بازدهی بورس تهران و فرابورس ایران در جایگاهی فراتر از رقبای منطقه ای قرار گرفته و توانستند به عناوین دومین و سومین بورس‌های پربازده جهان در سال 2019 میلادی دست یابند.

بازار سهام ایران، در سال گذشته میلادی یکی از درخشان‌ترین عملکردهایش را به ثبت رساند. حالا گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها، عملکرد  دو بورس تهران و فرابورس ایران را تأیید می‌کند. به‌گزارش همشهری* این محاسبه براساس میزان بازده سالانه و همین‌طور مقدار رشد ارزش بورس‌ها انجام شده است. با این حال گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد روند ورود و پذیرش شرکت‌های جدید به بورس تهران و فرابورس نسبت به میانگین عملکرد بورس‌های دیگر دنیا کمتر بوده و با سرعت رشد 2.5 درصدی در میانه‌های جدول بورس‌های دنیا از نظر ورود شرکت‌های جدید قرار گرفته است. 

پربازده‌ترین بورس دنیا
گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد بورس تهران با 133درصد بازده، پس از بورس
جامائیکا، در رتبه دوم پربازده‌ترین بورس جهان در سال2019 میلادی قرار گرفته است بلافاصله بعد از بورس تهران، فرابورس ایران با 120درصد بازده توانسته؛ رتبه سوم جهان را در اختیار بگیرد. در سال گذشته میلادی رتبه نخست بورس‌های دنیا از نظر مقدار بازده به بورس جامائیکا با 150درصد رشد اختصاص یافته است. بازده بازار سهام ایران بیش از میانگین رشد بازار‌های سهام در سراسر دنیا ست.

مقدار بازده بورس تهران با بازده بازارهای سهام منطقه و همین‌طور رقبای سنتی‌ ایران، یعنی بورس‌های استانبول، عربستان و دو‌بی فاصله آشکاری دارد. در سال گذشته میانگین بازده بورس استانبول 25درصد، بازده بورس د‌بی 9درصد و بازده بورس عربستان 7درصد بوده است. این اعداد نشان می‌دهد سهامداران در بازار سهام ایران توانسته‌اند بیشترین بازده را نه‌فقط در منطقه بلکه در کل جهان به‌دست بیاورند.

مقدار رشد ارزش
اطلاعات فدراسیون جهانی بورس‌ها در مورد مقدار رشد ارزش بورس‌های دنیا نشان می‌دهد بورس تهران و فرابورس همچنین در سال گذشته میلادی در رتبه‌های سوم و چهارم از نظر رشد ارزش قرار گرفته‌اند به‌طوری که ارزش کل فرابورس ایران درسال گذشته میلادی 152درصد و ارزش کل بورس تهران 123درصد افزایش یافته؛ هم‌اکنون ارزش کل بورس تهران به 120میلیارد دلار و ارزش کل فرابورس به 24میلیارد دلار رسیده است.

در سال گذشته میلادی ارزش کل بورس‌های دنیا دست‌کم با 15درصد رشد از 83 تریلیون دلار به 94.4 تریلیون دلار رسید در این میان ارزش بورس‌های آمریکایی 21 درصد، بورس‌های شرق آسیا 19 درصد و بورس‌های خاورمیانه و شمال آفریقا 31 درصد رشد کرد. بورس عربستان نیز در سال گذشته توانست از طریق عرضه سهام آرامکو در بورس‌های جهانی 300 درصد به ارزش کل بازارش اضافه کند.

طبق این آمار بورس تهران، چهل و یکمین بورس بزرگ دنیا‌ست. بورس نیویورک و نزدک آمریکا هم به‌ترتیب با ارزشی معادل 24 و 13تریلیون دلار بزرگ بورس‌های دنیا هستند. بعد از این 2 بورس بزرگ آمریکا، بورس توکیوی ژاپن و شانگهای چین سومین و چهارمین بورس‌های بزرگ دنیا به‌حساب می‌آیند. 

ورود شرکت‌های جدید به بورس
آمار‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی هزاران شرکت جدید در سراسر دنیا وارد بورس‌ها شده‌اند. سرعت ورود و پذیرش شرکت‌های جدید در بسیاری از بورس‌های دنیا سرعت گرفته است. اهمیت ورود شرکت‌های جدید به بازارهای سهام از این جهت است که از دید نهاد‌‌های بین‌المللی این کار به افزایش
شفافیت در عرضه اقتصاد منجر می‌شود. با سرعت گرفتن این روند هم‌اکنون سهام 55هزارو500 شرکت در بورس‌های سراسر دنیا مبادله می‌شود. در این میان 8 بورس در دنیا ازجمله بورس هند که بیشترین تعداد شرکت‌ها درآن مبادله می‌شود، در سال گذشته میلادی توانسته‌اند با شتاب بخشیدن به فرایند پذیرش، سرعت ورود شرکت‌های جدید و عرضه‌های اولیه را افزایش دهند. از نظر تعداد در یک سال شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌ها تا 30 درصد رشد کرده است.

ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه ایران

گرچه سرعت ورود شرکت‌های جدید به بورس تهران فقط 2.4 درصد بوده اما فرابورس به‌ مراتب عملکرد بهتری داشته است. تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس در سال گذشته میلادی 6 درصد رشد کرده و این بورس از این جهت در رتبه 14 جهان قرار گرفته است. اما بورس تهران در سال گذشته میلادی در رتبه 23 بورس‌های دنیا از نظر پذیرش شرکت‌های جدید جای گرفته است. هم‌اکنون تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران 331 شرکت و در فرابورس 121 شرکت است که از نظر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده با استانداردهای بورس‌های بزرگ جهان فاصله زیادی دارد.

بزرگ‌ترین بورسهای دنیا

هم‌اکنون بورس هند با فاصله بسیار زیادی بزرگ‌ترین بورس دنیا از لحاظ تعداد شرکت‌های قابل معامله قرار دارد سهام 5588 شرکت در بورس هند به‌طور روزانه خریدو فروش می‌شود. بعد از بورس هند گروه مالی ژاپن با 3هزارو708 شرکت پذیرفته شده در جایگاه دوم جهان قرار دارد. نکته حائز اهمیت این است که بورس تهران و فرابورس از نظر پذیرش سهام شرکت‌های خارجی در رتبه آخر جدول جهانی قرار دارند. تاکنون سهام هیچ شرکت خارجی ازجمله سهام شرکت‌های کشورهای همسایه در این دو بورس پذیرش و درج نشده است. هم‌اکنون بورس‌های نیویورک، لندن، سنگاپور و هنگ کنگ ازجمله بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا از جنبه بین‌المللی هستند و سهام بسیاری از شرکت‌های خارجی در این بورس‌ها مورد دادوستد قرار می‌گیرد.

* تاریخ 14 بهمن 1398

منبع عکس: سایت گسترش نیوز- اینترنت

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.