به مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان، نشریه اکونومیست بهترین مناطق جهان را برای کار کردن زنان معرفی کرده است. بر این اساس، کشورهای شمال اروپا، بهترین وضعیت را برای کار کردن زنان دارند و شکاف جنسیتی در آن‌ها از همه‌جا کم‌تر است. 

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدای اقتصاد*، این تحقیق بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری بین‌المللی(OECD) انجام شده و ۳۴ کشور این سازمان را بررسی کرده است. اما از آن‌جایی که اعضای این سازمان، کشورهایی با درآمد بالا و اقتصاد قوی‌تر نسبت به سایر کشورهای جهان هستند، می‌توان با اندکی تسامح نتایج این تحقیق را به کل کشورهای دنیا تعمیم داد. 

اکونومیست نوشته است:«حضور در بازار کار، پارامتر مهمی برای اندازه‌گیری پیشرفت زنان است. به مناسبت روز جهانی زنان در ۸ مارس، کشورهای منطقه OECD از نظر شانسی که به زنان برای کار کردن می‌دهند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.» این تحقیق با اندازه‌گیری ده پارامتر و بررسی میزان برابری آن‌ها با مردان انجام شده است:«شکاف آموزش عالی، شکاف نیروی کار، شکاف درآمدی، سهم زنان در مناصب ارشد و مدیریتی، زنان در هیئت مدیره شرکت‌ها، هزینه‌های مراقبت از کودکان، مرخصی با حقوق برای مادران، مرخصی با حقوق برای پدران، سهم در میان مدیران آموزش دیده، زنان در مجلس» 

با اندازه‌گیری این شاخص‌ها مشخص شد ایسلند، بهترین وضعیت را برای کار کردن زنان دارد، نمره این کشور با ۷۴.۶ صدم، بیشتر از بقیه به نمره کامل ۱۰۰ نزدیک بوده است. اکونومیست می‌نویسد:«جای تعجب نیست که کشورهای شمال اروپا، بهترین وضعیت را برای کار کردن زنان دارند و شکاف جنسیتی در آن‌ها از همه‌جا کم‌تر است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این کشورها،ایسلند، نروژ، سوئد 
و فنلاند، مشابه مردان است. فنلاند کشوری است که زنان آن بیشترین سهم را در رسیدن به مقاطع بالای آموزش عالی نسبت به مردان دارند. (۴۹ درصد از زنان دارای مدرک عالی تحصیلی هستند و ۳۵ درصد از مردان).

زنان در ایسلند ۴۴ درصد از کرسی‌های هیئت مدیره شرکت‌ها را در اختیار دارند. در سوئد ۴۴ درصد از کرسی‌های مجلس متعلق به زنان است که بالاترین میزان در جهان است. مجارستان نیز در رتبه پنجم قرار دارد که با ۳.۸ درصد، دارای کم‌ترین شکاف و تبعیض درآمدی بین زنان و مردان است، اگرچه تنها ۱۱ درصد از کرسی‌های هیئت مدیره شرکت‌ها و پارلمان در این کشور، متعلق به زنان است.در مجارستان زنان برای زایمان نیز، ۷۱ هفته مرخصی دارند.» در انتهای این رتبه‌بندی برای منطقه OECD نیز کشورهای آسیایی ژاپن، ترکیه و کره‌جنوبی قرار گرفته‌اند.

 

*مورخ 19 اسفند 1394

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.