استفاده از انرژی های پاک در زمره اولویت های اصلی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه دنیاست و جمهوری ایرلند از جمله پیشتازان قطع وابستگی به سوخت های فسیلی است.

پیش بینی ها به تحقق پیوست. کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و استفاده از جایگزین های پاک در زمره اولویت های اصلی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه دنیاست و جمهوری ایرلند از جمله پیشتازان قطع وابستگی به سوخت های فسیلی است. این خبر که در اواخر سال 1395 رسانه ای شده بود، حاکی از این بود که ایرلند نخستین کشوری خواهد بود که سوخت فسیلی را به طور کامل کنار می گذارد. این کشور اخیرا لایجه ای را با حمایت تمامی احزاب سیاسی اش در مجلس عوام به تصویب رسانده که به موجب آن چنین هدفی محقق می گردد و در همین راستا ایرلند باید تمامی سرمایه گذاری هایش در شرکت های نفتی را قطع کند .بنابراین صندوق سرمایه گذاری ملی این کشور با بودجه ۸ میلیارد دلاری اش باید کلیه سرمایه گذاری هایش در زمینه ذغال سنگ، نفت، گاز و کود گیاهی را در اسرع وقت قطع نماید که این بازه زمانی  نیز احتمالا پنج سال خواهد بود.

نروژ یکی دیگر از کشورهایی است که برنامه قطع استفاده از سوخت های فسیلی را در دستور کار خود قرار داده، با این حال، صندوق یک تریلیون دلاری آن تنها اندکی سوخت های فسیلی را کنار گذاشته و صرفا همکاری اش با برخی شرکت های استخراج ذغال سنگ را پایان داده و همچنان با شرکت های هولدینگ زیادی در زمینه نفت و گاز مشارکت دارد  بنا به برخی خبرها، اسکاتلند نیز قصد دارد تا سال 2020 وابستگی خود به انرژی های فسیلی را کاملا قطع نماید. در قاره اروپا، آلمان هم جز کشورهای پیشرو در زمینه انرژی های پاک و در بحث مصرف انرژی‌های تجدید پذیر در جهان پیشرو هست. * به نحوی که 40 درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت می‌کند. به گزارش نشریه گاردین، جنبش جهانی در زمینه عدم استفاده از سوخت های فسیلی به سرعت در حال فراگیری است و تریلیونها دلار سرمایه گذاری انجام شده توسط صندوق های بازنشستگی، شرکتهای بیمه، شهرهای بزرگی مثل نیویورک، کلیساها و دانشگاهها در حال خروج از این صنایع می باشند.

حامیان این طرح مدعی هستند که منابع سوخت های فسیلی حتی همین حالا هم آنقدر عظیم هستند که نمی توان بدون ایجاد تغییرات اقلیمی فاجعه بار از آنها استفاده کرد و اکتشاف و تولید سوخت های بیشتر به همین خاطر از نظر اخلاقی درست نیست و به لحاظ اقتصادی نیز با ریسک همراه است. اما برخی منتقدان معتقدند که باقی ماندن کشورهایی نظیر ایرلند در شرکت های نفتی (به عنوان سهام دار) و مجاب نمودن این شرکت ها برای تغییررویه می تواند موثر تر از بیرون کشیدن سرمایه هایشان از این شرکت ها باشد. شرکت وابسته به سوخت فسیلی طبق این لایحه، شرکتی است که حداقل 20 درصد درآمد خود را از محل استخراج یا تصفیه سوخت های فسیلی بدست می آورد.

گفتنی است صندوق سرمایه گذاری ایرلند هم اکنون بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو در ۱۵۰ شرکت فعال در زمینه سوخت های فسیلی سرمایه گذاری کرده است. به گفته توماس پرینگل عضو مستقل پارلمان ایرلند که این لایحه را به مجلس برده، کنار گذاشتن سوخت های فسیلی نیاز به توقف سرمایه گذاری در توسعه صنایع جهانی را آشکار می کند و اهمیت این مساله را نشان می دهد که برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی گسترده، این شرکتها باید به صورت مدیریت شده کوچک شوند. وی ادامه می دهد: حالا ایرلند با بیرون کشیدن سرمایه اش از شرکت های تولید کننده سوخت های فسیلی این پیامی آشکار را برای جهانیان می فرستد که ایرلند و جامعه بین المللی آماده اند تا خارج از چهارچوب برنامه های کوتاه مدت به قطع وابستگی به سوخت های فسیلی فکر کنند.

ایمون میهان، مدیر اجرایی موسسه غیر انتفاعی تروکر ضمن تایید نظر آقای پرینگل، اضافه می کند ماه قبل کشورایرلند دومین کشور بی اعتنا نسبت به تغییرات اقلیمی در اروپا بود بنابراین تصویب این لایحه خبر خوبی است ولی کار زیادی در این مورد باید انجام شود. گری لیستون از شبکه بین المللی عکس العمل حقوقی (Global Legal Action Network) که پیش نویس این لایحه را تهیه کرده می گوید: دولت هایی که از شرکت های تولید کننده سوخت فسیلی حمایت مالی مستمر می کنند ( در حقیقت) به تعهدات خود تحت موافقت نامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی عمل نکرده اند. این کشورها تحت لوای رهبری کشور ایرلند باید هر چه زودتر وابستگی خود به سوخت های فسیلی را قطع نمایند.

منبع اصلی: گاردین، مورخ 12 ژولای 2018 برابر با 21 تیرماه 1397

ترجمه بخشی: دیجیاتو، شنبه 23 تیر ماه 1397 با تلخیص و اضافات

سایر منابع: ایسنا وبرق نیوز( پایگاه اطلاع رسانی صنعت برق)

منبع عکس: اینترنت، سایت activ8energies.com

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.