پس از انتشار اخبار مربوط به  قرارداد 400 میلیون یورویی  پژو با ایران خودرو، اکنون اخبار حاکی از به سرانجام رسیدن  قرارداد هایی به ارزش 500 میلیون یورو بین سایپا با شرکتهای خارجی از جمله سیتروئن ظرف یکی دو هفته آینده است. این در حالی است که اخیرا شرکتهای سیتروئن و پژو اقدام به تقویت برند PSA و اتخاذ استراتژی واحدی نموده اند.

در راستای مطرح شدن بحث سهامداری خودروسازان خارجی در ایران برخی اخبار حکایت از آن دارد که سایپا بخشی از سهام خود را به شرکت سیتروئن خواهد فروخت. آنگونه که گفته می‌شود، سیتروئن در دور جدید همکاری‌های خود با شریک دیرینه‌اش سایپا توانسته بخشی از سهام شرکت سایپا کاشان را خریداری کند.با این حال به گفته یکی از مدیران ارشد خودروساز، سهام مدیریتی شرکت سایپا همچنان به قوت خود باقی است. از سوی دیگر، براساس قرارداد جدید میان این دو شرکت، 50 درصد سهام سایپا کاشان به سیتروئن واگذار خواهد شد تا از طریق سرمایه‌گذاری این شرکت فرانسوی، سایپا کاشان به مرکز تولید خودروی سیتروئن در خاورمیانه، آفریقا و هند تبدیل شود و محصولات تولیدی سایپا کاشان علاوه‌بر فروش در داخل کشور به این کشورها نیز صادر شود. 

به گزارش سایپا نیوز و به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد** مهندس آقا محمدی قائم مقائم مدیرعامل گروه سایپا در حوزه توسعه محصول و مدیر عامل پارس خودروگفت: شرکت‌ سیتروئن، یکی از شرکای قوی شرکت سایپا در آینده خواهد بود. در همایش بین‌المللی خودرو پنجاهمین سال همکاری خود با سیتروئن را جشن گرفتیم و این همکاری در آینده ادامه دارد و ریشه دارتر خواهد شد. سایپا از سال 1355 فعالیت خود را با رنو آغاز کرد و این خودروساز نیز یکی از شرکای عمده تجاری سایپا محسوب می‌شود زیرا سرمایه‌گذاری بیش از 300 میلیون یورو میان دو شرکت صورت گرفته است. بنابراین قصد داریم فعالیت‌هایمان را در جوینت ونچر موجود رنو-پارس توسعه دهیم و در کنار آن یک همکاری جدید با رنو را نیز آغاز خواهیم کرد. رنج قیمتی محصولات رنو متنوع‌تر است و به دلیل آن است که همکاری با رنو همکاری در مالکیت است و فراتر از یک محصول خاص است و ابعاد وسیع‌تری دارد.

کیا و سایپا به دلیل شناختی که با یکدیگر دارند، همکاری خوبی را در آینده رقم خواهند زد و براساس سیاست‌های جدید، نگرش‌های تازه‌ای میان دو شرکت ایجاد شده است. هر چند روند مذاکرات در شرایط کنونی محرمانه است اما کیا یکی از شرکای اصلی شرکت سایپا در آینده نزدیک محسوب می‌شود. پتانسیل همکاری با کیا بسیار بالا خواهد بود زیرا شبکه تامین و فروش سایپا با استاندارد کیا آشنا می باشد و با آن کار کرده اند. نیسان نیز یکی از شرکای سایپا در پارس خودرو است و در حال حاضر مذاکره با این شرکت در جریان دارد. با توجه به اینکه رنو و نیسان، ائتلاف استراتژیک دارند بنابراین نوع همکاری با نیسان نیز در آینده براین اساس رقم خواهد خورد. سهم آینده شرکت های چینی در کل گروه خودروسازی سایپا نزدیک به 5 الی 10درصد وابسته به شرایط سرمایه گذاری و رقابت پذیری خواهد بود. در خاتمه می توانم به این نکته مهم اشاره کنم که جمع پتانسیل سرمایه گذاری خارجی که تاکنون در گروه سایپا در مراحل نهایی می باشد و انشاالله بزودی آغاز می شود، حداقل 500 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی خواهد بود که به طور واقعی موجب تحول صنعت خودروی کشور و ارتقا جایگاه سایپا در بازار منطقه خواهد شد. 

متن کامل این مصاحبه را اینجا  بخوانید.

*منبع: دنیای اقتصاد- مورخ 23 فروردین 1395

**مورخ 25 فروردین 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.