افزایش صادرات و وصول مطالبات نفتی، ایجاد 350 کارگزاری با بانک‌های خارجی، مشارکت در پروژه‌های بین المللی،  تدوین سند راهبردی انرژی  بخشی از دستاوردهای مثبت اقتصادی برجام برای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی هسته ای می باشند.

فرصتها: مزیت اقتصادی و آرامش سیاسی

معاون وزیر نفت ساختار سیاسی ایران را در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه امن و پایدار دانست و تصریح کرد: محیط سیاسی ما مبتنی بر اصول دموکراتیک است. پارلمان در ساختار سیاسی ما جایگاه مشخصی دارد. قوه قضاییه ما مستقل است و کشورمان کنوانسیون نیویورک را در ارتباط با امنیت سرمایه گذاری امضا کرده است. در مجموع کشور ما در مقایسه با کشورهای منطقه هم به لحاظ سیاسی و هم محیط کسب و کار، آمادگی پذیرش سرمایه خارجی را دارست و باید گفت وضعیت بسیار بهتر از پنج سال پیش است. او با بیان اینکه آرامش سیاسی از معیارهای اصلی در تامین امنیت سرمایه گذاری است،خاطرنشان کرد: از این رو حفظ آرامش سیاسی در کشور از اهمیتی بالا برخودار است. ماباید بدانیم که کشورمان هزینه‌های زیادی برای نوع تعامل با دنیا داده است. لذا باید از فرصت بدست آمده ‌‌نهایت استفاده را نماییم ودقت کنیم که نفت همواره موتور توسعه ایران بوده و هست. زمانی نیا، معاون بین المللی وزیر نفت در گفت وگو با سایت خبری امید هسته ای سایر دستاوردهای برجام را به شرح زیر برشمرد:

افزایش صادرات و وصول مطالبات

اولا مذاکرات ژنو باعث شد که  پس از برجام صادرات نفت به بیش از دوبرابر افزایش یابد و این یک دستاورد بزرگ برجام است. دوم اینکه تقاضا برای همکاری و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ما به شدت افزایش یافته است. آنچنان که ما را در موقعیت انتخاب قرار داده است که با چه کسانی همکاری کنیم. مثل همین پیشنهاد بیست و پنج میلیارد دلاری کره جنوبی برای سرمایه گذاری در بخش نفت ایران که ما هم اکنون در حال بررسی آن هستیم. زمانی نیا افزود: در همین سفر رئیس جمهور کره جنوبی ما شاهد کارکرد برجام بودیم. کره جنوبی مدعی بود نمی‌تواند بدهی خود به ایران را در قالب ارزهای رایج به ایران بازگرداند. مذاکره کنندگان ما بعد از تماس با اوفک (اداره‌ای در وزارت خزانه داری آمریکا) این مشکل را حل و فصل کردند و ما اکنون می‌توانیم طلب‌های خود از کره جنوبی را به صورت یورو دریافت کنیم و یا در انگلستان از زمان قبل توسط شرکت نیکو در میدان گازی روهام سرمایه گذاری داشته‌ایم که در چند سال اخیر بدلیل تحریم‌ها درآمدهای طرف ایرانی به یک حساب واریز و در آنجا بلوکه می‌شد با اجرای برجام این مبالغ در حال بازگشت به کشور است. ما بیش از دو میلیارد دلار از شرکت شل طلبکار بودیم و توانستیم طلب خود را وصول کنیم. به گفته او پس از برجام طلب‌های ما از یونان، عمان، هند، کره جنوبی و سایر کشور‌ها در حال وصول استاز این رومی توان گفت، تا امروز ملموس ترین دستاوردهای برجام در حوزه مهم نفت و انرژی است.

مبادله بانکی با 350 کارگزار

زمانی نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر مبادلات بانکی میان ما با بانک‌های خارجی برقرار و سیصد و پنجاه کارگزاری ایجاد شده است،عنوان کرد: البته استانداردهای بانکی ما به دلیل تحریم‌ها عقب‌تر از استاندارد‌های بین المللی است که این مشکل نیز بزودی رفع خواهد شد. به نظر من مبادلات مالی -بانکی در حال حاضر مشکل عمده نیست.

عقد تفاهمنامه‌ با سایر کشورها

معاون بین الملل وزیر نفت با بیان اینکه حاصل سفر دیپلماتیک مقامات اروپایی و دیگر کشور‌ها به کشورمان و بالعکس در حوزه صنعت نفت عمدتاً عقد تفاهمنامه‌های همکاری بوده است،گفت: قرارداد‌های نفتی بعضاً هزار صفحه هستند که شامل یک متن کوتاه و تعدادی پیوست در مورد مدل مالی، مدل محیط زیستی، مسائل فنی و غیره است. یادداشت تفاهم میان ما با برخی کشور‌ها مبتنی بر مبادله اسناد بکلی محرمانه برای مطالعه طرح هاست که این لازمه هر نوع قرارداد نفتی است. او گفت: در ماه جولای قرارداد IPC عرضه خواهد شد؛ هم زمان با این مسئله، تعدادی از اسناد مناقصه بین المللی نیز عرضه می‌شود. این اسناد حداقل برای ۲۰ تا ۲۵ پروژه بزرگ که مربوط به اکتشاف و تولید از میادین مشترک دریایی و افزایش تولید در میادین قدیمی در خشکی است، آماده و ارائه خواهد شد. اینکه ما چندین یادداشت تفاهم با شرکت‌های معتبر داشته باشیم که پس از مطالعه با پیشنهادهای خوب بیایند برای ما مفید است. 

