بعد از دیجی کالا، اکنون اسنپ نیز ادعا می کند که  ارزش آن به یک میلیارد دلار که شاخص شرکت های تک شاخ است، رسیده و این داستان همچنان ادامه دارد.

شاید خیلی ها با شنیدن کلمه «یونیکرون» یاد اسب تک شاخ کارتون های کودکیشان بیفتند اما این کلمه در دنیای استارت آپ ها و تجارت الکترونیک معنایی ویژه ای برای صاحبان استارت آپ ها دارد، اصطلاحی که برای استارت آپ هایی استفاده می شود که ارزش آن ها به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. اتفاقی که هفته گذشته در فضای استارت آپی کشورمان هم رخ داد و بنیانگذار یکی از استارت آپ های ایرانی از یونیکورن شدن، این شرکت استارت آپی گفت. شهرام شاهکار که حالا مدیراجرایی اسنپ است در نشستی از تولد اولین یونیکورن استارتاپی ایران خبر داد و گفت: ارزش اسنپ بین ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلیارد دلار است. او اعلام کرد: بیش از ۳۵۰ هزار نفر از مجموع ۷۰۰ هزار راننده اسنپ، فعال هستند و آمار سفرهای روزانه ثبت شده در اسنپ بیش از یک میلیون است. همچنین به گفته ژوبین علاقبند عضو هیئت مدیره اسنپ، این شرکت هم اکنون  ۸۵ درصد از سهم بازار تاکسی‌های آنلاین ایران را دراختیار دارد و با تلاش‌های این هلدینگ اینترنتی ۱۸ نفر ایرانی از خارج برای کار در این گروه به ایران بازگشته اند.

دیجی کالا در مقابل اسنپ و رتبه جهانی

مدیر ارشد اجرایی اسنپ در گردهمایی گزارش فعالیت‌ها و پروژه‌های ایرانسل، یکی از سرمایه‌گذارهای اصلی‌ اسنپ، اعلام کرد که با رکورد یک میلیون سفر موفق روزانه هفتمین استارت‌آپ حوزه حمل‌ونقل آنلاین در دنیاست. در این فهرست شرکت‌های دی‌دی چاکسینگ (چیناوبر (آمریکا)، گرب (سنگاپور)، اولا (هند)، لیفت (آمریکا) و یاندکس (روسیه) بالاتر از اسنپ قرار دارند. اسنپ اولین استارت‌آپ (حوزه حمل و نقل) ایرانی به شمار می‌رود که نام آن در عرصه بین‌المللی مطرح شده است.

اما مسئولان شرکت اسنپ درشرایطی از یونیکورن شدن شرکتشان خبر دادند که سال گذشته (96) برادران محمدی بنیانگذاران شرکت دی جی کالا هم از یونیکورن شدن شرکتشان در سال 97 خبر دادند. آن ها در جریان بازدید گروهی از رسانه ها از مجموعه دی جی کالا بعد از گذشت 11 سال از تشکیل این استارت آپ که هم اکنون مهم ترین سایت خرید آنلاین فارسی محسوب می شود، اعلام کردند که به زودی دی جی کالا وارد بورس اوراق بهادار می شود و سال آینده (97) تبدیل به نخستین یونیکورن ایران می شود. البته با گذشت دو ماه از سال هنوز برادران محمدی همچون شهرام شاهکار اعلام نکرده اند که شرکتشان به جرگه شرکت های یونیکورن پیوسته است و با این حساب به نظر می رسد که دیگر این اسنپ است که جایگاه نخستین شرکت یونیکورن ایرانی را به دست آورده است و حالا باید در ماه های دیگر منتظر خبر برادران محمدی برای یونیکورن شدن، دی جی کالا بود.

سعید محمدی  بنیانگذار برند دیجی‌کالا در رویداد بهار کارآفرینان استارتاپی تبریز گفت: به غیر از بزرگترین وب‌سایت‌های  تجارت الکترونیک در هند، چین و امریکا، دیجی‌کالا در جایگاه خوبی قرار گرفته است.  او با بیان اینکه دیجی‌کالا با ۲۵۰۰پرسنل مستقیم، ۹۰ درصد سهم بازار فروش اینترنتی کشور را داراست، بیان کرد: این وب‌سایت روزانه ۲٫۵ میلیون بازدیدکننده دارد و ۵ میلیون عضو ثبت شده در آن هستند. او در انتها خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به بزرگترین کسب‌وکار تجارت الکترونیک در منطقه خاورمیانه تبدیل شویم که دارای یک اکوسیستم کامل است.

 

چالشها و نگرش ها

علیرغم چالشهای ارزش گذاری استارت آپ ها و ابهام در مبنای دلار محاسباتی برای این ارزیابی ها و همچنین سود ده نبودن اسنپ، کارشناسان و مسئولان دولتی امیدوار هستند تا در سال های آینده چند استارت آپ دیگر ایرانی هم بتوانند به جمع یونیکورن های ایران اضافه شوند. به طوری که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور سورنا ستاری اواخر سال گذشته در همایشی اعلام کرد به‌‌زودی شاهد استارت‌ آپ‌های ۵ میلیارد دلاری ایرانی خواهیم بود. او گفت: صاحبان شرکت‌های بزرگ دنیا «بچه‌ پولدار» نبودند و در ابتدای کار با پول توجیبی خانواده‌ها و از زیرزمین و زیر‌پله شروع کردند و ظرف دو الی سه سال به این جایگاه رسیدند. آنان اعتماد‌به‌نفس، ایده و انتخاب خوبی داشتند و حتی یک ریال هم وام نگرفتند.

اقتصاد سنتی یا دانش بنیان: بیم ها و امیدها

ستاری معتقد است: برای کشوری که ۱۰۰ سال اقتصاد نفتی را تجربه کرده، سخت است که جهت‌ گیری اقتصاد خود را عوض کرده و با استفاده از نیروی انسانی جوان ثروت ‌آفرینی کند. استارت‌ آپ‌هایی داریم که در مرز یک میلیارد دلار بوده و اکثرشان هفته‌ای بیش از ۱۰ درصد رشد می‌کنند، این بدان معنی است که هیچ چیزی اقتصادی‌تر از سرمایه‌گذاری ‌روی جوانان توانمندمان نیست. به اعتقاد کارشناسان استارت آپ هایی مانند آپارات، فیلیمو، زودفود، نت برگ و... استارت آپ های با استعداد دیگری هستند که در سال های آینده و بعد از اسنپ و دی جی کالا می توانند به جمع یونیکورن ها اضافه شوند.

منابع:

- سایت اتاق بازرگانی، مورخ 29 اردیبهشت 1397

- ایلنا، مورخ 25 اردیبهشت 1397

- شنبه پرس، مورخ 7 خرداد 1397 (تکمیلی) 

- اقتصاد نیوز مورخ 8 خرداد 1397 (تکمیلی) 

- شنبه مگ، مورخ 5 خرداد 1397

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.