همکاری با شرکتهای پیشرو در حوزه انرژي هاي تجديدپذير و پاک می تواند مدیریت تامین انرژی در کشورمان را متحول سازد. پس از انتشار اخباری از سرمایه گذاری آلمانها و شرکت چند ملیتی سوآپه، اکنون اخبار حاکی از حضور سرمایه گذاری ایتالیاو دانمارک در این حوزه است.

به گزارش انرژی‌هاب*، یک شرکت ایتالیایی به نام Carlo Maresca S.P.A برای احداث نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک با ظرفیت ۵۰ مگاوات در جزیره قشم با مقامات منطقه آزاد قشم قرارداد امضا کرد. این قرارداد به امضای فابیو مارسکا و حمیدرضا مومنی مدیریت منططقه آزاد قشم رسید. این توافقنامه در حاشیه دیدار نخست وزیر ایتالیا از ایران انجام شد. مومنی اذعان کرد که دولت ایران به دنبال بهبود جزایر جنوبی ایران با رشدفعالیت‌های اقتصادی کلان و تجهیز زیرساخت‌های این جزایر که شامل نیروگاه‌های خورشیدی می‌شود، است. مارکسا از طرف شرکت خود این قول را داد که نیروگاه در طی مدت ۸ ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

همچنین به گزارش ايرنا از سازمان انرژي هاي نو ايران (سانا)**، اكبر شعباني كيا در كارگاه آموزشي «انرژي باد و مديريت شبكه توزيع برق» - که با همكاري سانا، سفارت دانمارك و شركت وستاس اين كشور برگزار شد، افزود: ايران از ظرفيت بسيار مناسبي براي توسعه انرژي هاي تجديدپذير برخوردار است و سهم تاثيرگذاري از انرژي را مي توان از انرژي بادي تامين كرد. به گفته اين مقام مسئول، سازمان انرژي هاي نو ايران در حال به روز رساني اطلس بادي كشور است كه تا يك سال آينده آماده مي شود. وي تصريح كرد: كساني كه براي سرمايه گذاري در اين عرصه به ايران مي آيند، بايد اطلاعات مكاني دقيقي در اختيار داشته باشند و اطلس ذكر شده كه با اطلاعات ماهواره اي درحال طراحي است، مي تواند ياري رسان سرمايه گذاران باشد. شعباني كيا بيان داشت: در تلاشيم تا بستري پايدار در حوزه انرژي هاي تجديدپذير در كشور ايجاد كنيم و به اين منظور بايد از تجربه شركت هاي قدرتمند و حرفه اي  استفاده كنيم.

در ادامه قائم مقام مديرعامل شركت «وستاس» دانمارك افزود: انرژي بادي، منبع اصلي تامين انرژي در 34 كشور دنياست، اما در ايران هنوز نابالغ بوده و اينك فرصت خوبي براي توسعه آن فراهم است.«اينيگو ساباتر» خاطرنشان كرد: متخصصان دانماركي با تشریح چگونگي توسعه اين انرژي در ايران، نحوه ساخت نيروگاه هاي بادي، نحوه ساخت و عملكرد توربين هاي بادي و توضيح در مورد ادغام شبكه هاي بادي در دانمارك ، تصريح كرد: دانمارك اينك ١٠٠ درصد برق خود را از انرژي بادي تامين مي كند كه بسيار به صرفه و اقتصادي است

پيشتر حميد چيت چيان وزير نيرو به ايرنا گفته بود، برپايه تبصره اي در بودجه سال 1395 براي حمايت از استفاده از انرژي هاي تجديدپذير، حداقل هفت هزار ميليارد ريال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول كشور براي انرژي هاي نو ( تجديد پذير ) اختصاص خواهد يافتهمچنين پيش از اين، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي از برنامه‌ريزي براي توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير در برنامه پنجساله ششم توسعه كشور خبر داده و گفته بود، براساس اين برنامه، با ساخت نيروگاه‌هاي تجديدپذير ساليانه هزار مگاوات و در مجموع پنج هزار مگاوات به ظرفيت نيروگاهي كشور اضافه مي‌شود. به گزارش ايرنا، سهم فعلي انرژي‌هاي تجديدپذير از 75 هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي كشورفقط دو درصد و معادل 1500 مگاوات است. 

لازم بذکر است که شرکت وستاس، طبق ویکی پدیای فارسی، شرکت الکترونیکی دانمارکی است که در زمینه طراحی و تولید و بازاریابی توربین‌های بادی فعالیت می‌کند. این شرکت، بزرگترین تولیدکننده توربین بادی در جهان محسوب می‌شود. کارخانجات تولیدی این شرکت در کشورهای دانمارک، آلمان، رومانی،بریتانیا، اسپانیا، سوئد، نروژ، استرالیا، چین و ایالات متحده آمریکا مستقر می‌باشند. لازم بذکر است که طبق اعلام سایت روزنامه دنیای اقتصاد، شرکت صبا نیرو در تاريخ 20 آبان ماه 1382کار مشترک  با شرکت وستاس را  بعنوان پيمانكار ساخت توربين 660 كيلوواتي  كشور اعلام نمود.

 

* مورخ 30 فروردین 1395

** مورخ 1 اردیبهشت 1395

به روز رسانی1: مورخ 5 اردیبهشت 1395 منبع: ایرنا:

تفاهم نامه همكاري بين شركت هاي ايتاليايي دينكون و جنسيس براي ساخت 100 نيروگاه برق خورشيدي در استان قزوين ظرف 9 تا 10 سال و با سرمايه گذاري يك و نيم ميليارد دلار  به امضاء رسيد مجموع  ظرفيت  این نيروگاهها بالغ بر هزار مگاوات اعلام گردید. .  مشروح این خبر به زبان انگلیسی را به پیوست بخوانید

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.