سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه به کشورهای فرانسه و ایتالیا که به‌دلیل عملیات تروریستی پاریس به تعویق افتاد، از پنجم تا هفتم بهمن‌ماه انجام خواهد شد. در این میان در حالی فعالان اقتصادی در حوزه صنعت و بازرگانی حسن روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند که بررسی مهم‌ترین مزیت‌های صنعتی و تجاری این کشورها، می‌تواند تصویر جدیدی از همکاری‌های دوجانبه ارائه دهد. در این میان، فرانسه اولین گام را در استارت روابط اقتصادی با ایران در روز لغو تحریم‌ها برداشت؛ به طوری‌که مجوز فروش 114 هواپیما از سوی شرکت ایرباس فرانسه به ایران صادر شد. اما اینکه این کشور در چه زمینه‌های دیگری می‌تواند با ایران همکاری کند، موضوع گزارشی است که از سوی پارلمان بخش خصوصی بررسی شده است. لازم بذکر است که قبلا برنامه سرمایه گذاری فرانسویها در برخی حوزه ها مثل صنایع آرایشی  در ایران اعلام گردیده بود. 


فرانسه ششمین اقتصاد دنیا و سومین اقتصاد اروپا (بعد از آلمان و انگلیس) است. بیشترین سهم ارزش افزوده بخش صنعت در این کشور به ترتیب مربوط به تولید محصولات خوراکی و نوشیدنی‌ها، فلزات پایه و مصنوعات فلزی (به استثنای ماشین‌آلات صنعتی)، ماشین‌آلات حمل‌ونقل و لاستیک و مصنوعات پلاستیکی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اگرچه در سال 2000 میلادی فرانسه ششمین تولیدکننده بزرگ جهان بوده، ولی در سال 2011 کشورهای کره‌جنوبی، برزیل و هند از آن سبقت گرفته و جایگاه فرانسه به نهمین تولیدکننده بزرگ جهان تنزل پیدا کرده است. البته فرانسه همچنان به لحاظ صادرات تولیدات صنعتی، از سه کشور پیش گفته، جلوتر بوده و جایگاه ششمین صادرکننده تولیدات صنعتی پس از آمریکا، آلمان، چین، ژاپن و ایتالیا را در اختیار دارد.

 

جایگاه کسب‌وکارهای نو

فرانسه در سال‌های اخیر از فعالیت‌های کارآفرینانه بهره فراوان برده است. در فاصله سال‌های 2011-2001 میلادی سهم بزرگی از رشد اشتغال فرانسه ناشی از بنگاه‌های جوان و تازه تاسیس بوده است. به‌طور میانگین، بنگاه‌های با طول عمر 5 سال و کمتر، تقریبا 20 درصد از اشتغال بخش غیرمالی را به خود اختصاص داده‌اند و توانسته‌اند نیمی از مشاغل جدید را ایجاد کنند. وضعیت در بخش خدمات غیرمالی و تولید صنعتی نیز به همین ترتیب بوده است. به علاوه در زمان بحران، اغلب مشاغلی که از میان رفت مربوط به کاهش اندازه کسب‌وکارهای قدیمی بود، درحالی‌که رشد مشاغل جدید در بنگاه‌های جوان همچنان مثبت بوده است.

بخش‌های اقتصادی دارای پتانسیل

بخش صنعت: ارزیابی‌ها از بخش‌های صنعتی دارای مزیت رقابتی فرانسه نشان می‌دهد فرآورده‌های آشامیدنی، تجهیزات حمل و نقل به استثنای وسایل نقلیه موتوری، تولیدات دارویی، چاپ، مواد شیمیایی، کفش و چرم، محصولات غذایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی و نهایتا وسایل نقلیه موتوری 9 صنعت دارای مزیت در این کشور است.

بانک‌های سرمایه‌گذاری: بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری، کسب‌وکار دارای ارزش افزوده بالایی است که نقش استراتژیکی در تامین مالی شرکت‌ها و رشد اقتصادی فرانسه ایفا می‌کند. توسعه این بخش کلید اساسی در رقابت‌پذیری بازار مالی فرانسه است. بانک‌های سرمایه‌گذاری یکی از حوزه‌هایی است که در فرانسه به خوبی توسعه یافته است و همکاری‌های مفیدی با این کشور به‌منظور توسعه بانکداری سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند انجام گیرد.

گردشگری: فرانسه به عنوان یکی از مقاصد پذیرای گردشگر در جهان است که صنعت گردشگری در آن به خوبی توسعه یافته و می‌تواند در توسعه و گسترش این صنعت در ایران، همکاری‌های مناسبی انجام دهد؛ به طوری‌که این کشور پس از اسپانیا دارای رقابت‌پذیرترین صنعت گردشگری در میان 141 کشور جهان بوده است. این در حالی است که صنعت توریسم ایران رتبه 97 را کسب کرده است. رتبه ایران در زیرساخت خدمات توریسم 119، درجه باز بودن اقتصاد 116 و در زیرساخت حمل و نقل هوایی 92 است. رتبه فرانسه در زیرساخت خدمات توریسم 9، درجه باز بودن اقتصاد 13 و در زیرساخت حمل و نقل هوایی که یکی از مهمترین نقاط قوت آن است جایگاه 10 را دارا است. ایران در رکن خدمات توریسم و زیرشاخص‌های آن و ارائه خدمات اقامتی نظیر هتل دارای کمبود است، همچنین از نظر شاخص حمل‌ونقل هوایی نیز وضعیت مناسبی ندارد. قبلا هم از سرمایه گذاری شرکتهای فرانسوی در صنعت توریسم ایران  گفته ایم.

