نویسنده ای با مرور تاریخچه اپل و میکروسافت پیش بینی می کند که شرکتهای دیگری جایگزین این دو شرکت معروف در فضای مجازی بشوند. راستی آنها کدامند؟ 

کمتر کسی تاریخ را مطالعه کرده و یا آن دوران را به یاد دارد، اما زمانی که مایکروسافت تازه شروع به کار کرده بود، یکی از بزرگ ترین شرکایش اپل، سازنده کامپیوتر خاطره ساز و قدرتمند Apple II بود. رابطه پر فراز و نشیب بیل گیتس واستیو جابز اما دوام چندانی نداشت و مایکروسافت و اپل برای مدتی طولانی کنار هم نماندند. گیتس به سراغ IBM رفت و ویندوز را برای تمامی کامپیوترهای ارزان قیمت آن دوران عرضه کرد تا همه بتوانند با قیمتی عاقلانه به تکنولوژی دسترسی داشته باشند. اپل هم پیش از اینکه صرفا به بازار کامپیوترهای گران قیمت و ویژه بچسبد، بالا و پایین های خاصی را تحمل کرد. دو شب پیش، گوگل از پروژه Daydream، طرحی برای ارزان سازی واقعیت مجازی و در دسترس قرار دادن آن برای همگان پرده برداشت. شرکایی چون سامسونگ، اچ تی سی، ال جی، هوآوی، آلکاتل، زد تی ای، شیائومی و ایسوس حالا سوار بر کشتی گوگل شده اند.همان طور که قبلا هم گفتیم  فیس بوک و گوگل امسال به ترتیب در راس جدول رده بندی سازمانهای برتر جهانی قرار گرفتند.

اگر بخواهیم در مورد موفقیت آتی واقعیت مجازی حرفی بزنیم، همانطور که مدیران بالا رده حوزه تکنولوژی به آن اعتقاد دارند، تاریخ قرار است یک بار دیگر تکرار شود. این بار گوگل در جایگاه مایکروسافت و فیسبوک در نقش اپل. تکراری که لزوما خوب نخواهد بود.

روزهای ابتدایی

 Apple II اولین کامپیوتر تاریخ نبود، به هیچ وجه ممکن. اما وقتی در سال 1977 عرضه شد، به طور کلی ایده کامپیوترهای شخصی چیزی جز سرگرمی مفرحین نبود. در حقیقت، Apple I کیتی مخصوص بود تا مردم کامپیوتر خودشان را بسازند. موفقیت Apple II در این بود که همه کارهای پیچیده و فنی را کنار گذاشته بود و یک راست، جعبه ای آماده تحویل مشتری می داد که کاملا قابل استفاده بود. ایده موفقیت آمیز و تاثیر گذار بود، به شکلی که سال ها خط تولید آن ادامه یافت و تا سال 1993 مردم کامپیوترهای اپل را با آن نام می شناختند. هنوز، مایکروسافت فرصت های خودش را می دید. در حالی که Apple II و پس از آن Apple Macintosh بسیار محبوب بودند، قیمت بسیار بالایی هم داشتند. چون اپل تنها تولیدکننده آن کامپیوترها بود، دلیلی وجود نداشت که قیمت ها را کاهش دهد. بنابراین، مایکروسافت وارد بازی شد و اپل را کاملا دور زد. مایکروسافت ویندوز را به تک تک تولیدکنندگان پی سی فروخت و اکوسیستم پر رونق کامپیوترها را به وسیله کمپانی های مختلف که همگی ویندوز را ارائه می کردند ساخت. قیمت پی سی به شدت کاهش یافت، تولیدکنندگان دیگر نیز فرصت شکوفایی یافتند، سهام مایکروسافت شدیدا ارزشمند شد و آینده اپل به یک باره ابهام برانگیز به نظر رسید.

این دقیقا همان کاری است که گوگل با اندروید انجام می دهد، در دسترس ترین و بهترین سیستم عامل برای تلفن های همراه که کاملا رایگان هم هست. حالا، شما می توانید تلفن همراه اندرویدی خودتان را از ارزان تا گران قیمت انتخاب کنید. می خواهید 100 دلار بپردازید؟ یا 700 دلار؟ در هر دو صورت، بهترین انتخاب ها را اندروید برای تان فراهم کرده. گوگل می خواهد یک بار دیگر حقه خود را با اندروید تکرار کند، اما این بار در فضای واقعیت مجازی.

