خبر جنجالی این روزها تغییر نام فیس‌بوک به عنوان یک شرکت مادر و ساخت فضای مجازی مشترک متاورس است. در این مطلب به موضوع فوق و حواشی آن می پردازیم.

مقدمه

خبر جنجالی این روزها تغییر نام فیس‌بوک به عنوان یک شرکت مادر و نه یک شبکه اجتماعی به «متا» است. شرکت فیس بوک اعلام کرد این تغییر برند به ساخت فضای مجازی مشترک متاورس متمرکز است که برناه های کاربردی یا اپلیکیشن ها و فناوری های مختلف را تحت یک برند جدید قرار می دهد ولی ساختار سازمانی شرکت تغییر نمی کند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک در کنفرانس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت که به صورت زنده پخش می شد، اعلام کرد نام جدید منعکس کننده بلندپروازی های این شرکت برای ساخت متاورس به جای نام یک سرویس رسانه اجتماعی است. به گزارش رویترز، وی افزود: نام جدید که از واژه یونانی به معنای فراتر می آید، نمایانگر آن است که همیشه چیز بیشتری برای ساختن وجود دارد. او همچنین اظهار کرد: نام جدید منعکس کننده آن است که به مرور کاربران دیگر نیازی به استفاده از فیس بوک برای استفاده از سرویس های دیگر این شرکت ندارند.

واژه متاورس نخستین بار سه دهه پیش در یک رمان تخیلی استفاده شد و اکنون توجهات را در سیلیکون ولی جلب کرده و به ایده فضای مجازی مشترکی اشاره دارد که در آن می توان با استفاده از دستگاه های مختلف، به افراد دسترسی پیدا کرد. زاکربرگ گفت: در حال حاضر برند ما به شدت مرتبط به یک محصول است که نمی تواند احتمالا معرف همه کارهایی باشد که اکنون انجام می دهیم حتی اگر نخواهیم آینده را در نظر بگیریم.

این غول فناوری با حدود ۲.۹ میلیارد کاربر در ماه با تفحص فزاینده از سوی نمایندگان مجلس و رگولاتورها روبرو شده است. در جدیدترین جنجال، فرانسس هوگن، کارمند سابق و افشاگر فیس بوک اسنادی را منتشر کرد که به گفته وی، نشان می دهد شرکتش سود خود را به ایمنی کاربر ترجیح داده است. این ادعا البته نوسط زاکربرگ رد شد.

شرکت فیس بوک همچنین اعلام کرد قصد دارد معامله جدید سهام با نشانگر MVRS را از اول دسامبر آغاز کند. فیس بوک علامت جدیدی را نیز در دفتر مرکزی خود در منلو پارک کالیفرنیا رونمایی کرد و یک شکل بی نهایت آبی را جایگزین لوگوی لایک کرد. جالب آنکه ارزش سهام فیس بوک پس از این تغییرات بیش از سه درصد صعود کرد.

تاریخچه  متا 

متا پلتفرمز(Meta Platforms) با نام تجاری متا شرکت خوشه‌ای تکنولوژی آمریکایی مستقر در ایالت کالیفرنیا می باشد.. متا در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ و دیگران تأسیس شد. این شرکت تا قبل از تغییرات اخیر با نام شرکت فیس‌بوک (Facebook, Inc.) فعالیت می‌کرد. در مجموع بیش از هشت میلیارد نفر در جهان کاربر چهار برنامه پرطرفدار متعلق به شرکت متا یعنی اینستاگرام، واتس‌آپ، فیس‌بوک و پیام‌رسان فیس‌بوک هستند.

در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۱ فیس‌بوک با ضرر ۹۶۸ میلیون دلاری و ریزش بیش از ۱۶ میلیارد دلار ارزش سهام خود مواجه شد که علت آن، از دسترس خارج شدن این شبکه به مدت شش ساعت در سراسر جهان بود. علت این اختلال مشکل در DNS  فیس‌بوک اعلام شده‌است. اما وزارت دفاع آمریکا حمله سایبری به این شبکه را محتمل می‌داند.

متا پلتفرمز، محصولات و خدمات دیگری از جمله فیس‌بوک، فیس‌بوک مسنجر ، فیس‌بوک واچ و پورتال فیس‌بوک را ارائه نموده، اوکلوس که شرکت تولیدکننده هدست‌های واقعیت مجازی است ، گیفی و میپلاری را خریداری کرده و تقریبا ده درصد سهام  جیو پلتفرمز را در نیز اختیار دارد.

مهمترین تغییرات احتمالی کدامند؟

واحد سخت افزاری فیس بوک رئالیتی لَبز این شرکت که مسئول تلاش های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است، به یک واحد جداگانه تبدیل می شود و سرمایه گذاری فیس بوک در این واحد، مجموع سود عملیاتی امسال را حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد.

