کارآفرینان موفق چه خصوصیاتی دارند؟ هر کس با داشتن یا توسعه ی چه مهارتهایی می تواند کارآفرین موفقی بشود؟ جدیدترین مقاله مدرسه کسب و کار هاروارد در این مورد را می خوانیم.

عوامل متعددی برای شروع یک کسب و کار موفق ضروری هستند از جمله وجود یک نیاز حقیقی یا توان مالی مناسب ولی شاید مهمترین عامل مؤثردر یک کسب و کار نوپا، شخص  کارآفرین باشد که مسئولیت تبدیل ایده خود به یک کسب و کار کاملاً واقعی و موفق را به عهده دارد. اگر به فکر راه اندازی کسب و کاری هستید، باید از خود بپرسید آیا من اینکاره ام؟ آیا می توانم کارآفرین باشم؟

 برای درک اینکه چه چیزی باعث تبدیل شدن یک آدم معمولی به یک کارآفرین موفق می شود ، ابتدا باید بدانید کارآفرینی چیست.

برنامه ریزی برای کارآفرینی؟

معمولاً تصور می شود کارآفرینی فرآیند شروع یک کسب و کار است در حالی که  به اعتقاد ما تفاوت های ظریفی میان راه اندازی یک کسب و کارعادی با کارآفرینی وجود دارد. آقای پروفسور ویلیام سهلمن استاد دوره آنلاین الزامات کارآفرینی می گوید در دانشکده کسب و کار هاروارد، ما کارآفرینی را دستیابی به فرصتی فراتر ازمنابعی که اکنون تحت کنترل هستند، تعریف می کنیم .کارآفرینی یک فرصت سرمایه گذاری پیشنهادی است برای فروش کالایی یا خدماتی که مشتریان حاضرند برای آن بیش از سرمایه گذاری انجام شده و هزینه های عملیاتی صرف شده، پول بپردازند."

با این تعریف، کارآفرینان - چه به عنوان یک فرد مجزا و یا عضو یک تیم - فرصت هایی را در طول زندگی شخصی و حرفه ای خود کشف می کنندآنها فرضیاتی در مورد راه های  خلق ارزش برای مشتریان دارند و آزمایش های ساختار یافته ای را برای اعتبارسنجی ایده های خود انجام می دهند. فرآیند کارآفرینی اغلب شامل جذب هم تیمی و تامین منابع مالی و بودجه لازم برای سرمایه گذاری می شود تا بتوان محصول یا خدماتی را با هزینه قابل قبول به جامعه ی هدف ارائه نمود.  

سهلمن می گوید: من کارآفرینان بزرگی را در همه جنبه های زندگی از هر نژاد، عقیده و جنسیتی، در هرگوشه از جهان و در هر سنی دیده امهیچ مشخصات شخصیتی واحدی وجود ندارد که بتوان تمام ویژگیهای کارآفرینان موفق را به تمامی توصیف کرد. با اینحال،  هنگام شروع یک کسب و کار نوپا و رهبری یک سرمایه گذاری، ویژگی های فردی خاصی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

10 ویژگی های کارآفرینان موفق

 مهمترین ویژگی های فردی کارآفرینان موفق در اینجا به اشتراک گذاشته شده است.

1- کنجکاوی

کارآفرینان موفق دارای حس کنجکاوی هستند که به آنها امکان می دهد به طور مداوم در جستجوی فرصت های جدید باشندکارآفرینان کنجکاو به جای اینکه فرض کنند پاسخ همه پرسشهای عالم را می دانند، مرتبا سؤال های چالش برانگیزی می پرسند و راه های مختلفی را کشف می کنند. به اعتقاد پروفسور سهلمن، کارآفرینی فرآیند کشف است و متاسفانه بدون پرسشگری مداوم و به چالش کشیدن وضع موجود ، فرصتهای ارزشمند به راحتی از دست می روند.

2- آزمایش ساختاری

همراه با کنجکاوی ، نیاز به آزمایش ساختاری است. با هر فرصت جدیدی که بوجود می آید، یک کارآفرین باید آزمایشاتی را انجام دهد تا دریابد آیا این فرصت ارزش دنبال کردن را دارد یا خیر. به عنوان مثال، اگر ایده ای برای یک محصول یا خدمات جدیدی دارید که تقاضای کمی برای آن وجود دارد، باید اطمینان حاصل کنید  مشتریان مایل به پرداخت قیمت بالای آن هستندبرای انجام این کار، شما باید تحقیقات بازار وسیع و آزمایش های معناداری را برای اعتبارسنجی ایده خود انجام داده و مشخص کنید که آیا این پتانسیل وجود دارد یا خیر؟

3- سازگاری

ماهیت تجارت همیشه در حال تغییر استکارآفرینی یک فرآیند تکرار شونده است و چالش ها و فرصت های جدیدی را به ما می نماید. گرچه آمادگی برای هرسناریو و رویدادی تقریبا غیرممکن است، با اینحال، کارآفرینان باید شرایط را ارزیابی کنند و خود را با آنها سازگار نمایند تا در صورت بروز تغییرات غیرمنتظره ، کسب و کار بتواند سریع و روان به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهد.

4- قاطعیت

برای موفقیت ، کارآفرین باید تصمیمات دشواری بگیرد و پای تصمیماتش بایستدکارآفرینان بعنوان رهبر ، مسئولیت هدایت مسیر شغلی خود از برنامه ریزی و استراتژی تا تخصیص منابع را بر عهده دارند. تعیین کننده بودن همیشه به معنای داشتن همه پاسخ ها نیستاگر می خواهید یک کارآفرین موفق باشید، بایستی ظرفیت اخذ تصمیمات چالش برانگیز و آمادگی انجام اقدامات اصلاحی را در صورت امکان داشته باشید.