جنون مجازی

درست همانند اپل، فیس بوک هم سفت و محکم آکیلس و پرچمدار اش، هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت را چسبیده.زاکربرگ در سال 2014 این شرکت را به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد. به همین دلیل، فیسبوک امروز را می توان همان اپل دوران Apple II و Macintosh دانست. آن ها واقعیت مجازی را در یک بسته بندی شکیل عرضه می کنند که به خوبی کار می کند اما دقیقا همان مشکل قیمت را دارد. هدست آکیلس ریفت به تنهایی 600 دلار قیمت دارد، در حالی که برای اجرای آن حداقل به یک کامپیوتر هزار تا هزار و دویست دلاری نیازمند هستید. نگاه گوگل به دنیای واقعیت مجازی اندکی گسترده تر است. اولین محصول آن ها در این زمینه، گوگل کاربورد 20 دلاری بود که به معنای واقعی یک کاردبورد یا تکه مقوایی بیش نبود. تلفن تان را درون آن قرار می دادید تا در برابر لنزها قرار بگیرد و تصویر را به شکل واقعیت مجازی نمایش دهد. درست مثل مایکروسافت با ویندوز، گوگل به سراغ شرکایی رفت تا Daydream را گسترش دهند. آن ها نقشه ساخت یک هدست واقعیت مجازی را به همه نشان می دهند و می گویند در تلفن های شان چه قرار دهند تا قابلیت اجرای واقعیت مجازی را داشته باشد. با این حال، محدودیت هایی وجود دارد. Daydream فقط با تلفن های همراه خاصی که از پیش مجوز دریافت کرده باشند کار می کند اما ایده کلی این است که همیشه دسترسی به تکنولوژی مذکور ساده تر باشد. همه ما یک تلفن همراه پیشرفته داریم، اما کمتر به سراغ پی سی های گران قیمت با سخت افزارهای قدرتمند می رویم. فیسبوک اما باز هم این فضا را ترک نگفته. آن ها (یعنی Oculus) با سامسونگ، Gear VR را توسعه دادند، هدستی که از پی سی بی نیاز بود و در عوض تلفن همراه هسته مرکزی آن می شد. اما این دستگاه فقط با تلفن های گلکسی سامسونگ کار می کند که به نسبت قیمت، تلفن های ارزان قیمتی نیستند.

Daydream گوگل روی کاغذ حداقل بیشتر اسمارت فون های ارزان و اقتصادی را در نظر گرفته. شاید هیچگاه به اندازه آکیلس ریفت قدرتمند نباشد، اما اگر به درستی کار کند، می تواند آغازگر تولید واقعیت مجازی ارزان توسط تمامی تولیدکنندگان پی سی باشد و استانداردهای جدیدی را با قیمت پایین پدید آورد. درست همانند ویندوز.

چشم انداز آینده

بنابراین، ما فیس بوک را در جایگاه پیشین اپل و گوگل را در ردای مایکروسافت زمان جوانی بیل گیتس داریم. یکی با قیمتی بالا و عملکردی ویژه و دیگری با سیاست جا انداختن تکنولوژی در میان مردم با کمترین بها. این ترکیب برای رشد یک فناوری جدید فوق العاده است اما همیشه در این میان، مصرف کنندگان ضرر کرده اند و این را باید از تاریخچه میان اپل و مایکروسافت آموخته باشیم. همین حالا که هنوز اتفاقات بزرگی در نگرفته اند، شما نمی توانید از اپلیکیشن یوتوب گوگل روی سیستم عامل Oculus Home بهره بجویید و همینطور که جلوتر برویم، جداسازی ها پر رنگ تر می شوند و سرویس ها انحصار بیشتری پیدا می کنند. در نهایت اما این رقابت سبب می شود تا آینده ای پر از محصولات شگفت انگیز را داشته باشیم و سرویس ها هم بالاخره تا حد قابل قبولی به اشتراک گذاشته شوند. مایکروسافت حالا برخی از بهترین اپ های آیفون را می سازد و اپل هم آفیس را روی آیپد پرو تبلیغ می کند.

برای رسیدن به چنین نقطه ای از بلوغ، نیاز به طی مسیری است که دو شرکت و البته دیگر کمپانی ها در کنار این دو باید پشت سر بگذارند. این روزها تازه شروع ماجرایی چند ده ساله هستند و ما هم در حال ثبت تاریخ.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.