موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی کپیتال اینتلجنس* (سی‌آی) با تایید رتبه «بی» برای اعتبار کوتاه مدت ایران، رتبه اعتباری بلندمدت ایران را از «بی» به «بی مثبت» ارتقا داد و چشم‌انداز رتبه اعتباری کشور را از «مثبت» به «با ثبات» بهبود بخشید.

به  گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، این ارتقا نشان‌دهنده بهبود محیط خارجی جمهوری اسلامی ایران و تاثیر مثبت بر ارزش اعتباری کشور است. موسسه کپیتال اینتلجنس توافق هسته‌ای را اتفاقی مثبت ارزیابی کرده است که راه را برای برداشته شدن تدریجی تحریم‌های اقتصادی باز خواهد کرد.

 همچنین راه برای آزادسازی دارایی‌های مالی بلوکه شده و استرداد دارایی‌های ایران و بهبود تجارت و سرمایه‌گذاری هموار می‌شود. انتظار می‌رود که اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک چشم‌انداز رشد اقتصادی میان مدت ایران را بهبود بخشد و ریسک‌های دولتی را کاهش ‌دهد.

به دلیل اینکه در خصوص جدول زمانی اجرای توافق قطعیت وجود ندارد و علی‌رغم اینکه در محیط بیرونی تحولات جدیدی به وجود آمده اما کپیتال اینتلیجنتس معتقد است که هنوز خطراتی در اجرا وجود دارد که البته این خطرات رو به کاهش است.

واژه کپیتال اینتلجنس در متن اصلاح گردید. منبع:  خبرگزاری فارس - تاریخ: 11 آبان 1394 

بروز رسانی1- منبع: خبر آنلاین مورخ 27 آبان 1394

برآورد مي­شود نرخ تورم در سال 2016 به 11.5  درصد کاهش يابد ضمن آنکه ارزش پول ملي ايران (ريال) نيز پس از دو سال کاهش شديد به ثبات رسیده است. در گزارشCI  سطح بدهي عمومي ايران، پايين و ميزان دارايي­هاي خارجي قابل توجه ارزیابی شده است. CI برآورد می کند که حجم دارايیهاي خارجي ايران به اندازه 15 ماه واردات و بیش از 10 برابر میزان بازپرداخت تعهدات در سال 2016 است، هر چند، ترديد­هايي در خصوص نقدپذيري و در دسترس بودن اين دارايي­ها وجود دارد.

پس از حدود يک دهه مازاد بودجه، دولت ايران طي سال­هاي 2014 و 2015 کسري بودجه را تجربه مي­ کند که در حدود 2.9 درصد توليد ناخالص داخلي ارزیابی می‌شود. با فرض رفع تدريجي تحريم ­هاي بين المللي در کوتاه ­مدت و ميان­ مدت، موسسه CI  پيش­ بيني مي­کند کسري بودجه به حدود 1 درصد در سال­هاي 2016 و 2017 محدود شود. انعطاف ­پذيري بودجه به دليل اتکا بيش از حد درآمدهاي دولت به صادرات نفت خام، که تحت تحريم قرار دارد و همچنين افزايش مخارج جاري دولت پايين ارزیابی شده است. در عين حال دولت به منظور تقويت بودجه و کاهش کسري آن برنامه­ اي براي بهبود سيستم مالياتي و افزايش درآمدهاي مالياتي بخش غيرنفتي در دست اقدام داشته و در نظر دارد يارانه‌هاي سوخت و مواد غذايي را کاهش دهد.عوامل ريسک سياسي داخلي (ایران) نسبت به آخرين گزارش اين موسسه بدون تغيير بوده است. اين در حالي است که ريسک ژئوپليتيکي منطقه به دليل درگيري­هاي عراق، سوريه و يمن در ماه­هاي اخير افزايش يافته است.

به روز رسانی2- منبع: Financial tribune مورخ 6 اردیبهشت 1395 

کپیتال اینتلجنس در آخرین گزارش خود، چشم‌انداز رتبه اعتباری کشورمان را همچنان «با ثبات» دانست. گزارش مفصل را به زبان انگلیسی و به پیوست بخوانید.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.