کشاورزی: فرانسه با تولید حدود 18 درصد از کل تولیدات کشاورزی اروپا، در صدر کشورهای اروپایی از منظر تولید محصولات کشاورزی قرار دارد. همچنین این کشور از نظر میزان تولید و صادرات ماشین‌آلات کشاورزی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعد از کشورهای آلمان و ایتالیا حائز رتبه سوم است. این کشور حدود 17 درصد از آب‌های زیرزمینی را صرف فعالیت‌های کشاورزی می‌کند، در بین کشورهای OECD جزو کمترین مصرف‌کنندگان آب‌های زیرزمینی و از نظر میزان انتشار نیترات در سطح آب دارای سطح پایینی است. این کشور بیشتر از سیستم آبیاری تحت فشار کم بهره برده است. کشاورزی در این کشور به خوبی توسعه یافته است و می‌تواند همکاری‌های مناسبی در زمینه به‌روزرسانی دانش و تجربه مدرن در بخش کشاورزی، تجهیزات کشاورزی و بهره‌وری آب، میان ایران و فرانسه صورت گیرد.

توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی: فرانسه کشوری است که در زمینه حمل و نقل راه‌ها به خوبی توسعه یافته است. مطابق با گزارش رقابت‌پذیری سال 2015- 2014 میلادی رتبه شاخص کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای آن در دنیا 4 و رتبه شاخص کیفیت زیرساخت‌های ریلی آن در دنیا6 است. همچنین رتبه شاخص کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی و زیرساخت‌های فرودگاهی در این کشور به ترتیب 17 و 32 در دنیا است. کیفیت و کمیت زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای فرانسه حاکی از آن است که همکاری‌های مناسبی در این زمینه می‌تواند با ایران داشته باشد. فرانسه دارای شرکت‌های زیادی در زمینه راه‌سازی و جاده‌سازی است. کیفیت زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای فرانسه حاکی از آن است که همکاری‌های مناسبی در این زمینه می‌تواند با ایران داشته باشد. کما اینکه شرکت آلستوم قبلا آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است. 

شرکت‌های بزرگ فرانسوی

فرانسه در سال 2015 با داشتن 31 شرکت از بین 500 شرکت پرفروش دنیا، پس از کشورهای آمریکا، چین و ژاپن در جایگاه چهارم از این حیث قرار دارد. همچنین در رتبه‌بندی فوربس 2000 در سال 2015 که بر اساس ارزش بورسی شرکت‌ها مرتب شده، این کشور با داشتن 61 شرکت از بین 2000 شرکت برتر دنیا، پس از کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، انگلستان و کره‌جنوبی در جایگاه ششم قرار دارد. زمینه فعالیت شرکت‌های فرانسوی حاضر در فوربس 2000 شامل بانک و بیمه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضانوردی و صنایع دفاعی، ارائه خدمات زیربنایی، پوشاک و اشیای تزئینی، خدمات پیمانکاری، مصالح ساختمانی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی، نوشیدنی و فرآوری مواد غذایی، خدمات مخابراتی، ساخت قطعات وسایل نقلیه موتوری، ساخت وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات الکتریکی، فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی، تبلیغات، خطوط هوایی، تولید محصولات شیمیایی، تولید تجهیزات پزشکی، تولید دارو، تجهیزات شیمیایی خاص، خدمات تجاری، تولید لوازم آرایشی، چاپ، الکترونیک، هتلداری است.

 

جمع‌بندی

با توجه به فراخوان ارسال شده به فعالان اقتصادی و ارزیابی اتاق مشترک ایران و فرانسه، بخش‌های اقتصادی رقابتی فرانسه از دید فعالان اقتصادی باتجربه شامل هوا و فضا، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع مرتبط، راه آهن، مترو و قطار سریع السیر و لکوموتیو برقی، راه و ساختمان، کشاورزی و صنایع تبدیلی، محیط زیست و آب رسانی و بازیافت زباله، صنایع هسته‌ای، برق و برق اتمی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دارو و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اتومبیل و هتلداری است. البته تا اینجا اولویت‌های کشور فرانسه از دید ناظر بین‌المللی رصد شد؛ اما پاسخ به این سوال که اولویت‌های ایران در کار با فرانسه چیست، محتاج شناخت آن است که مسوولان دولتی کدام نوع از سرمایه‌گذاری‌ها را در اولویت ملی قرار داده‌اند. البته سند ملی مورد اجماعی در این خصوص در دست نیست؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت صنایع تولید فرآورده‌های نفتی، مواد و محصولات شیمیایی، معدن و استخراج معدنی، فلزات اساسی، محصولات کانی غیرفلزی، صنایع پیشرفته، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و تولیدی، ماشین‌آلات مولد و انتقال برق، وسایل نقلیه زمینی، ریلی و دریایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، نساجی و پوشاک و مواد غذایی و آشامیدنی را به عنوان اولویت‌های صنعتی و معدنی خود اعلام کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد- مورخ 29 دی ماه 1394

منبع عکس: ایرنا

به روز رسانی 1: مورخ 24 بهمن 1394- منبع: اقتصاد نیوز

برخی در فرانسه، ایران را برزیل یا آلمان خاورمیانه می نامند. بعلاوه، بر پایه یک بررسی تحقیقی که از سوی شرکت بیمه اعتباری موسوم به «اولر هرمس» انجام گرفته، بنگاه‌های فرانسوی یکی از مهم‌ترین برندگان گشایش اقتصادی ایران خواهند بود و در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 بیش از یک میلیارد و 300 میلیون یورو بر صادرات آنها افزوده خواهد شد. اما برخی پرسشهای اساسی در این میان باقی می ماند...

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.