یک مقام اروپایی اعلام كرد ایران تا سال 2030 به یکی ازصادرکنندگان عمده گاز به اروپا تبدیل خواهد شد

.

وب سایت روسی اسپوتنیک از برگزاری نشستی میان میگوئل آریاس کنت مسئول کمیسیون اقدامات آب و هوایی و انرژی اتحادیه اروپا و شرکت‌های بزرگ انرژی اروپایی از جمله رپسول، ا.آن (E.On)، بریتیش پترولیوم، توتال و شل خبر داده که به بحث درباره امنیت و تنوع عرضه انرژی در جهان و همچنین موضوع همكاري با ايران اختصاص داشته است.

یکی از مقام های اروپایی در مورد این نشست به وال استریت ژورنال گفت: «ما می خواهیم شرکت‌هایمان قبل ازآمریکایی‌ها و چینی‌ها به ایران بروند و به بهترین شکل ممکن در این کشور سرمایه گذاری‌ کنند.»

به گفته او بر اساس طرحی مقدماتی پیش بینی می شود در مرحله اول تا 35 میلیارد متر مکعب گاز مایع ایران از طریق سواحل اسپانیا به اروپا وارد شود. یکی از مسئولان انرژی اتحادیه اروپا نیز به وال استریت ژورنال گفته که جلسه 4 سپتامبر با این هدف تشکیل شده که به شرکت های اروپایی اطمینان داده شود برای قدم برداشتن در زمینه سرمایه گذاری در ایران محدودیتی ندارند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال جلسه مسئول انرژی اتحادیه اروپا با شرکت های اروپایی، به برقراری تماس آن ها با مقام های ایرانی منجر شده است. این روزنامه همچنین به نقل از سخنگوی کمیسیون اروپا می نویسد زمانی که شرایط مناسب باشد گفتگوهای سطح بالا با ایران هم آغاز خواهد شد.

طبق گزارش بریتیش پترولیوم، در سال 2014 واردات گاز اروپا از روسیه بالغ بر 147.7 میلیارد متر مکعب بوده است. در پي توافق هسته ای ایران با 1+5 دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت که ایران قصد ندارد «جایگزین روسیه برای صادراتش به اروپا شود».

مترجم: آیدا هماوندی

منبع: سایت اتاق بازرگانی

 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.