پتانسیل افزایش تولید گاز

زمانی نیا  گفت: سال ها( با توجه به دوره تحریم) صنعت نفت ما سرمایه گذاری صورت نگرفت و نسبت تولید ما به میزان ذخایرمان نسبتی غم انگیز است. ما سومین دارنده ذخایر نفت دنیا هستیم و اولین ذخایر گاز را در اختیار داریم حال آنکه در تولید رده هجدهم را به خود اختصاص داده‌ایم. این وضعیت نه به خاطر توانایی فنی و مهندسی ما بلکه به دلیل نوع تعاملات سیاسی ما بوجود آمده است. به همین دلیل جذب سرمایه و تکنولوژی و البته استراتژی درست در احقاق حق کشورمان در بازار جهانی اولویت اصلی است. او با اشاره به اینکه در حال حاضر قدرت پالایش گاز ایران حدود ۱. ۸ میلیون بشکه در روز است،یادآور شد: این شرایط بد نیست ولی کشوری به قدرت و استعداد ایران و قدمت حضور در بازار جهانی نفت حتماً باید ظرفیت پالایش خود را افزایش دهد.

 

بازدهی عالی صنعت پتروشیمی

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان داشت: در بخش پتروشیمی امکان سرمایه گذاری بسیار بالاست. به گونه‌ای که با توجه به روشن بودن پروژه‌ها، در این بخش ظرفیت جذب هشت تا ده میلیارد دلار سرمایه در سال وجود دارد. یعنی هشتاد میلیارد دلار در ۱۰ سال که این خود رقم قابل توجهی استبازدهی این پروژه‌های پتروشیمی بعضاً تا بیست و پنج درصد ارزیابی شده است. در حال حاضر در هیچ جای دنیا چنین نرخ سودی نداریم. چنین فرصتی برای سرمایه گذاری بی‌نظیر است. در اروپا و آمریکا عموما سود دهی در حد سه یا چهار درصد است. وضعیت به گونه‌ای است که پروژه‌هایی با بازدهی ۵ تا ۶ درصد برای سرمایه گذاران جذابیت ایجاد می‌کند. حال تصور کنید تنها در بخش پتروشیمی ما نرخ بازدهی تا بیست و پنج درصد پیش بینی شده است. از این رو باید گفت این بخش قطعاً یک قطب سرمایه پذیری برای کشور خواهد بود.

حسین علیمراد، سرپرست مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز اظهار کرد: علاقه مندی از سوی بانکها و شرکتهای بین المللی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران در ماه های گذشته روندی صعودی را تجربه کرده است ، البته شرکتهای آلمانی و کره‌ای با جدیت بیشتری، پا پیش نهاده‌اند. وی گفت: شرایط هم‌اکنون به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران خارجی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران می‌خواهند که هر چه زودتر برنامه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این صنعت را به آنها ارائه تا از دیگر سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران جا نمانند. وی افزود با استفاده از ابزارهای نوین مالی و بین المللی و تامین فاینانس پروژه های این صنعت به دنبال توسعه جدی این صنعت ارزش آفرین هستیم.

مشارکت در پروژه‌های بین المللی

معاون بین الملل وزیر نفت با اشاره به اینکه در استراتژی بلند مدت جمهوری اسلامی سیاست سرمایه گذاری در خارج از قلمرو کشور هم وجود دارد،گفت: مدل جدیدی بدین منظور طراحی شده که شراکت ایران در پروژه‌های بین المللی از طریق ارائه خدمات فنی و مهندسی و تامین اعتبار از سوی کشور ثالث در آن پیش بینی شده؛ البته همانطور که گفتم این اقدام با شرط تضمین خرید نفت از کشورمان خواهد بود.او درباره همکاری با شرکت‌های نفتی آمریکایی نیز گفت:شرکت‌های آمریکایی به دلیل تحریم‌های اولیه از سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ما محروم هستند. اما از طریق شرکت‌های تابعه (Subsidiary) خود می‌توانند در این بخش حضور پیدا کنند و از این لحاظ مشکلی وجود نخواهد داشت. وی تصریح کرد: هم اکنون شرکت آمریکایی GE (جنرال الکتریک ) با نزدیک به ۱۴۰ شرکت تابعه در نقاط مختلف جهان، علاقمند به سرمایه گذاری در بخش نفت ما است. 

تدوین سندی راهبردی برای انرژی

معاون بین الملل وزیر نفت با اشاره به تدوین سند راهبردی انرژی بین وزارت خارجه و وزارت نفت گفت:این سند هم اکنون در مسیر تایید نهایی است. دو وزارتخانه به فهم مشترک برای انجام کار مشترک در حوزه انرژی دست یافته‌اند. این سند بیشتر شامل بخش‌های نفت، گاز و برق می‌شود و البته قسمت‌هایی از آن به موضوع انرژی هسته‌ای اختصاص یافته است

توضیح: لازم بذکر است که به نظر ما با توجه به سرمایه گذاریهای خارجی صورت گرفته در انرژیهای نو و تجدید پذیر، شایسته است سهم این انرژیها هم در سند راهبردی انرژی دیده شود. نظر شما چیست؟

منبع :خبرآنلاین  و اقتصاد نیوز به نقل از شانا مورخ 26 اردیبهشت 1395

منبع عکس: آرشیو الجزیره

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.