واکنش‌ها به خبر پیوستن اقتصاد ایران به اقتصاد جهان ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. فعالان و تحلیلگران بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی جهان چنان به‌خاطر این رویداد هیجان‌زده‌اند که سایت خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر به نقل از موسسه مالی مورگان استنلی اعلام کرده رفع تحریم‌ها و ورود ایران به اقتصاد جهانی، پس از فروپاشی دیوار برلین، بزرگ‌ترین رویدادی است که برای اقتصاد جهان روی می‌دهد. این سایت خبری نوشته است اقتصاد ایران بزرگ‌ترین اقتصادی است که از زمان پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به اقتصاد جهان می‌پیوندد. گذشته از ذخایر غنی نفت و گاز، مهم‌ترین نکته در مورد ایران این است که ملت ایران در میان کشورهای منطقه بالاترین آمار تحصیل‌کردگان را به خود اختصاص داده است.
 

در شرایطی که با امضای برجام و رفع تحریم‌ها، ایران در حال پیوستن به اقتصاد جهانی است، برخی از تحلیلگران بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ خارجی، این رویداد را تحولی بزرگ می‌خوانند و به‌خاطر آن هیجان‌زده‌اند. سایت خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر به نقل از موسسه مالی مورگان استنلی اعلام کرده رفع تحریم‌ها و ورود ایران به اقتصاد جهانی، پس از فروپاشی دیوار برلین، بزرگ‌ترین رویدادی است که برای اقتصاد جهان روی داده است. این سایت خبری نوشته است باوجود برخی ادعاها که ایران را کشوری افراطی معرفی می‌کنند، ایران جدیدترین اقتصاد بزرگ، مدرن و مملو از تحصیلکرده است که رابطه خود را با نظام جهانی باز می‌یابد و بزرگ‌ترین اقتصادی است که از زمان پایان جنگ سرد تاکنون به اقتصاد جهان می‌پیوندد. این بخشی از نامه‌ای است که محققان مورگان استنلی آن را به‌صورت پست الکترونیک ارسال کرده‌اند: «ایران بزرگ‌ترین کشوری است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به بعد به اقتصاد جهان بازمی‌گردد و به لحاظ پیچیدگی تحریم‌های اعمال شده، تلاش‌های انجام شده برای ایجاد رابطه با غرب و ثروت عظیم ایران در بخش انرژی، با آن رویداد شباهت‌هایی دارد.» البته این محققان تنها افرادی نیستند که از این تحول هیجان‌زده‌اند. شرکت‌های خودروسازی هم تمایل دارند که به این فرآیند وارد شوند. بیزینس اینسایدر با فردی مصاحبه کرده که از دویچه‌ بانک آلمان استعفا کرده است تا نخستین شرکت ایرانی دارایی‌های بخش خصوصی را تاسیس کند که قادر خواهد بود سرمایه‌های خارجی را جذب کند.

 

بیزینس اینسایدر در مورد این هیجانات ناشی از اتصال ایران به اقتصاد جهان نوشته است که بخشی از این خوش‌بینی‌ها به ذخایر غنی سوخت فسیلی ایران مربوط است. ایران دارای چهارمین ذخایر نفت جهان و دومین ذخایر اثبات‌شده گاز جهان است. علاوه بر این، ایران یک کشور دارای درآمد متوسط است که از پتانسیل عظیمی برخوردار است اما با تحریم‌ها به عمد از رشد بازداشته شده بود. مهم‌ترین نکته در مورد ایران این است که ملت ایران در میان کشورهای منطقه بالاترین آمار تحصیلکردگان را به خود اختصاص داده است. ایران کشوری است که 60 درصد از جمعیت عمدتا شهرنشین آن زیر 30 سال سن دارند. در چنین شرایطی میزان جهش اقتصادی ایران در پی رفع تحریم‌ها کاملا واضح است. بیزینس اینسایدر در ادامه با اشاره به اندازه اقتصاد ایران، ابعاد تحریم‌ها و ساختار سیاسی کشورمان نوشته است که ایران از بسیاری جنبه‌ها با هیچ کشوری قابل قیاس نیست. به‌ویژه اینکه پیوستن دوباره ایران به اقتصاد جهان یک فصل جدید را برای جهان خواهد گشود چون هیچ اقتصاد هیدروکربنی دیگر غیر از ایران وجود نداشته است که با تحریم‌های اقتصادی و سیاسی مشابه ایران روبه‌رو شده باشد. پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی سریع ایران طی چند سال آینده حکایت دارند. بانک جهانی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 بالغ بر 7/ 6 درصد شود که علت عمده آن افزایش تولید نفت و گاز طبیعی خواهد بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد- مورخ 12 آذر 1394
 
اصل مقاله را به زبان انگلیسی از لینک زیر بخوانید:
 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.