آیا حرکت خزنده برندهای آمریکایی مثل خوروهای شورولت و کادیلاک، گوشی های اپل، کفش‌‌ها و لباس‌های ورزشی اسکیچر موضوع برنامه‌ریزی شده و هماهنگ با دستگاه‌های نظارتی است یا صرفاً براساس سودآوری شان در سطح شهرهای بزرگ کشور تبلیغ می شوند؟ 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان *، به عنوان مثال واردات خودروی شورولت (ساخت کره) که توسط یک فرد 300 عدد آن و بدون طی مراحل اولیه از عمان صورت گرفته است با ورود مستقیم مقام معظم رهبری متوقف شد اما این روزها ابداعات جدید در ورود این برند‌ها روی خروجی رسانه‌ها مخابره می‌شود.به این ترتیب می‌توان حدس زد اگرچه واردات خودروهای امریکایی به کشور ممنوع اعلام شده، اما هنوز منفذهایی برای واردات شورولت و کادیلاک وجود دارد. تنها کافی است ۱۵ میلیون تومان بپردازید و سال‌ها خودروی امریکایی سوار شوید.  خبرگزاری مهر نیز در این باره نوشته است: حتی با وجود اینکه مقام معظم رهبری هم نسبت به ورود این خودروهای پرمصرف و البته لوکس امریکایی تذکراتی را به دولت دادند، اما هنوز منفذهایی برای رخنه این خودروها به خیابان‌های ایران وجود دارد و به نظر می‌رسد که دلالان واردات خودروهای امریکایی دست‌بردار نیستند و نمی‌توانند از سودهای جذابی که واردات این خودروها برایشان دارد، دست بردارند.

ثبت سفارش واردات خودروهای امریکایی گرفته شده و ثبت سفارش روی هر نوع مدل خودروی امریکایی با هر مبدأیی که برای ورودش در نظر گرفته شود، قفل است اما واردات خودروهای امریکایی به صورت گذرموقت، به حربه جدید واردکنندگان در واردات این خودروها تبدیل شده است. آنها خودروهای امریکایی را از گمرکات جنوبی و از مرز مشترک ایران و امارات وارد کشور کرده و ترتیبی می‌دهند که با پلاک گذرموقت وارد بازار شوند. این خودروها هم به صورت زیرپوستی و با آگهی‌های اینترنتی و حتی آگهی‌های پیامکی، مشتریان خاص خود را پیدا می‌کنند.خودروهای امریکایی با گذر موقت به راحتی وارد کشور شده، شش ماه بر اساس قانون اجازه تردد با پلاک موقت دارند و پس از آن، به شیوه‌های شگفت‌آور و البته صوری، از مرزهای جنوبی خارج شده و مجدداً بعد از چندین روز، به عنوان یک خودروی جدید گذرموقت وارد ایران می‌شوند و اجازه دارند که شش ماه دیگر را تردد کنند. این رفت و آمد صوری البته برای خریدار هزینه‌ای هم دارد که به نظر می‌رسد افرادی که به دنبال خرید خودروهایی چند صد میلیونی همچون شورولت هستند، پرداخت 10 تا 20 میلیون تومان آن هم هر شش ماه یکبار، برای آنها چندان مشکل‌ساز نباشد.

سیب گاز زده می ماند یا نه؟

اما خبری دیگر که یک منبع آگاه گفته است درباره صدور قریب‌الوقوع مجوز گوشی های اپل است.  برند مذکور که نمایشگاه خود را در محدوده کردستان برپا کرده این روزها با خبری از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و تبلیغات منفی امیدوار است که زمینه فعالیتش در ایران قانونی و تثبیت شود.  در حالی که سال‌هاست گوشی آیفون (سیب گاز زده) در دستان مردم ایران بوده و سهم قابل توجهی در بازار مصرف دارد این روزها با اعلام یک خبر ذهن دارندگان این گوشی را به خود مشغول کرده است.

