وزیر صنعت در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران خبر داد که دولت از سرمایه‌گذاری خارجی حتی با سهم بالاتر از ۵۰ درصد نیز  حمایت خواهد کرد.

با اعلام وزیر صنعت، شرکت‌های خارجی امکان سرمایه‌گذاری در ایران با سهم بیش از ۵۰ درصد را خواهند داشت*. آن طور که محمد شریعتمداری در پنجمین همایش بین‌المللی خودروی ایران خبر داد، دولت از سرمایه‌گذاری خارجی حتی با سهم بالاتر از ۵۰ درصد نیز در صنعت کشور حمایت خواهد کرد. حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی بارها از سوی دولتمردان مطرح شده، اما نکته بسیار مهم اینجاست که دولت ایران در رویکردی تاریخی، به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها با سهم بیش از نصف نیز چراغ سبز نشان داده است.

ارزیابی کلی کنفرانس:

  1. اجرای برنامه با کلی تغییروتاخیر . حضور با تاخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و غیبت رئیس‌جمهوری، مسعود نیلی دستیار ویژه ایشان در امور اقتصادی و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه. ( به اعتقاد ما، چنین مواردی از دید سرمایه گذاری خارجی یک خطای جدی تلقی می گردد که بایستی در همایش های بعدی رفع شود. )
  2. برآیند صحبت‌های برخی از سخنرانان، تصویری تیره از خودروسازی و فضای اقتصادی کشور و عدم تعامل نهادها با یکدیگر بود؛ تصویری که خیلی خوشایند سرمایه‌گذاران خارجی به نظر نمی‌رسید . همچنین آمار و ارقام اغراق آمیز و همچنین اهدافی بلندپروازانه و رویایی مثل ساخت محصولات خودران و طراحی سالی یک مگا پلت‌فرم مطرح شدند.
  3. ضعف سخنرانی‌ها – حتی سخنرانان خارجی نیز تقریبا حرف جدیدی حداقل درمقایسه با همایش قبلی نداشتند ومحوریت مطالب پیش‌تر بارها گفته شده ونمی‌توان آنها را اخباری جدید به حساب آورد.
  4. غربت نسبی محور همایش  یعنی «زنجیره تامین قطعات» مربوط می‌شود، چه آنکه این موضوع سهم غالب را در سخنرانی مدعوین نداشت. 
  5. .نکته‌ مثبت پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو، ریزش شدید میهمانان چینی و به تبع آن، افزایش تعداد سرمایه گذاران اروپایی و مهمانان آسیایی معتبر بود. هرچند این روند به نوعی پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام شکل گرفت، با این حال در همایش پنجم بیشتر به چشم آمد و این موضوع نشان می‌دهد خودروسازی کشور نه همه، اما به هر حال بخشی از ارتباطات چینی خود را کنار گذاشته است

قطعه سازی، چالشها و راه حل ها

در حال حاضر صنعت قطعه سازی ایران از فقر تکنولوژی و قدیمی بودن ماشین‌آلات رنج می‌برد و این ماجرا در آینده صنعت قطعه و البته خودروسازی کشو،  اثرات مخرب و زیانباری خواهد داشت. زیرا اگر قطعه‌سازی خود را به علم روز و ماشین‌آلات جدید مجهز نکند، صنعت خودرو نیز با مشکلاتی بیش از این مواجه می‌شود و اهداف مربوط به افق ۱۴۰۴ (تولید سه میلیون دستگاهی، صادرات یک میلیونی و ارزآوری چند میلیارد دلاری) محقق نخواهند شد.( به نظر می رسد به همین دلیل، استفاده از توانمندی قطعه سازان داخلی و تامین 40 درصد از قطعات خودروهای خارجی در ایران جزء شروط سرمایه گذاران در صنعت خودرو برشمرده شده است. )

