رئیس سازمان بورس گفت: جاذبه بورس ایران برای سرمایه گذاران خارجی زیاد است و انعقاد تفاهم نامه با کشورهای مهم از جمله آلمان  آغاز شده  و قرار است شرکت های ایرانی و آلمانی در بورس کشورهای یکدیگر عرضه شوند.

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود به عنوان ریاست بورس تهران در جمع خبرنگاران افزود: انعقاد تفاهم نامه با کشورهای مهم آغاز شده و در این راستا تفاهم نامه ای را با آلمان درباره همکاری در زمینه انتقال دانش مالی و فنی منعقد کردیم. کشورهایی که به زبان آلمانی صحبت می کنند سهم خوبی از پورتفولیوی ما دارند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تفاهم نامه ای با «بافین»* آلمان با هدف انتقال دانش و جذب سرمایه گذاری خارجی به امضا رسیده است، گفت: براساس توافق ها قرار است شرکت های ایرانی و آلمانی در کشورهای یکدیگر عرضه شوند.

 رشد 140 درصدی سرمایه گذاری خارجی پس از اجرا شدن برجام
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه درباره وضعیت سرمایه گذاری خارجی پس از اجرا شدن برجام نیز گفت: براساس گزارش ها میزان سرمایه گذاری خارجی در این مدت 140 درصد رشد داشته استمحمدی یادآورشد: اکنون 11 هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه خارجی در بازار سرمایه کشور وجود دارد.


وی با بیان اینکه بازار ایران برای خارجی جذابیت زیادی دارد، افزود: پس از بحران اقتصادی سال 2008، اقتصاددانان اعلام کردند کانون رشد اقتصادی از اروپا و آمریکا به آسیا منتقل خواهد شد.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: ایران از ظرفیت های بهره برداری نشده زیادی برخوردار است که در صورت تامین منابع مالی مناسب می تواند به خوبی از آنها بهره بگیرد.محمدی ادامه داد: ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و معرفی ابزارهای جدید مالیاز جمله عواملی هستند که زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را فراهم می کنند.

اولویت های سازمان بورس

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، وی  ارتقا سامانه های معاملاتی و سامانه تسویه و پایاپای را اولویت سازمان بورس در چارچوب اقتصاد مقاومتیعنوان کرد.وی اصلاح رویه های اجرایی و بکارگیری سامانه زمان سنجی  را اولویت دیگر سازمان بورس اعلام و تصریح کرد: همه بخش هایی که تحت تاثیر بورس هستند مانند بورس کالا، بورس تهران، بورس انرژی به این  سامانه متصل می شوند و گزارش ها به شورای عالی بورس اراىه می شود تا مشخص شود معاملات چقدر طول می کشد.محمدی راه اندازی ابزارهای جدید و تعامل با نهادهای دیگر را از اولویت های دیگر سازمان بورس اعلام وبه تقویت فرایند اطلاع رسانی و افشا اشاره کرد و آن را از الزامات دانست. به گفته او شرکت های بورسی  موظف می شوند به صورت ماهانه فروششان را اعلام کنند.

وی به اطلاع رسانی بین المللی و شفافیت  اشاره و تاکید کرد IFRS باید انجام شود و در این راستا ٢٠ شرکت از جمله بانک ها و شرکت هایی که مشمول تلفیق هستند ملزم خواهند شد که گزارش عملکرد سال ٩٥ را در سال ٩٦ با این روش انجام دهند.وی همچنین گفت: یکسان سازی نرخ ارز پیش شرط مناسبی برای بازار سرمایه است و با بانک مرکزی تفاهم کردیم تا پس از یکسان سازی، بورس ارز (بازار مشتقه ارزی) را عملیاتی کنیم.

  توضیح: ملی نظارت مالی آلمان (federal financial supervisory authorithy) موسوم به بافین (BaFin) است.

در صورت تمایل، متن کامل تر این مصاحبه را اینجا  بخوانید

منبع: ایرنا و اقتصاد آنلاین- مورخ 20 شهریور 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.