مارتین ون‌دن‌برگ(Martin van den Berg) معاون وزیر امور خارجه هلند با محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی ایران دیدار و در بیش از 10 زمینه یادداشت تفاهم همكاری اقتصادی امضا كردند. به این ترتیب، کشور هلند بعنوان اولین سرمایه گذار خارجی در دوران پسا برجام ، اکنون روابط خود را با تهر ان گسترش می دهد.

به گزارش سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی ایران*، در این دیدار طرفین آخرین وضعیت همكاری های اقتصادی مشترك را بررسی كردند و طرف هلندی با اشاره به ظرفیت و فرصت های سرمایه گذاری موجود در ایران به گسترش همكاری های دو جانبه تاكید كرد. بر اساس این گزارش، مهمترین بخش های مطرح شده در این یادداشت تفاهم برای گسترش همكاری های دوجانبه می توان به «انرژی، همكاری های مالی، بانكی و بیمه، نهایی كردن موافقت نامه های اقتصادی، همكاری های حمل ونقل از جمله توسعه فرودگاه و بندری، مدیریت منابع آب كشاورزی، بهداشت و تبادل تجربیات و اطلاعات در حوزه های مختلف» اشاره كرد.
 

به گزارش ایرنا، این مقام هلندی همچنین در دیدار با لی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت، بر عزم دولت كشورش برای برقراری روابط تجاری با ایران تاكید كرد و افزود: گام نخست ما تلاش برای ایجاد ارتباط مستقیم و مفید بانك‌های هلندی با بانك‌های ایرانی است تا از این مسیر روابط تجاری در بخش‌های دیگر تسهیل شودوی خاطرنشان كرد: ما به گسترش تجارت با ایران علاقه‌مندیم اما رفع موانع و مشكلات تجاری زمان‌بر و نیازمند صبر است.
 

معاون وزیر امور خارجه هلند تاكید كرد: ما آمادگی داریم كه در بخش زیرساخت‌های ایران سرمایه‌گذاری مشترك انجام دهیم و با همكاری بنگاه‌های ایرانی تولید مشترك داشته باشیم.به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، سال 94 حجم تجارت ایران و هلند 650 میلیون دلار بود كه بیش از 600 میلیون دلار آن را واردات ایران از هلند و 40 میلیون دلار آن را صادرات ایران به هلند تشكیل می‌داد.

لازم به توضیح است که اخیرا رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی در گفت و گو با روزنامه ایران( مورخ 18 فروردین 1395) گفته بود : در پسابرجام 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده‌ایم. 

*منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) – مورخ 25 فروردین 1395

منبع عکس: خبرگزاری مهر و سایت سازمان سرمایه گذاری

متن این خبر به زبان انگلیسی را به پیوست بخوانید.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.