تا بحال چند فیلم درباره زندگی استیو جابز(Steve Jobs) ساخته شده است. از جمله فیلمی که تعطیلات آخراین هفته به کارگردانی دنی بویل (Danny Boyle)  روی پرده سینماها رفت . در اغلب این فیلمها استیو جابز به عنوان یکی از موسسین  شرکت Apple به عنوان یک فرد مغرور و متکبربه تصویر کشیده شده است. البته به نظر نمی رسد تنزل یکی از تاثیرگذارترین رهبران رویایی نسل حاضر به یک کاریکاتور کار درستی باشد. شاید هم  برخی مواقع  جابز  با همکارانش برخورد نامناسبی داشته ولی ما در اینجا نمی خواهیم او را مبرا ازاین خصوصیات و به قولی قدیس بنامیم. همانطور که تیم کوک    Tim Cookمدیر عامل فعلی Apple می گوید: جابز قدیس نبود ولی عمیقا  به کارش و همکارانش اهمیت می داد (و به آنها افتخار می کرد). شاید همین شور و اشتیاق او را بعضی ها با غرور اشتباه گرفته اند.

حال سوال اینست که اگر جابز آنقدر آدم بدی بود ( آنطور که فیلمها سعی می کنند نشان دهند) چرا افراد تیمش همواره بدنبال او می رفتند؟ شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بیشتر همکاران جابز کار خود را ترک کردند تا با او کار کنند. مثلا وقتی که جابز به روایتی از شرکت  اپل اخراج شد بدنبال تاسیس شرکت نکست  (NeXT) رفت . این شرکت یک کسب و کار نوپا( Startup) در زمینه تولید کامپیوترهای پرقدرت برای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بود. این شرکت و فن آوری آن بعدا توسط شرکت Apple خریداری و مبنای ارایه OS X, iOS,    watch OS  و برنامه های کاربردی اپل(App Store ) شد. با اینکه بنظر می رسد اولین نسخه و برنامهای شرکت نکست  (NeXT) بدترین آنها باشد ولی با کمال تعجب می بینیم که بسیاری از افراد تیم جابز در مکینتاش  Macintosh)) نیز شرکت اپل را ترک و به نکست پیوستند.این افراد یک شغل تضمینی و مطمین در اپل را ترک کردند تا از رییس خود پیروی وبدنبال چشم انداز تازه ای بگردند.

پاسخ این سوال ساده است. استیو جابز می توانست توان بالقوه تیم را بالفعل کند و توانمندیهای افراد را به منصه ظهور برساند. اندی کانینگهام (Andy Cunningham) که مسول روابط عمومی و بازاریابی مکینتاش  Macintosh)) بود ، یکی از آن افراد بسیار وفادار به استیو جابز بشمار می رود. از نه تنها کار خود دراپل را ترک کرد و به نکست پیوست، بلکه به کار با جابز در شرکت پیکسار( Pixar) هم ادامه داد. او چند هفته پیش در مقاله ای جابز را یک انسان رویایی، یک فرد نابغه، پرانگیزه، یک روح مهربان، پدر و مغز متفکر معرفی کرد.او می گوید: پنج سالی که رابطه کاری نزدیکی با استیو داشتم مملو از تجارب بی نظیری بود. او هر روز با نشان دادن احساساتی مثل عصبانیت و رضایت بطور همزمان، مرا تحت تاثیر خود قرار می داد. این باعث شد من در حرفه خود بسیار فراتر از تصورم گام بردارم. من این تجربه را با دنیا عوض نمی کنم.

گای کاواساکی(Guy Kawasaki) کارمند سابق اپل که در دو مقطع  در طول عمر خود با جابز کار کرده بود یک روز پس از درگذشت وی سخنرانی کرد. او از توانایی فوق العاده جابز در کشف و استخراج توانایی و عظمت افراد حرف زد و گفت: ما در کار خود نهایت سعی مان را می کردیم چون با بزرگترین چالشهای ممکن روبرو بودیم . دلیل پذیرش این چالشها هم این بود که شرکت اپل ما را قادر می ساخت بتوانیم در کار و حرفه خود (پیشرفت کنیم و ) بهترین شویم.

جابز چگونه توانست الهام بخش چنین کار بزرگی باشد؟  تیم کوک ( Tim Cook) مدیر عامل فعلی Apple در مصاحبه با Fast Company می گوید: استیو عمیقا به چرایی مسایل و تصمیمات اهمیت می داد. در ایام جوانی بنظر می رسید او فقط در حال انجام کاری است ولی با گذشت زمان وقت زیادی را صرف می کرد تا  طرز فکر خود یا نحوه انجام کار یا دلیل نگاه خاص خود را به من و دیگران توضیح دهد.

 خلاصه آنکه استیو جابز شور و هیجان زیادی داشت و استاد این بود که دیگران را وادارد به مسایل ازبعد دیگری نگاه کنند. در نهایت شاید او می دانست دارد چکار می کند : او شما را بشدت تحت فشار قرار می داد تا قوی تر شوید.

منبع: inc.com

نویسنده: آقای جاستین باریسو

تاریخ درج: 26 اکتبر 2015 معادل 4 آبان 1394

به نظر می رسد انتخاب افراد مستعد، ایجاد محیط کار و شرایط چالشی  و پرورش استعداد تیمی توسط استیو جابز باعث می شد افراد به پیشرفتهای شغلی و حرفه ای خیره کننده ای برسند و بهمین دلیل در کنار او باقی بمانند. نظر شما چیست؟ 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.