با لغو تحریم‌ها همکاری‌های جدید نفتی ایران با 10 کشور در قالب تفاهم نامه و مذاکرات جدی شده و تکنولوژی‌های جدید نیز در راه هستند. بعلاوه، بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور ١٩٠٠ شرکت از ایران و 40 کشور دیگر برگزار شد.

به گزارش اقتصادنیوز*، فصل جدیدی از همکاری‌های نفتی میان ایران و کشورهای مختلف آغاز شده که در راستای آن تفاهم نامه‌های بسیاری امضا شده است. بنا بر گفته مسوولان با توجه به لغو تحریم‌ها و برنامه افزایش صادرات نفت ایران تولید نفت از میادین مناطق مرکزی کشور به بیش از 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که قرار است موازات با این انتقال دانش و تکنولوژی از کشورهای مختلف به ایران صورت گیرد. 

اقتصادنیوز در ادامه توضیحاتی از همکاری‌های جدید نفتی ایران با 10 کشور مختلف را به پیوست روایت کرده است.

در همین حال، روزنامه ایران**، از  میزبانی غول‌های نفتی جهان در تهران خبر داد. بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور ١٩٠٠ شرکت از جمهوری اسلامی ایران و 40 کشور دیگر، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در دوران پساتحریم به شمار می‌رود. در این نمایشگاه که روز پنجشنبه 16اردیبشهت گشایش یافت ٨٨٠ شرکت مهم از 40 کشور از جمله آلمان، ایتالیا ، اتریش، بلژیک، فرانسه، هند، مالزی، هلند، کانادا، اسپانیا، انگلیس، نروژ، اندونزی، فنلاند، سوئیس، استرالیا، سنگاپور، سوئد، پرتغال و آمریکا (از طریق نمایندگی‌های اروپایی) شرکت کرده‌اند و این نخستین باری است که این تعداد شرکت‌کننده خارجی دراین نمایشگاه حضور دارند.
علاوه بر شرکت‌هایی مانند زیمنس آلمان، لوک اویل و گازپروم روسیه شرکت‌های معتبر دیگری نیز برای نخستین بار به ایران آمدند، از جمله شرکت‌های اروپایی و امریکایی «لینکولن الکتریک» (آمریکا)، «او. ام. وی» (اتریش) و سایپم (ایتالیا)، شرکت انگلیسی بروکسبنک، شرکت آلمانی آندریتز سیستم،  شرکت گریف ولوکس آلمان . البته چندین شرکت نفتی امریکایی دیگر نیز  مشابه آنچه که در مورد خودروسازی اتفاق افتاد،  از طریق نمایندگی‌های اروپایی خود در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده‌اند. به هر حال اجرای برجام، استقبال شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای حضور در ایران را بیشتر کرده است. نکته قابل ذکر دیگر، تایید بازگشایی دفتر شرکت بریتیش پترولیوم(بی. پی.) تا تابستان امسال توسط نماینده این شرکت بود.  

گزارش کامل فوق را در صورت تمایل، اینجا بخوانید. لازم بذکر است که همزمان با افزایش ۴ برابری فروش نفت ایران به کره جنوبی، وزیران نفت و انرژی دو کشور تفاهمنامه راهبرد بلندمدت همکاری در زمینه نفت و گاز را امضا کرده اند. 

به اعتقاد ما در گروه مشاوره مدیریت آراد، با توجه به ورشکستگی برخی از شرکتهای نفتی آمریکا، حضور در صنعت نفت ایران می تواند به نجات آن شرکتها بینجامد و شاید بیشترمنافع طرف خارجی را تامین کند تا کشور ما. نظر شما چیست؟

*مورخ 18 اردیبهشت 1395

منبع عکس: اینترنت آرشیو کیتاکو

** مورخ 18 و 19 اردیبهشت 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.