چه عواملی باعث می شود یک مدیر عامل، ایده آل و نمونه باشد؟ شرکت مکنزی با تعیین رفتارهای کلیدی رهبری که بر عملکرد هیات مدیره و شرکت تاثیرگذارند، به این سوال مهم پاسخ داده است. این شرکت استفاده از تجارب فراوان خود 20 رفتار اصلی رهبران را که بر عملکرد شرکت تاثیر بسزایی دارند، مشخص کرده است. سپس از 189000 نفر در 81 سازمان در این باره پرس و جو نموده است. نتایج این مطالعه نشان داد که فقط 4 رفتار اصلی،  شالوده 89% از ویژگیهای یک رهبری ثمربخش را تشکیل می دهند که عبارتند از:

  1. پشتیبانی و حمایت گری
  2. نتیجه گرا بودن
  3. داشتن دید متفاوت
  4. حل موثر مسایل

اگر شرکتها این عوامل را در توسعه مهاتهای مدیران ارشد خود بکارگیرند، آثار مثبت آن خیلی زود خواهند دید. «لارس ربین سورنسن» مدیر عامل شرکت دارویی نوو نوردیسک که به تازگی توسط   HBR(بررسی کسب‌و‌کار هاروارد) بعنوان برترین مدیرعامل امسال شناخته شده است، فاش می سازد که چگونه سبک رهبری او منشا موفقیتش بوده است. او در مصاحبه با HBR به عامل دید متفاوت خود اشاره می کند و می گوید: من سبک رهبری اسکاندیناوی دارم که مبنتی بر اجماع است. این اصل، ریشه در روشهای مدیریتی ما دارد. من در مورد تمام تصمیمان ( استراتژیک)باید به اجماع و اتفاق نظر با همه همکارانم( در هیات مدیره) برسم و هرگونه اختلاف نظری باید در گزارش ما ( به موسسین یا سهامداران شرکت) مکتوب گردد.

او همچنین از حمایت تیم خود در جهت پیاده سازی فرآیندهای سازمان می گوید و می افزاید: من این اصطلاح برترین مدیر عامل را که یک ایده آمریکایی است، نمی پسندم. چون نقش سایر افراد را نادیده می گیرد. می توانم بگویم من تیمی را اداره می کنم که بهترین عملکرد سازمانی را دارد.

همانطور که می بینید برترین مدیر عامل سال، 2 عامل از 4 عامل پیشگفته توسط HBR  را داراست. مدیرانی که طالب چنین موفقیتی هستند، بایستی این 4 الزام را در سبک مدیریتی خود بگنجانند.

منبع: WorkingCapitalReview.com  مورخ 23 نوامبر 2015 برابر با 2 آذر 1394

لازم بذکر است که شرکت نونوردیسک بعنوان نخستین شرکت بزرگ اروپایی قصد دارد با سرمایه‌گذاری 78 میلیون دلاری یک کارخانه تولید دارو در ایران احداث کند.  آقای سورنسن امروز در مصاحبه ای که با عنوان نسخه دانمارکی سرمایه‌گذاری در ایران با روزنامه دنیای اقتصاد چاپ شده، توضیحات بیشتری در مورد سبک مدیریت خود و سرمایه گذاری شرکت متبوعش  می دهد . 

 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.