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به مشکلات قطعه‌سازی گفت: پیش‌روی صنعت قطعه راهی جز اتصال به صنعت جهانی، ادغام و توسعه آموزش و فناوری وجود ندارد. منصور معظمی با اشاره به انعقاد ۶ قرارداد پسابرجامی در خودروسازی کشورافزود: در همه این قراردادها، خودروسازان خارجی مکلف به ارتقای قطعه ‌سازان ایرانی شده‌اند؛ به‌نحوی‌که باید محصولاتشان قابل‌رقابت در عرصه جهانی باشد. وی با اشاره به وجود یک هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز در کشور، تاکید کرد: باید یک تعامل منطقی بین مثلث قطعه‌سازان، خودروسازان و مشتریان به وجود بیاید، چه آنکه صنعت خودرو بدون قطعه‌سازی معنا نخواهد داشت. مدیرعامل ایدرو همچنین با تاکید بر سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان و به روز رسانی خطوط تولید آنها گفت: این اقدام برای ارتقای قدرت رقابتی آنها در بازار جهانی ضرورت دارد.

معظمی اما در ادامه با انتقاد از سیاست‌های پولی و بانکی کشور گفت: مگر حاشیه سود در صنعت خودرو چقدر است که چند برابر آن باید به‌عنوان سود پرداخت شود؟ وی همچنین با اشاره به سهامداری خودروسازان، تاکید کرد: لازم است شفافیت در میزان سهام خودروسازان به‌وجود آید تا بتوانیم مشارکت بیشتر بخش خصوصی را جلب کنیم، چه آنکه در شرایط کنونی فاصله زیادی با خصوصی‌سازی واقعی وجود دارد معاون وزیر صنعت با اشاره به جایگاه پانزدهم ایران در بین خودروسازان جهان تصریح کرد: بر این اساس ایران جزو خودروسازان بزرگ جهان به‌شمار می‌رود.

حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی

اهم صحبت‌های مطرح شده در همایش پنجم، پیام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی بود؛ آنجاکه محمد شریعتمداری تاکید کرد دولت ایران از سرمایه‌گذاری خارجی حتی با سهم بیش از ۵۰ درصد نیز حمایت می‌کند. موضوع حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی طی چند سال گذشته بارها از سوی دولتمردان مطرح شده و در این بین، خودروسازی یکی از محورهای پیشنهادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده و هست. اهمیت این موضوع از آن جهت است که خودروسازی ایران سال‌ها از تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا عقب مانده و به اعتقاد کارشناسان، تنها چیزی که می‌تواند این صنعت را از عقب ماندگی‌اش نجات دهد، مشارکت خارجی و در حد اعلای آن، فروش سهام به خودروسازان خارجی است. اگر این اتفاق در شرایطی به اصطلاح برد-برد رخ بدهد، می‌تواند صنعت خودرو کشور را از مسیری میانبر به سطح اول خودروسازی جهان برساند.

نوسازی خودروهای فرسوده سنگین

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیگر سخنران همایش پنجم  بود که با اشاره به برنامه دولت مبنی‌بر نوسازی بیش از ۲۰۲ هزار خودرو فرسوده سنگین گفت: طی ۲ ماه آینده از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و تامین‌کنندگان قطعات دعوت خواهیم کرد تا با سازندگان ایرانی خودروهای سنگین همکاری داشته باشند. وی همچنین از شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خارجی خواست تا همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی کشور را جدی بگیرند.

خصوصی‌سازی، راه نجات صنعت خودرو

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به لزوم خصوصی‌سازی در صنعت خودرو کشور، گفت: خصوصی‌سازی سبب نجات صنعت خودرو کشور خواهد شد و اگر همین امروز سه سرمایه‌گذار صندلی‌های مدیریت ایران خودرو و سایپا را در اختیار بگیرند، من و آقای جهرودی (مدیرعامل سایپا) کنار خواهیم رفت.

در همین حال، عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به دولتی بودن صنعت خودرو، گفت: مشکل اصلی صنعت خودرو این است که خصوصی‌سازی خوبی در آن انجام نشده است. اکبریان ادامه داد: باید سهم دولت را در خودروسازی همچون سایر کشورهای پیشرفته جهان به صفر برسانیم و پس از آن دولت نقش نظارتی و حمایتی خود را انجام دهد.

