سومین گردهمایی ایران – اروپا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (14 و 15 اردیبهشت 95) با موضوع خدمات بازار مالی و ارتباط تجاری میان ایران و کشورهای دنیا، در شهر زوریخ سوئیس برگزار شد و بیش از 450 نماینده از 30 کشور دنیا در این گردهمایی بزرگ اقتصادی، حاضر شدند.

با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام و آغاز فصل جدید مناسبات اقتصادی، پیشگامان اقتصادی صنایع الکترونیک، حمل‌ونقل، انرژی و نفت و گاز، بهداشت و بانکداری از کشورهای مختلف اروپا با فعالان اقتصادی ایرانی درباره بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه به مذاکره نشستند. سفیران سوئیس، سوئد، هلند، بلژیک در ایران و مدیران عامل بانک‌‎های خاورمیانه، پاسارگاد و صنعت معدن و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از حاضران در این گردهمایی بودند.

پیتر تیلر سفیر سوئد در ایران از حاضران و سخنرانان این گردهمایی گفت: «سومین گردهمایی ایران و اروپا بهترین فضا برای ملاقات کسانی است که تمایل به  آشنایی با شرایط همکاری اقتصادی دوجانبه بین ایران و اروپا دارند. تعامل  فعالان اقتصادی ایران و اروپا نشان داده که چشم‌انداز آینده همکاری دو طرف روشن است و می‌توان بر موانع همکاری غلبه کرد.»

محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در حاشیه این گردهمایی گفت: «فروم ایران و اروپا این امکان را به وجود آورده است تا فرصت‌های کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در ایران به خوبی معرفی شود. همچنین این گردهمایی به مدیران، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی که علاقه‌مند به حضور در بازار ایران هستند یا به‌صورت طولانی مدت قصد سرمایه‌گذاری در بازار ایران را دارند، این فرصت را می‌دهد تا بیش از پیش با اقتصاد روبه‌رشد ایران آشنا شوند.» سفیر سابق ایران در کره جنوبی در ادامه گفت: «گردهمایی ایران و اروپا به‌ خوبی توانسته است متخصصان، صاحب‌نظران و مدیران حوزه‌های مختلف اقتصادی را در کنار هم جمع کند تا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با اطلاعات جامع‌تری وارد فضای اقتصادی ایران شوند.»

این رویداد مهم اقتصادی در حالی  در گراند هتل دالدر زوریخ میزبان سخنرانان مهمی از مدیران عالی‌رتبه تجاری – اقتصادی از ایران و کشورهای اروپایی بود که از این فروم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی در جهت بهبود روابط ایران و اروپا نام برده می‌شود.

روز نامه ایران* نیز پیرامون این موضوع گفت‌و‌گویی با اسفندیار باتمانقلیچ، بنیانگذار فروم ایران- اروپا انجام داده است  که در ادامه می‌آید:

موضوع و محور اصلی سومین گردهمایی ایران و اروپا چیست؟
سومین گردهمایی ایران و اروپا با تمرکز بر قدرت بخشیدن به فعالان بخش خصوصی ایران برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی و همکاری دوجانبه با فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. این رویداد برای بخش خصوصی ایران همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و استقبال خوبی هم از آن در دوره‌های قبلی شده است. اکنون با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام و آغاز فصل جدید مناسبات اقتصادی ایران با دنیا، در سومین گردهمایی ایران و اروپا، کشورهای اروپایی این فرصت را پیدا خواهند کرد تا درباره فعالیت‌های دوجانبه با شرکت‌های ایرانی بیش از پیش آگاهی یابند و زمینه تعاملات مشترک اقتصادی فراهم شود. در حقیقت قدرت بخشیدن به فعالان بخش خصوصی ایران یکی از اهداف مهم برگزاری این گردهمایی است.


دستاوردهای دو دوره قبلی گردهمایی ایران و اروپا چه بود؟
پیش از این، دومین دوره گردهمایی ایران – اروپا در سال 2015 در ژنو سوئیس برگزار شد. هدف این همایش، ایجاد شبکه‌های ارتباطی و کسب دانش فنی لازم برای تنظیم استراتژی‌های کسب و کار در ایران بود که با حضور جمعی از فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی از سراسر دنیا برپا شد. همچنین در اولین دوره گردهمایی ایران – اروپا که در سال 2014 در لندن برگزار شد، شرکت‌کنندگان به تبادل اطلاعات و تجربیات پیرامون فرصت‌های تجاری در ایران پرداختند. طی این دو دوره بیش از هزار نفر از فعالان و بزرگان تجارت بین‌المللی از 27 کشور دنیا گرد هم آمدند و به تبادل اطلاعات و تجربیات پیرامون فرصت‌های تجاری در ایران پرداختند. پیشگامان اقتصادی صنایع حمل‌ونقل، خودروسازی، انرژی و نفت و گاز، صنایع هوایی و بانکداری از کشورهای مختلف اروپا در دوره‌های پیشین گردهمایی ایران و اروپا حاضر بودند و با فعالان اقتصادی ایرانی درباره بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به مذاکره نشستند.


سومین دوره گردهمایی ایران و اروپا چه تفاوتی با دوره‌های قبلی دارد؟
یکی از تفاوت‌های سومین گردهمایی ایران- اروپا با دوره‌های پیشین، حضور کشورهای اسکاندیناوی در این دوره از گردهمایی است. در حالی که قدرت‌های اقتصادی اروپا امروزه در حال تقویت و توسعه ارتباط اقتصادی خود با ایران هستند، کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز تمایل بسیاری برای گسترش تعاملات اقتصادی خود با ایران دارند. سهم روابط ایران و اروپا تنها محدود به ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌شود. در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران، حضور شرکت‌های بین‌المللی از دیگر کشورهای دنیا مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی در کنار دیگر قدرت‌های اقتصادی دنیا می‌توانند نقش بسزایی در تحولات اقتصادی رو به رشد ایران داشته باشد. بر این اساس، در این فروم قدرتمندترین شرکت‌های اروپایی فعال در ایران، حاضر خواهند بود تا تجربیات خود را درباره نحوه فعالیت اقتصادی در ایران با حاضران در گردهمایی به اشتراک بگذارند.

منبع: سایت اتاق بازرگانی- مورخ 18 اردیبهشت 1395

* مورخ 14 اردیبهشت 1395

منبع عکس: theiranproject.com

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.