با این حال، زاکربرگ در مصاحبه با نشریه فناوری "اینفورمیشن" گفت: در نظر ندارد به عنوان مدیرعامل کناره گیری کند و هنوز درباره مستقل کردن این واحد به طور جدی تصمیم نگرفته است.

فیس بوک امسال تیم محصولی تشکیل داد که به متاورس متمرکز است و اخیرا برنامه هایی را برای استخدام ۱۰ هزار نفر در اروپا در مدت پنج سال آینده برای کار روی این پروژه رونمایی کرد. شهرت فیس بوک در سال های اخیر بر سر مسائل مختلف نظیر مدیریت اطلاعات کاربران، سیاست هایش در خصوص اعمال خلافی مانند اطلاعات نادرست سلامتی، گفتار خشونت آمیز و نفرت پراکنی مخدوش شده است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا هم شکایت ضد انحصارطلبی علیه فیس بوک به دلیل شیوه های ضد انحصارطلبی را تنظیم کرده است.

واکنش یک رقیب

مایکروسافت تنها چند روز پس از اینکه فیسبوک نام خود را در تلاش برای نمایش ایده متاورس به متا تغییر داد، اعلام کرد که نرم‌افزار تیمز این شرکت قرار است که برای رقابت با متاورس به فضای کاری مجازی و آواتار‌های سه بعدی مجهز شود. این محیط تعاملی و کاری که Mesh نام دارد، بخشی از تلاش بزرگ مایکروسافت برای ترکیب سرویس‌های تجاری خود با پروژه‌ی واقعیت افزوده‌ی این شرکت یعنی هولولنز خواهد بود که با جلسات مجازی و تماس‌های ویدیویی همراه است و همه می‌توانند به لطف آواتارهای متحرک در آن شرکت کنند.

دلیل تغییر نام فیس بوک چیست؟

برخی معتقدند:مارک زاکربرگ نام کمپانی فیسبوک را به «متا» تغییر داد تا بهتر بتواند رویای متاورس را دنبال کند. در واقع، به اعتقاد آنها، متاورس، پروژه ای است که با افزودن عنصر «واقعیت افزوده» به اینترنت عملا جهانی جدید و مجازی می سازد که بسیار بسیار شبیه جهان فیزیکی است.

در یک ویدئوی منتشر شده، زاکربرگ توضیح می دهد  که چگونه می توان با متاورس خانه خود را با هر دکوراسیونی ساخت و حتی دوستان خود را نیز به آن دعوت کرد و با آنها به بازی پرداخت؛ حتی بازیهایی که نیاز به حضور فیزیکی دارند.همچنین میتوان مثلا به فضا سفر کرد و در آن مهمانی گرفت و یا مربی ورزش مجازی را به خانه آورد و با او تمرین کرد. اتفاقا این همان دلیلی است که پیشتر مجله فوربس / فوربز از آن خبر داده بود. البته سایت این مجله نقل قولی از زاکر برگ هم منتشر کرد که گفته بود این تغییر نام منعکس کننده چیستی ما و آینده ای است که امیدواریم بسازیم.

اما نظرات دیگری هم مطرح شده است. سایت اقتصاددان به ابتدا به یکسری تغییر نام توسط شرکت‌ها در تاریخ اخیر پرداخته و انگیزه‌های مختلفی را که باعث می‌شوند یک شرکت بخواهد نامش را تغییر دهد، مرور نموده است. بنا به گزارش  Verge مهم‌ترین دلیل این تغییر آنست که برند فیسبوک ناگزیر با یکسری اخبار منفی از جمله رسوایی‌، اخبار منفی پرسروصدا و خود مارک زاکربرگ پیوند خورده است. حتی قبل از قطعی خدمات چندساعته اخیر و افشاگری‌ها، فیس‌بوک در میان شرکت‌های تکنولوژی جهان، کمترین اعتمادپذیری را در میان مشتریان داشت.

اینکه ریسک بزرگ فیس‌بوک برای تغییر نام برند جواب می‌دهد یا نه، زمان‌بر است، اما در آینده نزدیک، زاکربرگ و سرمایه‌گذاران فیس‌بوک واکنش مردم و رسانه‌ها را به نام جدید «متا» و اثرات این تغییر، به طور دقیق رصد خواهند کرد. به طور کلی، فعلا به نظر می رسد میلیاردها دلار در معرض ریسک بزرگی قرار گرفته‌ است.

از اینکه نظرات خود را با ما در میان می گذارید، سپاسگزاریم.

منابع:

  1. ایسنا- مورخ 7 آبان 1400
  2. انتخاب، مورخ 11 آبان 1400
  3. اقتصاددان، مورخ 9 آبان 1400
  4. دیجی مگ، مورخ 12 آبان 1400
  5. ویکیپدیای فارسی، تاریخ دسترسی 15 آبان 1400
  6. مجله فوربس مورخ 28 اکتبر

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.