بعد از ساخت شهر دیجیتالی، اکنون شرکت گوگل می‌خواهد بجای لنز، یک کامپیوتر در چشم شما کار بگذارد. در هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند و در حال مذاکرات نهایی با شرکت خودروسازی فیات کرایسلر است تا  پروژه‌ی خودران‌های گوگل را به نتیجه برساند.

 

پروژه اول - لنز کامپیوتری

شرکت گوگل لنزی طراحی کرده که بدون این که لازم باشد هر روز عینک بزنید یا لنز بگذارید، دید چشم را اصلاح می‌کند. اما برای استفاده از این وسیله فرد باید کاری شبیه به تزریق انجام دهد. بعد از این که از طریق جراحی لنز چشم از کپسول چشم فرد برداشته شد، مایعی چسب مانند درون کپسول تزریق می‌شود، پزشکی که این جراحی را انجام می‌دهد “گجت داخل چشمی” را به کپسول لنز می‌چسباند. این مایع، پس از تزریق، جامد می‌شود تا کپسول‌ لنز چشم و گجت را به هم بچسباند، و از این راه یک لنز طبی الکترونیکی بسازد. این لنز الکترونیکی مشکل بینایی فرد را برطرف می‌کند. سنسوری که در این وسیله وجود دارد قابلیت تشخیص دید اجسام دور و نزدیک را دارد و از این رو دیدی کاملا واضح به فرد می‌دهد.

گوگل برای این گجت درخواست حق ثبت اختراع کرده است. این درخواست که در سال 2014 به صورت پرونده درآمده بود، هفته‌ی گذشته منتشر شد. گوگل این گجت را یک لنز الکترونیکی می‌داند که بینایی را افزایش می‌دهد و فقط کافی است یک بار تزریق شود. البته شاید تزریق گجت به چشم خیلی ایده‌ی جالبی به نظر نرسد، اما یک‌بار کافی است تا همیشه از دردسر عینک و لنزهای طبی راحت شوید. این اولین باری نیست که گوگل به ساخت تکنولوژی برای چشم انسان علاقه نشان داده. این غول تکنولوژی پیش از این اختراع لنز طبی هوشمند را هم به نام خود ثبت کرده است. این لنزهای هوشمند با انرژی خورشید کار می‌کنند و در کنار آن کارهایی مثل اندازه‌گیری سطح گلوکوز خون را انجام می‌دهند. اما ثبت اختراع “گجت داخل چشمی”به این معنی نیست که این وسیله به زودی در دسترس قرار می‌گیرد. شاید باید چند سال دیگر هم با همین لنزهای‌ طبی و عمل‌های قابل برگشت با لیزر سر کنیم تا این تکنولوژی به مرحله‌ی اجرا برسد.

پروژه دوم- هوش مصنوعی

طبیعتا مهم‌ترین چیز برای گوگل- که نامش با یافتن چیزها از طریق اینترنت مترادف شده-  کسب‌وکارش در زمینه‌ی جستجو است. حال گوگل تلاش دارد دوز مناسبی از هوش مصنوعی را به این کسب‌وکار تزریق کند.  این موضوع نکته‌ی مهم بیانیه‌ی سالانه‌ی گوگل است که هفته‌ی گذشته منتشر شد. بیانیه‌ای که برای اولین بار به‌جای موسسان یعنی لری پیج (Larry Page)و سرگی برین (Sergey Brin) توسط مدیرعامل جدید گوگل ساندار پیچای (Sundar Pichai) تنظیم شده استگوگل تصمیم دارد به‌جای این‌که کاربران مجبور به تایپ کردن کلمات در یک کادر جستجو روی رایانه یا  گوشی موبایل  باشند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و بدون این‌که مجبور به درخواست کردن باشید کارها را برای شما انجام دهد. کارهایی مانند یادآوری حرکت به‌موقع به سمت فرودگاه برای پیشگیری از گیر کردن در ترافیک و جا ماندن از پرواز، مهیا کردن پیش‌بینی هفتگی وضع آب‌وهوای شهری که قصد سفر به آن را دارید یا حتی کمک به تشخیص سرطان. 

 هوش مصنوعی در سیلیکون ولی  سروصدای زیادی به پا کرده است. در ماه گذشته فیسبوک یک گروه یادگیری کاربردی ماشین” (Applied Machine Learning) تشکیل داد که وظیفه دارد هوش مصنوعی را توسعه دهد. کمپانی مارک زوکربر (Mark Zuckerberg) همراه با کمپانی‌های دیگری نظیر مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری وسیع در زمینه‌ی چت بات هستند؛ نرم‌افزارهایی که به سوال‌ها پاسخ داده و کارهای ساده‌ای نظیر ثبت یک قرار ملاقات در تقویم را برای شما انجام می‌دهندایده گسترش دسترسی به اطلاعات می‌تواند در اروپا یک چالش باشد. چراکه در اروپا شرکت‌های تنظیم‌کننده‌ی مقررات (Regulator) موتور جستجوی گوگل را به‌دقت تحت نظر دارند و گفته می‌شود اندروید  نرم‌افزاری ضدرقابتی است. پیچای می‌نویسد: برای ما تکنولوژی یک نیروی دموکراتیزه کننده است که از طریق اطلاعات به مردم قدرت می‌دهد. گوگل یک شرکت اطلاعات ( دانش محور) است.

پروژه سوم- خودران‌های گوگل 

شنیده‌ها می‌گویند گوگل در حال مذاکرات نهایی با شرکت خودروسازی فیات کرایسلر است تا زمینه‌ی همکاری‌ بین این دو شرکت در پروژه‌ی خودران‌های گوگل فراهم شود. مدیران دپارتمان X گوگل در صحبت‌های خود اشاره‌هایی داشته‌اند که پیش‌برد همکاری‌های فنی این دو شرکت را تایید می‌کند. البته مدیران هیچ‌یک از این شرکت‌ها صراحتا در این‌باره چیزی نگفته‌اند.

گوگل ممکن است در تکنولوژی خودران به موفقیت برسد اما این شرکت هیچ‌گاه خودروسازی نکرده است؛ پس نیاز به یک تولیدکننده‌ی خودروی باسابقه دارد که زیر و بم این صنعت را بشناسد و کمک کند امکانات زیرساختی گوگل به‌خوبی در خدمت پروژه‌ی خودران قرار بگیرند. همکاری فیات و گوگل درصورتی‌که دیدگاه‌های دو شرکت در راستای یکدیگر قرار بگیرد، منجر به تشکیل یک تیم خوب در آینده خواهد شد. برخی منابع نزدیک به موضوع گفته‌اند خودران حاصل همکاری گوگل و فیات کرایسلر، درواقع مدلی جدید از کرایسلر پاسیفیکا خواهد بود.

توضیح: به نظر می رسد این پروژه بخشی از شهر دیجیتالی گوگل باشد!

 منبع: مجله دیجی کالا - مورخ 11 تا 15 اردیبهشت 1395

منبع عکس: آرشیو آسوشیتد پرس

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.