استانداردهای جدید خودرو

هاشم یکه‌زارع با اشاره به استانداردهای جدید خودرو کشور افزود: شرکت بنز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان اعلام کرده که استانداردهای جدید ایران را نمی‌تواند پشت‌سر گذارد. وی ادامه داد: با وجود ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو و رنگ خودرو در کشور، چه دلیلی دارد که خودروسازان در برخی دیگر از نقاط کشور وادار به ایجاد ظرفیت مجدد می‌شوند؟ یکه‌زارع تاکید کرد: هیچ مخالفتی با قطب سوم نداریم و چنانچه بتوانیم، به شکل گرفتن آن نیز کمک خواهیم کرد؛ زیرا به نفع کشور است.

خودروهای برقی

مدیرعامل ایران خودرو از برنامه‌ریزی برای دستیابی به سهم هفت درصدی خودروهای برقی توسط این شرکت، صحبت به میان آورد و گفت: ایران خودرو و سایپا خودروی برقی تولید کرده‌اند، اما باید برای تقاضا و مصرف این خودرو‌ها تدبیر شود. وی افزود: ظرف سه سال آینده ایران خودرو و سایپا می‌توانند به تولید انبوه خودروی برقی بپردازند، اما این مهم بدون حمایت امکان‌پذیر نیست.

محسن قاسم جهرودی مدیرعامل سایپا نیز در مراسم دیروز گفت: سال آینده سایپا محصول جدیدی را با همکاری شرکت رنو که از کیفیت بالا و قیمت ارزان برخوردار است تولید خواهد کرد تا به نیاز بخش عمده از اقشار کشور پاسخ داده شود. وی همچنین تاکید کرد که سایپا سالی یک مگا پلت فرم را طراحی و محصولات جدید روی آنها خواهد ساخت.

محور صحبت های نماینده رنو : اشتغال، سرمایه گذاری، صادرات

مدیر منطقه‌ای رنو در ایران گفت: با عملیاتی شدن دور جدید همکاری‌های رنو در ایران، فرصت‌های شغلی حدود ۱۰‌برابر خواهد شد، همچنین حجم کل سرمایه‌گذاری رنو در ایران به ۸۰۰‌میلیون یورو می‌رسد. «پاسکال فلتن» با تاکید بر اینکه رنو شریک استراتژیک ‌صنعت خودرو ایران است گفت: ۱۴ سال حضور بدون وقفه در ایران اکنون به ما این امکان را داده که با قدرت به جلو برویم. وی درباره برنامه‌های آتی رنو در ایران گفت: خودروهای آینده ما در ایران آلایندگی کمتر، کیفیت و ایمنی بیشتر و قیمتی رقابتی‌تر خواهند داشت.

مدیر منطقه‌ای رنو در ایران اضافه کرد: ما به قطعه‌سازان ایرانی کمک می‌کنیم با افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری، به پنل زنجیره تامین بزرگ‌ترین خودروساز دنیا یعنی رنو نیسان میتسوبیشی بپیوندند. به گفته فلتن، برای صادرات در سه حوزه برنامه‌ریزی شده و ایران هاب صادراتی رنو در منطقه در سه حوزه خودرو، قطعه و مواد خام خواهد بود.

وی با تاکید بر تاسیس مرکز مهندسی رنو در تهران گفت: مهم‌ترین سرمایه ما استعدادهای ایرانی است. در پروژه جدید یک ‌سوم نیروهای ما برای آموزش‌های تخصصی به کشورهای مختلف می‌روند و اندوخته‌های خود را برای تولید خودروهای به روز به ایران می‌آورند.

محور صحبت های نماینده پژو : تولید

همچنین ژان کریستف کمار نیز در مراسم دیروز گفت: در سال ۲۰۱۷ عملیات گسترده‌ای در ایران داشتیم و در سال ۲۰۱۸ نیز یک خودروی شاسی بلند جدید وارد بازار ایران خواهد شد. قائم‌مقام خاورمیانه و آفریقا پژوسیتروئن ادامه داد: فعالیت مشترک سایپا و سیتروئن در سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در ماه دسامبر اولین سیتروئن در کاشان تولید شد.

در صورت تمایل، متن کامل این خبر را اینجا بخوانید. 

*منبع: دنیای اقتصاد، مورخ 25 بهمن 1396

منبع عکس: اینترنت، آرشیو سایت financialtribune

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.