اخیرا نامه یک شرکت داخلی فعال در صنعت لوازم خانگی و دستور رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات برندهای کره ای، خبر ساز شد ولی آیا ایجاد انحصار برای دومین صنعت کشور بعد از خودرو سازی گره گشا خواهد بود؟

صنعت لوازم خانگی بعد از خودرو سازی دومین صنعت پرگردش کشور است که برای تامین و تهیه مواد اولیه وابستگی مستقیم به صنایع بالا دستی دارد و برای بیش از یک میلیون نفر اشتغال زایی به همراه داشته است. ولی چرا تولید کنندگان داخلی، سهم بازار مناسب و قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند؟

فراز و فرود های یک صنعت

به گفته یکی از مشاوران بنام صنعت لوازم خانگی* این صنعت سالها دچار فراز و فرود زیاد و در تلاش و تکاپو برای جایگاه سازی در کشورمان و همچنین کشورهای همسایه بوده است. به طور سنتی، در طول سالیان اخیر برند های کره ای مجموعا بیش از 50 درصد سهم بازارلوازم خانگی ایران را در اختیارداشته اند. اما به دلیل شروع مجدد تحریم ها و شوک ارزی سال 1397 شاهد عدم حضورآنها در بازار بودیم. به نحوی که نهایتا افت قابل توجه 26% در تولید و عرضه لوازم خانگی نسبت به سال 1396رقم خورد.

اما از سال 1398 افزایش تولید و داخلی سازی با وجود محدودیتهایی از قبیل عدم ثبات اقتصادی، تامین مواد اولیه و افزایش قیمت ارز اتفاق افتاد. به علاوه، کیفیت محصولات تولید داخل نسبت به سابق هم بهبود یافت. بنابراین، در دو سه سال اخیر با وجود مشکلات زیاد، فعالان صنعت باز هم تلاش کردند تا تولیدات  لوازم خانگی کوچک و بزرگ داخلی را به لحاظ کیفی و کمی ارتقا دهند.

ساختار صنعت و چالشها

با نگاهی به ساختار صنعت لوازم خانگی در ایران در می یابیم که بیش از 70% تولید کنندگان با کمتر از 50 نفر نیرو به فعالیت می پردازند. بنابراین، بخش عمده بازار این صنعت از لحاظ تعدادی با شرکتهای کوچک است.  اما سهم بازار عمده این صنعت در اختیار چهار شرکت تولید کننده بزرگ داخلی است.

سوال اینجاست که چرا با وجود افزایش قابل توجه تولید وعرضه لوازم خانگی،شاهد کاهش قیمت و یا تعدیل آن نبوده ایم؟ اگرچه تولیدات ما به لحاظ کمیت و کیفیت، رشد قابل توجهی داشته اما از طرفی تورم لجام گسیخته و افزایش سطح عمومی قیمتها، قدرت خریدی برای مصرف کننده باقی نگذاشته است. با توجه به اینکه عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت کالا در بازار موثر است، این عدم تناسب بین عرضه و تقاضا و تورم در سطح مصرف کننده اثر خود را بر قدرت خرید مردم بجا گذاشته است.

از طرف دیگر، شاهد عرضه کالای قاچاق کره ای و غیره  در بازاری هستیم  که با وجود بعد مسافت 6500  کیلومتری با قیمت تولید داخل برابری می کند ، در این میان که علم و هنر بازاریابی دم از قدرت انتخاب مصرف کننده میزند یعنی مشتری که بین کالای تولید داخل و محصول قاچاق و بدون گارانتی باید کالای مد خود را انتخاب کند. یادمان باشد بازار، دستوری و نظارتی نیست و اقتصاد همیشه راه خود را پیدا می کند.

راهکارهای عملی

با افزایش تولید و افت تقاضا، برخی از فعالان این صنعت، بدنبال ایجاد قدرت خرید با استفاده از وام های بانکی هستند. شاید در کوتاه مدت با مشوقهای این چنینی بتوان برخی از مشتریان بالقوه را به پای میز معامله کشاند ولی یا توجه به بالابودن هزینه زنجیره تامین تا کاهش قیمت تمام شده تولید داخلی باید راهکار دیگری جست.

به اعتقاد اینجانب، راه حل اساسی در این شرایط بهره گیری از تجربیات خوب فعالان اقتصادی و مشاورانی است که ضمن کار با شرکت های مجاز خارجی دیروز و غیر مجاز خارجی امروز تجربیات ارزشمند کاری بدست آورده و مدیریت زنجیره تامین، لجستیک و نهایتا بازاریابی، فروش، مصرف کننده و خدمات به مشتریان (پیش از فروش، حین فروش و پس از فروش) را با نگاه یکپارچه درک و دنبال می کنند.

تولید کننده و فعال اقتصادی زحمت کش ما که علیرغم عدم قطعیت اقتصادی  وکاهش سرمایه گذاری در کشور،  هدف توسعه و گسترش را در سر می پروراند و امروز دچار چالش فروش شده است واز هیچ مزیت و حمایتی هم نه تنها برخوردار نیست بلکه با فشار های بی حد وحساب مواجه است، بخوبی میداند که خود باید برای جایگاه سازی در بازار داخل و خارج سینه سپر کند.

حرف آخر

به نظر مشکلات ما زمانی سر وسامان می گیرد که به جای حمایت کلامی و صرف از برخی تولید کنندگان یا ایجاد انحصار و بستن مرزها، گسترش اعتبار خرید و حمایت از مصرف کننده را به طور واقعی و جدی در دستور کار قرار دهیم که به این ترتیب، طبیعتا مشکلات تولید کننده هم با ایجاد بازار متعادل بر طرف خواهد شد.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید. سپاس

منبع عکس: اینترنت، سایت  اعتماد آنلاین

منابع:

  • شرکت تحقیق بازار GFK
  • اطلاعات وزارت صمت ، شورای لوازم خانگی ایران
  • سایت National trade
  • آقای دکتر سهراب چینی فروشان، مشاورعالی بازاریابی و تبلیغات و نیز مشاور ارشد انجمن بازرگانی ایران و کانادا هستند. جهت آشنایی با فعالیتهای ایشان لطفا به لینک مراجعه بفرمایید.

ارسال نظرهای شما :

ارسال شده توسط Farshad Rouhani ۱۴۰۰/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۵

پدر قاچاقچیان و حامیان آنها را طوری در بیاورید که آرزو کنند به دنیا نیامده بودند .

پاسخ مدیر: ان شاءالله. به امید شکوفایی اقتصاد ایران