طی چند روز گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که آیفون‌های اپل پس از اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از بازار جمع می‌شوند. در این خبر آمده بود که در صورت عدم تأسیس نمایندگی محصولات اپل در ایران تا پیش از اجرای طرح رجیستری موبایل، گوشی‌های آیفون از بازار جمع خواهد شد. روی ظاهری این خبر باعث شد تا روز گذشته بازارفروش به این خبر واکنش نشان داده و گوشی‌های این برند امریکایی حداقل 100 هزار تومان گران شود. اما برخی نیز بر این باورند که اعلام این خبر زمینه را برای ورود قانونی این برند امریکایی توسط فردی که مدت‌هاست در رفت و آمد اداره‌های اعطای مجوز است، مهیا می‌کند و این روشی است تا بی‌آنکه واکنشی منفی علیه فعالیت رسمی این برند امریکایی به وجود آید در عمل و به زودی واردکننده این محصولات کار خود را آغاز کند. ترس از اجرای رجیسترشدن گوشی که به دارندگان گوشی‌های آیفون القا شده به راحتی می‌تواند بهانه را برای صدور مجوز ورود قانونی این برند فراهم کند.

به نظر می‌رسد طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا این بار هم مانند بسیاری از طرح‌های دیگر که نه تنها به حذف قاچاق کمک نمی‌کند بلکه بیشتر شبیه اعلام خبر فعالیت رسمی برند اپل طی روزهای اخیر است.

توسعه انفجاری رقیب آدیداس

برند آمریکایی کفش‌‌ها و لباس‌های ورزشی نیز چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون در مراکز تجاری و نقاط تجاری سطح شهرهای بزرگ جای خود را باز کرده ولی معلوم نشده که چگونه واردات این برند عادی شد. با این حال رقیبان هموطن درجه 2 این برند نیز این روزها به شدت فعال شده‌اند و در سطح شهر تهران فروشگاه زنجیره‌ای برند اسکیچر مانند قارچ در حال رویش هستند. برند مذکور برندی است که بیشتر روی کفش‌های پیاده‌روی متمرکز است و با مراجعه به سایت آن می‌توان به راحتی سرعت توسعه فروشگاه‌هایش را رصد کرد.

فشن‌شو برای شلوار لی

اما این تمام ماجرا نبود زیرا با حضور دقیقه ۹۰ پلیس امنیت، مراسم «فشن‌شویی» که به‌مناسبت افتتاح یک برند پوشاک امریکایی در یکی از مجتمع‌های تجاری شمال شهر درحال برگزاری بود، لغو شد. در مراسم افتتاحیه این برند امریکایی قرار بود تعدادی از مانکن‌های معروف تهران با قدم زدن ‌روی فرش قرمز، لباس‌های این برند را در «شوی زنده» به نمایش بگذارند. برگزارکنندگان این مراسم، علت لغو «فشن‌شو» مذکور را نقص فنی عنوان کردند و از جمعیت حاضر در این مراسم خواستند تا هرچه سریع‌تر محل مراسم را ترک کنند. به نظر می‌رسد حرکت خزنده برندهای امریکایی به تدریج در حال نمود بیشتری در سطح شهر است. آیا این موضوع برنامه‌ریزی شده و هماهنگ با دستگاه‌های نظارتی است یا صرفاً براساس سود آوری، شاهد رشد قارچ‌گونه شاهد برندهای امریکایی در سطح شهرهای بزرگ کشور هستیم؟

* مورخ 2 مرداد ماه 1395

توجه: ما معتقدیم هر گونه کار اقتصادی باید در تطابق با قوانین جاری کشور، از جمله اجرای اقتصاد مقاومتی و در راستای افزایش کیفیت، رقابت پذیری و در عین حال، حمایت از صنایع با کیفیت داخلی صورت پذیرد. نظر شما چیست؟ 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.