برقراری روابط مالی و تجاری با شرکتهای خارجی، انعقاد قراردادهای مشارکت تولید با شرکتهای مطرح بین المللی، توسعه سرمایه گذاری های خارجی و افزایش صادرات غیرنفتی را می توان مهم ترین رویدادهای اقتصادی پسابرجام در بخش صنعت، معدن و پتروشیمی دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین * وزیر صنعت، معدن و تجارت ، معاون وی و نیز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به تشریح مهم ترین رویدادهای اقتصادی پسابرجام پرداختند. محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به برقراری روابط مستقیم ایران با شرکت‌های بین‌المللی  و طرف‌های خارجی گفت: در زمینه بانکی روابط با بسیاری از کشورها برقرار شده وحتی با کشورهای شمال اروپا و اروپای مرکزی اکنون LC رد و بدل می‌کنیم و در هر کشوری حداقل یک یا دو بانک شروع به فعالیت کرده است. وی همچنین با تاکید بر زمان بری برقراری ارتباطات بانکی پس از سال‌ها توقف فعالیت‌های بین‌المللی،  به برقراری ارتباط با کشورهای همسایه مثل آذربایجان و تفاهم با  کشورهای ترکمنستان، عراق و عمان نیز اشاره داشت.

۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه ما هم اکنون ده‌ها قرارداد مشارکت را در بخش صنعت و معدن بسته‌ایم. اخیرا برای سرمایه‌گذاری در یکی از معادن بزرگ کشور از شرکت‌های بزرگ دعوت کرده‌ایم که حداقل از سه پیشنهاد مطرح شده، دو پیشنهاد سرمایه‌گذار خارجی در این کنسرسیوم ارائه شده است و آماده هستند که بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.

وی یادآور شد: در دولت یازدهم، بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن تعهد شده که با تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی به مرحله نهایی رسیده است. امسال حداقل دو الی سه سرمایه‌گذاری خارجی که بعد از برجام قرارداد آن بسته شد، به تولید خواهد رسید. حداقل ما دو قرارداد با ایتالیایی‌ها داریم که در سفر آقای رئیس جمهور به ایتالیا امضاء شد وپیشرفت‌های آن قابل توجه است که یکی از آنها بعد از هفته دولت افتتاح خواهد شد و دیگری هم در اواخر سال به افتتاح خواهد رسید.

مهندس نعمت‌زاده به تولید مشترک شیرهای صنعت نفت و گاز، ماشین‌آلات خط تولید و تجهیزات صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری شرکتهایی از ایتالیا و اسپانیا اشاره و اعلام کرد که قبلا اقلام فوق اغلب از خارج وارد می‌شده اند. او همچنین ادامه داد: با یک شرکت آلمانی دیگر هم در همین زمینه در حال مذاکره هستیم که به احتمال قوی به زودی به نتیجه خواهیم رسید.

توسعه صادرات؛ رویکرد جدید قراردادهای خارجی

وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسعه صادرات را اتفاق مهم دیگر اقتصادی کشور در پسابرجام دانست و گفت: تاکید ما در قراردادهای مشارکت، صادرات درصد قابل توجهی از تولیدات است که آن هم در شبکه صادراتی شرکت سرمایه‌گذاری خارجی باید انجام شود. وی به افزایش آمار صادرات به کشورهایی مثل  کره‌جنوبی اشاره کرد و افزود:  صادرات فرش و خشکبار ایران به آمریکا از سر گرفته شد و در کشورهای نزدیک و دوست مانند روسیه هم در بسیاری از زمینه‌ها از جمله محصولات پروتئینی و مواد کشاورزی توانستیم صادرات خود را دنبال کنیم.  

بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی

نعمت‌زاده پنج رویکرد اصلی  اقتصاد مقاومتی را توانمندی داخلی، توجه به تعامل بین‌المللی در قالب سیاست‌های برون‌گرایی، رویکرد مردمی بودن اقتصاد، رویکرد دانش‌بنیان بودن اقتصاد و رویکرد عدالت اجتماعی دانست  و گفت: متاسفانه در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، ما از استعدادها و توانایی‌های بخش تجارت، بیشتر برای واردات استفاده کرده‌ایم و اکنون به دنبال این هستیم که از این توانمندی داخلی، به نفع صدور کالا و خدمات استفاده کنیم. وی افزود: در همین راستا بسته‌ای برای حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی طراحی شده و امیدواریم که بتوانیم با حمایت صندوق توسعه ملی و بانک‌ها آن را عملیاتی کنیم.

هدف‌گذاری افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی

این عضو کابینه، با اشاره به هدف‌گذاری افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در سال جاری، تصریح کرد: براساس آمار گمرک در ۴ ماه اول سال جاری به این هدف‌گذاری نزدیک شده‌ایم. به طوری که  در چهار ماهه اول امسال مبلغ ۱۶.۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ( در مقابل رقم مشابه سال گذشته به مبلغ ۱۳.۵ میلیارد دلار) داشته ایم که حاکی ازافزایش ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی در چهار ماهه ابتدای سال جاری است  و با هدف‌گذاری ۲۵ درصدی ما فاصله کمی دارد.

