خبرگزاری رویترز فهرستی از بزرگترین شرکت های بین المللی را که خواستار سرمایه گذاری یا همکاری با طرف های ایرانی هستند ، منتشر کرد.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت: از زمان لغو تحریم ها تاکنون، قراردادهایی به ارزش 37 میلیارد دلار میان طرف های ایرانی با شرکت های خارجی امضا شده است. این قراردادها در بخش های عمرانی، هوانوردی، خودروسازی و دیگر حوزه ها به سرانجام رسیده است و با توجه به جمعیت 80 میلیونی و بازده اقتصادی 400 میلیارد دلاری ایران، بسیاری از شرکت ها به همکاری با ایرانیان چشم دوخته اند. به نظر می رسد برخی از قراردادهای منعقده در سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به اروپا در این لیست لحاظ نشده اند. 

به گزارش ایرنا* فهرست این شرکت ها با دو عنوانِ «توافق های نهایی» و «تفاهم نامه یا در حال رایزنی» به شرح زیر است:

*** توافق های نهایی
** ایرباس
ایران سفارش خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس از جمله هواپیماهای A380 را به ارزش 27 میلیارد دلار امضا کرده است. شرکت ایرباس اعلام کرده است که تحویل ایرباس ها پس از دریافت مجوز از آمریکا انجام خواهد شد؛ زیرا بیش از 10 درصد از قطعات ایرباس توسط ایالات متحده تولید می شود.

** Condotte D’acqua
شرکت ایتالیایی Condotte D’acqua که در حوزه زیرساخت ها فعالیت می کند، روز دوشنبه از امضای قراردادی به ارزش 4.3 میلیارد دلار با شرکت های ایرانی خبر داد.

** دانیلی (Danieli)
شرکت ایتالیایی دانیلی قراردادهایی برای پروژه های مشترک با ایرانیان امضا کرده است که ارزش کل آنها به 5.7 میلیارد یورو می رسد. شرکت مشترک فوق، پرشین متالیکس (Persian Metallics)  با سرمایه گذاری مشترک طرف ایتالیایی و چندین سرمایه گذار ایرانی راه اندازی می شود و 2 میلیارد یورو ارزش دارد. دانیلی در حال رایزنی است تا برای صادرات ماشین های صنعتی و تاسیس کارخانه های فولاد و آلومینیوم با طرف های ایرانی قراردادهایی امضا کند که احتمالا ارزش آنها به 3.7 میلیارد یورو خواهد رسید.

** هلنیک پترولیوم
هلنیک پترولیوم بزرگترین پالایشگر نفت در یونان است و روز جمعه با شرکت ملی نفت ایران توافق کرد تا روابط خود را با ایران از سر بگیرد. هلنیک پترولیوم نخستین شرکت نفت اروپایی است که روابط نفتی اش را با تهران از سر می گیرد. این شرکت تا پیش از تحریم ها یکی از خریداران بزرگ نفت از ایران رود.

** نورینکو اینترنشنال
شرکت چینی نورینکو اینترنشنال روز چهارشنبه اعلام کرد قراردادی به ارزش 350 میلیون دلار برای یک پروژه راه آهن با ایران امضا کرده است.

** پژو سیتروئن
این شرکت فرانسوی و ایران خودرو، شرکتی با سهام 50-50 امضا کرده اند. شرکت جدید در ایران کار تولید انجام خواهد داد و قرار است تا 5 سال آینده، 400 میلیون یورو در بخش های تولید، پژوهش و توسعه سرمایه بگذارد. (1)

** سینو استیل
شرکت مهندسی و فناوری سینواستیل اعلام کرد که یکی از واحدهایش با شرکت «بافق کسرا» در ایران قراردادی به ارزش 471 میلیون دلار امضا کرده است.

*** تفاهم نامه یا در حال رایزنی
** آلستوم
شرکت فرانسوی آلستوم روز جمعه اعلام کرده که با طرف ایرانی تفاهم نامه ای در زمینه گسترش «شاهراه ها و ترابری» امضا کرده است.

** آئودی
شرکت آلمانی آئودی که سهامش در اختیار فولکس واگن است، از سفر نمایندگان به ایران برای رایزنی با واردکنندگان ایرانی خبر داده است.

** اتونم (Autonem)
شرکت سوئیسی اتونم که در زمینه قطعات خودرو فعالیت می کند در حال رایزنی با شرکت فرانسوی رنو است تا زمینه را برای فعالیت در ایران فراهم کند. این خبر را یک روزنامه سوئیسی روز پنجشنبه از مدیرعامل اتونم نقل کرد.

** بوچر
شرکت بوچر، سازنده ماشین های صنعتی در سوئیس، انتظار دارد سفارش کالاهایش از ایران در ماه های آینده رشد چشمگیری یابد. به گفته مدیرعامل بوچر، این شرکت انتظار دارد درآمد حاصل از این سفارش ها به 20 تا 30 میلیون دلار در سال بالغ شود.

** کومرتس بانک
کومرتس بانک که دومین وام دهنده بزرگ در آلمان به شمار می رود، گفته است که بازگشت به ایران را در دست بررسی دارد. این اعلام، در حالی صورت گرفت که کمتر از یک سال پیش، کومرتس بانک به خاطر زیر پا گذاشتن تحریم ها ناچار شد 1.42 میلیارد دلار به آمریکا جریمه بپردازد.

** دایملر
شرکت آلمانی دایملر ازامضای تفاهم نامه ای با شریکان ایرانی اش خبر داده است تا به بازار تولید کامیون در ایران بازگردد.

** هرنک نخت (HERRENKNECHT)
شرکت آلمانی هرنک نخت در ساخت تونل فعالیت دارد و در دهه 1990 میلادی در ساخت مترو به تهران کمک کرد. رئیس هیات مدیره هرنک نخت از آمادگی این شرکت برای همکاری های جدید در پروژه های ایران خبر داده است. او تصمیم دارد تا دو ماه آینده به ایران سفر و با شریکان سابق بازرگانی خود در ایران گفت و گو کند.

** اینترنشنال ایرلاینز گروپ
مدیرعامل شرکت بریتیش ایر ویز که موسسه اش زیرمجموعه اینترنشنال ایرلاینز گروپ است، روز دوشنبه گفت امیدوار است بزودی پرواز به تهران را از سر بگیرد.

** لوک اویل

آناتولی یاناکوفسکی معاون وزیر انرژی روسیه، روز جمعه گفت: مدیر شرکت روسی لوک اویل به ایران رفته و توافق کرده است که در اجرای شماری از پروژه های نفتی در ایران مشارکت کند. 

(1) آخرین اخبار در رابطه با همکاری پژو- ایران خودرو را بخوانید.

منبع: دنیای اقتصاد- مورخ 11 بهمن 1394 

 

ارسال نظرهای شما :

ارسال شده توسط مهدی پران ۱۳۹۴/۱۱/۱۹ - ۱۳:۲۶

از مطالب شما سپاسگزارم .

پاسخ مدیر: سلام و سپاس متقابل