انتقال تکنولوژی در صنایع برق و الکترونیک کشور یکی از عوامل توسعه این صنعت است که به گفته مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، همکاری و تولید مشترک این روزهای تولیدکنندگان داخلی و شرکت زیمنس، زمینه‌ این انتقال را فراهم می‌کند.

علی میرنژاد با بیان این‌که تولیدکنندگان صنعت برق و الکترونیک در صورتی که بتوانند مطالبات خود را از بخش دولتی و وزارتخانه‌های نیرو، بهداشت و ارتباطات دریافت کنند می‌توانند با پویایی بیشتر برای توسعه این صنعت و تولید محصولات باکیفیت‌تر گام بردارند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا* وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازار صنایع الکترونیک در ایران اظهار کرد: کل حجم بازار برق و الکترونیک مجموعا ۱۰ میلیارد دلار است که ۵۰ درصد آن سهم واردات است و ۵۰ درصد دیگر از داخل تامین می‌شود.

مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال گذشته صنعت الکترونیک ۲۱۸ میلیون دلار صادرات داشته است و پیش‌بینی می‌شود که بتوان در سال جاری این رقم را به ۳۵۰ میلیون دلار افزایش داد که این امر نشان از پتانسیل بالای این صنعت دانش‌بنیان دارد. او با بیان این‌که تعامل با دانشگاه از استراتژی‌های این صنعت است، افزود: در حال حاضر حداقل ۲۰ واحد تولیدی با دانشگاه‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده است که فقط در یک مورد برای ساخت باطری الکترونیکی که یک میلیون آمپر ساعت سل باطری تولید شده است و در حال تعامل با دانشگاه پلی‌تکنیک هستیم که آنها توسعه مواد لتیومی را برای بهبود کارکرد و افزایش بهره‌وری باطری‌ها برعهده دارد.

وی همچنین با اشاره به این‌که ایران در این صنایع کم‌تجربه است، عنوان کرد: این صنایع نیاز به تکنولوژی و تلاش برای کسب دانش دارد که در همین زمینه با امضای توافق‌های همکاری و تولید مشترک با شرکت‌های معتبر خارجی در تلاش هستیم بتوانیم در این خصوص رسوب تکنولوژی صورت گیرد؛ به عنوان مثال در حال حاضر در حوزه الکتروموتورها، زیمنس در حال رایزنی با تولیدکنندگان داخلی است تا بتواند بخشی از نیاز تولیدات محصولات خود را در بازار داخلی و بازار صادراتی از این طریق تامین کند که همین همکاری در حوزه ترانسفورماتورها هم در حال شکل‌گیری است.

مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که توسعه بخش‌های مختلف صنایع الکترونیک در دستور کار است، بیان کرد: در زمینه‌هایی مانند صنعت نیمه‌رسانه‌ها نیز که در سال ۲۰۱۴ بازاری ۳۳۶ میلیارد دلاری در جهان داشته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۹ تا ۴۳۲ میلیارد دلار توسعه پیدا کند. در حال برنامه‌ریزی هستیم که با تهیه نقشه راه میکروالکترونیک بتوانیم زیرساخت‌های خود را برای این حوزه آماده کنیم.

میرنژاد افزود: صنعت نیمه‌رسانه‌ها زیربنای بحث اینترنت اشیاء به معنای اینترنتی که به وسائل مختلف مانند لوازم خانگی و تلفن‌های همراه وصل می‌شود است و اهمیت این صنعت از آنجایی است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۴ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شود. وی با بیان این‌که صنعت برق و الکترونیک در کشور یک صنعت صادرات‌محور است، تصریح کرد: براساس آمار فقط در خصوص ترانسفورماتورها ۸۰ میلیون دلار، چراغ ۹ میلیون دلار و الکتروموتورها حدود ۲۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که این نشان می‌دهد این صنعت دارای پتانسیل بالایی برای ارزآوری و توسعه بازار صادراتی است.

مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: استراتژی کشور در حوزه اقتصاد فعلا معطوف بر تقویت صنایع پربازده است که این باعث می‌شود تمرکز چندانی بر روی صنعت برق و الکترونیک صورت نگیرد، ولی با این حال با توجه به امکاناتی که در خصوص دریافت تسهیلات احیاگر صنعت مهیا است و همچنین در صورت دریافت مطالبات تولیدکنندگان از بخش دولتی این صنعت می‌تواند با سرعت مناسبی در مسیر خود حرکت کند.

*مورخ 13 تیرماه 1395

منبع عکس: سایت techweekeurope.co.uk

به روز رسانی: منبع خبرآنلاین-مورخ 28 تیر ماه 1395

وزیر نیرو در مصاحبه با فایننشال تایمز ضمن اشاره به مذاکره با شرکت های زیمنس و رولز رویز برای همکاری در زمینه تولید ژنراتورهای موسوم به غیرمتمرکز و ایجاد نیروگاه های کوچک، محلی و انعطاف پذیر گفت: ایران در حال افزایش تلاش های خود برای جذب سرمایه گذاری خارجی به زیرساخت های انرژی خود است. وی هفته گذشته در لندن با نمایندگان این دو شرکت دیدار و با آنها در زمینه همکاری در خصوص تکنولوژی های جدید تولید برق به مذاکره پرداخت. متن کامل این خبر را می توانید اینجا بخوانید.

 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.