اقتصاد دانش‌بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت، رویکرد دیگراقتصاد مقاومتی درباره توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما از طرف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، به عنوان مرکز تهیه برنامه اقتصاد دانش‌بنیان تعیین شدیم . همچنین در قانون رفع موانع تولید که به تصویب مجلس رسید، چندین ماده برای حمایت از دانش‌بنیان نمودن صنایع کشور لحاظ کردیم.

ارائه تسهیلات به ۷۵۰۰ واحد صنعتی

محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در رونق اقتصاد، یادآور شد: در این راستا برای خروج از رکود ۱۰هزار واحد نیمه فعال و راکد در صنایع کوچک و متوسط، از دولت درخواست تسهیلات کرده‌ایم که دولت بر روی ۷۵۰۰ مورد آن صحه گذاشته که تقریباً بیش از این تعداد برای دریافت تسهیلات بانکی در کارگاه‌های استانی معرفی شده‌اند. تا امروز آمار، حاکی از آن است که ۳۵۰۰ واحد توانسته‌اند از این تسهیلات استفاده کنند. نعمت‌زاده با اشاره به تاثیرگذاری فعال‌سازی این واحدها بر روی اشتغال کشور، تاکید کرد: بر اساس ضرب‌الاجل تعیین شده تا پایان شهریورماه، امیدواریم نظام بانکی در این زمینه با سرعت بیشتری نسبت به پرداخت تسهیلات به واحدهای معرفی شده اقدام نماید.

بخش معدن

بنا به اخبار رسیده، استقبال خارجی‌ها برای همکاری در بخش معادن چشمگیر بوده و معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت این امر را حاصل تلاش دولت یازدهم می داند. مهدی کرباسیان به مناسبت هفته دولت افزود: سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)از طرف دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی با ده ها شرکت خارجی معتبر و طراز اول دنیا وارد مذاکره شده است .وی خاطرنشان کرد: بررسی روابط بین المللی در سه سال گذشته نشان می دهد جریان همکاری شکل معکوس پیدا کرده و اکنون شرکت های معتبر خارجی خواستار همکاری با ایران شده اند  و اکنون تعداد زیادی از شرکت های فولادی، آلومینیوم، زغالسنگ، طلا و نیز در حوزه های دیگر درنوبت همکاری با ما قرار دارند.

رییس هیات عامل ایمیدرو ، آغاز عملیات اجرایی بزرگ ترین طرح آلومینیوم با ظرفیت مرحله نخست به میزان 300 هزار تن ( آلومینیوم جنوب در منطقه لامرد فارس )، پالایشگاه قطران زرند کرمان و غیره را از جمله اقدامات اساسی این سازمان در دولت تدبیر و امید دانست و گفت : نکته قابل توجه در تامین مالی طرحها این است که بیش از 80 درصد از رقم یاد شده با استفاده از توان بخش خصوصی تامین شد.

** شرکت مشترک ایران و ایتالیا در زمینه فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: رایزنی های بین المللی برای همکاری در بخش معادن و صنایع معدنی دستاوردهای مختلفی به همراه داشت، که از جمله آنها در حوزه فولاد عملی شد و سازمان ایمیدرو و دانیلی از ایتالیا ، شرکتی مشترک تاسیس کرده اند تا به اجرای طر حهای زنجیره فولاد در سواحل جنوبی ایران بپردازند. وی اضافه کرد: نخستین گام در این ارتباط دراختیار گرفتن معدن سنگ آهن با ظرفیت 400 میلیون تن با سرمایه گذاری طرفین در آن است.  

 تولید با تکیه بر صادرات محوری

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: استفاده از قابلیت های مناطق جنوبی کشور از دیگر برنامه هایی است که این سازمان در سه سال گذشته با توجه به مناطق ویژه صنایع انرژی بر و بر پایه صادرات دنبال کرده به طوری که با مشارکت سرمایه گذاران خارجی و داخلی، کارخانه های عظیم فولاد، آلومینیوم ومواد معدنی در سواحل چابهار احداث و شرایط برای تولید صادرات محور فراهم خواهد شد.

پتروشیمی امضای تفاهمنامه با شرکتهای بین المللی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از امضای تفاهمنامه با شرکتهای توتال و لینده در دوره پسابرجام خبرداد و گفت: در آینده ٢ تفاهمنامه دیگر با شرکت های خارجی فعال در صنعت پتروشیمی امضا می شود. ضمن این که زمان تفاهمنامه یکسال تا ١٤ ماه خواهد بود و پس از آن تفاهمنامه منجر به امضای قرارداد نهایی می شود. وی با تشریح عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سه ساله دولت یازدهم، ظرفیت نصب شده پتروشیمی را ٦٠ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این رقم ظرف پنج سال آینده به ١٠٠ میلیون تن می رسد و در ١٠ سال آینده به ١٤٠ میلیون تن خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حضور و مذاکره شرکتهای نام آور خارجی در دوره پسابرجام در صنعت پتروشیمی خبرداد و گفت: پیش بینی خارجی ها این است که ایران قطب آینده پتروشیمی جهان خواهد بود.

مورخ 8 شهریورماه 1395

 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.