایران خودرو کمک کرد قرارداد همکاری این شرکت ها در جریان سفر رئیس جمهور روحانی به فرانسه امضا شود ولی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرده است شرکت رنوی فرانسه و شرکت سایپای ایران هم همین ماه قرارداد همکاری امضا می کنند. به گفته علی طیب نیا خودروسازان فرانسوی در تلاشند تا هر چه زودتر قراردادهای قابل توجهی با شرکت های ایرانی منعقد کنند. شرکت پژو قصد دارد یک خط تولید مشترک به صورت نصف نصف با شرکت ایران خودرو راه اندازی کند و انتظار می رود رنو در ماه جاری، اتحاد مشابهی را با شرکت سایپا ایجاد کند.

ایرانی ها هم مشتاق اند

اشتیاق به همکاری فقط در طرف های خارجی نیست؛ فعالان اقتصادی ایرانی نیز خصوصا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تکاپو هستند به نیازهای نسل جوان پرجمعیت کشورمان به دنبال دریافت نمایندگی برندهای معتبری مانند اپل و سونی در ایران هستند تا به این ترتیب پای آن ها را هم به ایران بازکنند. در این مسیر مذاکرات موفقی هم برای اخذ نمایندگی مستقیم محصولات اپل، سونی و HTC انجام شده است. اکنون هواوی، ZTE، ال‌جی و سامسونگ در ایران نمایندگی مستقیم دارند. ظاهرا سامسونگ، ال‌جی و هواوی نیز در فکر ورود به بخش تولید موبایل به صورت SKD و CKD در ایران هستند.

برنامه بزرگترین شرکت عمرانی جهان برای حضور در صنعت نفت ایران

بزرگترین شرکت عمرانی جهان اعلام کرد که فرصتهای فعالیت در بخش نفت و گاز ایران را بررسی می کند. ژاویر ویارد، مدیر عامل وینچی اعلام کرد که این شرکت فرانسوی در حال مذاکره برای استفاده از فرصتهای فعالیت در بخش نفت و گاز ایران است. به گفته ویارد، این شرکت همچنین مذاکرات اولیه برای ساخت ایستگاههای قطارهای پرسرعت را در ایران آغاز کرده است. پیش از این وینچی موفق شد امتیاز ساخت و بهره برداری از پایانه های جدید دو فرودگاه را در ایران به دست آورد. وینچی که در سال ١٨٩٩ میلادی تأسیس شد، از جهت درآمد، بزرگترین شرکت ساخت و ساز در جهان به شمار می آید.

*منبع: خبرآنلاین- مورخ 17 بهمن 1394

** سایت پول نیوز امروز به نقل از آقای مهدی زاده، مدیر ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نوشت: هفته گذشته دفتر ضمانت مالی صادرات انگلیس، مبلغ 50 میلیون پوندتضمین اقتصادی برای شرکت های انگلیسی در نظر گرفت که این مساله موید علاقه مندی لندن برای گسترش روابط با تهران است. 

به روز رسانی 1: مورخ 18 بهمن 1394

به گزارش سایت gulfoilandgas شرکت دانمارکی Topsoe که در زمینه فن آوری، خدمات و فروش کاتالیستهای پتروشیمی فعالیت می کند، دفتر دائمی خود در تهران را به زودی افتتاح خواهد نمود. این شرکت قراردادی را با شرکت پتروشیمی بدر شرق جهت راه اندازی کارخانه متانول چابهار منعقد نموده که اولین شرکت در نوع خود است. معاون ارشد فن آوری زیمنس هم از آزادسازی تجهیزات صنعت نفت به ایران توسط شرکت متبوعش خبر داد.

به روز رسانی 2: مورخ اول اسفند  1394

نمودار جالبی را گروه مشاوره آتیه بهار ارائه نموده که در ذیل مشاهده می کنید با عنوان شرکای تجاری بین المللی ایران در پسا تحریم

 

به روز رسانی 3: مورخ 6 اسفند  1394

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه هیات 12 نفره شرکت فیات، 2 روز پیش وارد تهران شدند، تاکید کرد، مدیر کسب‌وکارهای جدید این شرکت به همراه کارشناسانی از بخش توسعه از خطوط تولید ایران‌خودرو و شرکت ایساکو بازدید کردند. در حال حاضر ایران‌خودرو و فیات درخصوص کلیات همکاری مشترک به توافق رسیدند؛ بنابراین شرکت مذکور قصد دارد با راه‌اندازی یک شرکت مشترک به تولید 300 تا 400 هزار دستگاه خودرو در ایران بپردازد، اما مذاکرات میان مدیرعامل ایران‌خودرو با قائم‌‌مقام توسعه کسب‌‌وکارهای جدید این شرکت برای تعیین جزئیات در جریان است. بنابراین بررسی خطوط تولید ایران‌خودرو در راستای همین موضوع صورت می‌گیرد. از سوی دیگر در این سفر مدیرانی از بخش‌های توسعه محصول، فروش، بازاریابی و صادرات فیات نیز در حال بررسی بخش‌های مختلف فنی هستند تا آینده همکاری با ایران‌خودرو براساس اطلاعات دقیق صورت بگیرد.

به روز رسانی 4: مورخ 8 اسفند  1394- منبع: تسنیم:

 به گفته نایجل کوشنر، مدیر موسسه حقوقی دبلیو لیگال پیش بینی کرد که اگر دولت آمریکا به دولت انگلیس اطمینان دهد که بانک های انگلیسی به خاطر همکاری با ایران جریمه نخواهند شد، یک بانک انگلیسی طی 3 تا 6 ماه آینده وارد ایران شود.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.