5- تیم سازی

یک کارآفرین بزرگ از نقاط قوت و ضعف خود آگاه است . آرآفرینان موفق به جای انکار کاستی ها ی خود ، تیم های خوبی تشکیل می دهند که توانایی های آنها را تکمیل نماید. در بسیاری از موارد ، این تیم کارآفرینی و نه یک فرد قائم به ذات است که سرمایه گذاری را در جهت درست و به سوی موفقیت سوق می دهدهنگام شروع یک کسب و کار نوپا بسیار مهم است هم تیمی هایی داشته باشید که دارای استعدادهای مکمل توانمندیهای شما یوده و با شما دارای هدف مشترک باشند.

6- تحمل ریسک

کارآفرینی اغلب با ریسک همراه است.  درست است که راه اندازی یک کسب و کار به یک کارآفرین نیاز دارد که ریسک کند ولی کارآفرینان نیز باید برای به حداقل رساندن ریسک اقدام کنند. به قول سهلمن، در هر سرمایه گذاری، کارآفرینان سعی می کنند خطر را کاهش دهند یا به اخبار بد پاسخ دهندآنها نیاز دارند فعالانه رابطه بین خطر و پاداش را مدیریت کنند به نحوی که شرکت نوپای آنها روند صعودی در پیش بگیرد و به جایگاه مناسب مورد نظر برسد. کارآفرینان موفق از رویارویی با برخی از خطرات برای به دست آوردن پاداش تلاشهای خود راحت هستندبا این حال ، تحمل ریسک آنها به شدت با تلاش های آنها برای کاهش آن ارتباط دارد.

7-  کنارآمدن با عدم موفقیت

علاوه بر مدیریت ریسک و تصمیم گیری های حساب شده ، کارآفرینی نیاز به سطح خاصی از آسایش در برابر شکست دارد. برآوردها نشان می دهد تقریباً 75 درصد از استارتاپ های جدید شکست می خورند . دلایل شکست بسیار گسترده است و همه چیز را شامل می شود از یک مدل کسب و کار ناقص گرفته تا عدم تمرکز یا انگیزه. در حالی که می توان از بسیاری از این خطرات جلوگیری کرد ، برخی اجتناب ناپذیر هستندکارآفرینان موفق خود را برای شکست و ترک آسایش آماده می کنندبه جای اینکه ترس، آنها را از مهلکه و چالشهای میدان کسب و کار عقب نگهدارد ، انگیزه و احتمال موفقیت آنها را به سمت جلو سوق می دهد.

8- پایداری

در حالی که بسیاری از کارآفرینان موفق از احتمال عدم موفقیت راحت هستند ، به این معنی نیست که آنها به راحتی تسلیم می شونددر عوض ، آنها شکستها را فرصتی برای یادگیری و رشد می دانند. طی فرآیند کارآفرینی ، بسیاری از فرضیه ها اشتباه از آب در می آیند و برخی از سرمایه گذاری ها به طور کلی شکست می خورندبخشی از آنچه باعث می شود یک آدم معمولی به کارآفرین موفق تبدیل شود ، تمایل برای آموختن از اشتباهات ، پرسش مداوم و ادامه دادن کار تا رسیدن به هدف است.

9- نوآوری

بسیاری تصور می کنند نوآوری با کارآفرینی همراه استاین تصور در اغلب موارد درست است یعنی  برخی از موفق ترین استارتاپ ها محصولات یا خدمات موجود را ارتقا و آنها را به طور چشمگیری بهبود داده اند تا نیازهای متغیر بازار را برآورده سازند.  نوآوری مشخصه ای است که برخی از کارآفرینان از آن برخوردارند ، اما همه آنها این ویژگی را ندارند. خوشبختانه کارآفرینی این یک نوع طرز فکر استراتژیک و قابل یادگیری، توسعه یا پرورش است.  با توسعه مهارت های تفکر استراتژیک، می توانید به خوبی فرصت های مناسبی را پیدا کنید و به ابتکارات خود برای دستیابی به موفقیت جهت دهید.

10- تمرکز

بیشتر مردم کارآفرینی را فرآیند شروع یک کسب و کار می دانند. در حالی که مراحل اولیه راه اندازی یک سرمایه گذاری برای موفقیت آن بسیار مهم است ولی پس از عملیاتی شدن کار ، این روند به پایان نمی رسد. به قول سهلمن، اگر چه شروع یک کسب و کار آسان است ، اما رشد یک تجارت پایدار و اساسی دشوار می نماید.* نکته جالب آنست که برخی از بزرگترین فرصت های تاریخی تنها پس ازاقدام به سرمایه گذاری بخوبی کشف شده اند. پس، کارآفرینی تلاشی طولانی مدت است و کارآفرینان باید روی کل روند انجام کار تمرکز نمایند تا در درازمدت موفق باشند.

سخن پایانی: یادگیری مهارتها

کارآفرینی هم چالش و هم فرصت است و برای موفقیت، ویژگیهای فردی خاصی را می طلبد. هیچ راه درست یا نادرستی برای کارآفرینی وجود ندارد اما خبر خوب آنست که ویژگی ها و رفتارهای اصلی کارآفرینی مانند آزمایش، پایداری و نوآوری با زمان، تجربه و آموزش قابل توسعه و یادگیری است. 

منبع: مدرسه کسب و کار هاروارد (آنلاین ) مورخ 7 ژولای 2020 میلادی برابر با 17 تیر ماه 1399

در صورت تمایل، متن کامل به زبان اصلی را از لینک زیر بخوانید:

https://online.hbs.edu/blog/post/characteristics-of-successful-entrepreneurs 

* به قول ما ایرانی ها ..... که عشق آسان نمود اول.... ولی افتاد مشکلها

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.