به گزارش خبرگزاری فارس*، به نقل از سمات، مدیر امور عملیات سهامداران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور 14 کد سهامدار خارجی در ماه مهرماه 94 خبر داد.

خانم فریبا اخوان افزود: 8 سهامدار حقیقی از کشورهای ژاپن (سه نفر)، هلند، کویت، عراق، سوریه و یک ایرانی مقیم اتریش ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند. وی اظهار داشت : هشت سرمایه گذار حقوقی خارجی نیز ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی کسب کرد تا تعداد سرمایه گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 38 برسد.

اخوان با بیان اینکه روند ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران افزایش چشم گیری داشته است، گفت: سال گذشته 121 کد برای سرمایه گذاران خارجی صادر شد، اما در شش ماهه نخست امسال تعداد 117 کد برای سرمایه گذاران خارجی صادر شده است. نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 470 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است. وی افزود: در حال حاضر سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان فعال هستند. بر اساس این گزارش، در این فهرست نام 31 سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می شود.

از سوی دیگر به گزارش فرهیختگان آنلاین ** ، کارشناس مسئول امور بین الملل بورس تهران با اشاره به فعالیت حدود 500 کد معاملاتی سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه کشور گفت: علاقه اغلب سرمایه گذاران خارجی خرید سهام شرکت های کوچک و نیز انواع صکوک و اسناد خزانه اسلامی است. امیر یوسفیان پور  از افزایش رفت و آمد هیات های سرمایه گذاری خارجی و آشنایی با بازار سرمایه کشور در روزهای اخیر سخن گفت و افزود: برخی از این شرکت ها و یا کارگزارهای آنها از پرتفوی سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری در بورس های دنیا برخوردارند.  وی بر این باور است که این شرکت ها تا یک پنجم ارزش بازار یعنی تا 20 میلیارد دلار بصورت سبدی از دارایی های  مختلف خریدار سهام شرکت ها در بورس ایران باشند. اما اینکه تا چه حدی سرمایه خود را به بازار سرمایه می آورند، انتظار می رود که این رقم به حدود یک میلیارد دلار در سال برسد.

یوسفیان پور از بازدید 150 سرمایه گذار خارجی از بورس تهران طی سال جاری خبر داد و گفت: عمده سرمایه گذارانی که در بورس تهران این روزها در رفت و آمد هستند از کشور های اروپایی و پس از ان کشور های آسیایی و حوزه خاورمیانه و برخی از شرکت های سرمایه گذاری آمریکایی هستند که به طور مستقیم و یا از طریق شرکت‌های کارگزاری وارد بازار سرمایه ایران می شوند.

 

* تاریخ درج: 12 آبان 1394- منبع عکس: ایرنا و خبرگزاری فارس

** تاریخ درجمورخ 10 آبان 1394

به روز رسانی 1 : مورخ 13 دی ماه 1394 منبع: خبرگزاری فارس

در آذر ماه تعداد 19  کد سهامدار خارجی صادرگردید. به این ترتیب تعداد کد های صادره برای سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران تا  پایان آذر ماه به 167 مورد رسید. لازم بذکر است که از آبان 1373 تاکنون 504 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.

حال که بازار بورس با اقبال سرمایه گذاران خارجی روبرو شده است شما وضعیت این بازار در سال آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟

 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.