قبلا راجع به کار در شرکتهای بین المللی ، بهره وری و کسب و کار سوئیسی مطالبی گفته شد. در ادامه شناخت کسب و کارهای بین المللی این بار به فرهنگ کسب‌وکار در سوئد می پردازیم.

محیط کاری سوئدی بر توازن کار تیمی و مسوولیت انفرادی بنا شده است. مانند بیشتر جامعه سوئدی، سلسله مراتب سفت و سخت به‌طور گسترده وجود ندارد و نقش هر فرد در گروه مهم دیده می‏شود. مدیران اکثرا از بازخورد کارمندانشان استقبال می‏کنند. توافق و رضایت جمعی در تصمیم‏گیری بسیار مهم محسوب می‏شود.

بسیاری از ادارات سوئدی از سیستم ساعات کاری انعطاف‏پذیر استفاده می‏کنند؛ به این معنی که شما می‏توانید به سر کار بیایید و با توجه به تمام شدن کارتان، زودتر یا دیرتر از محل کار خارج شوید. (این فرهنگ کاری در اکثر شرکتهای اروپایی در ایران هم مرسوم است.) 
همچنین بسیاری از شرکت‌ها به کارمندانشان اجازه می‏دهند تا در سمت‏های مختلف، از خانه امور را پیگیری کنند. ممکن است به شما اجازه داده شود تا هر هفته به میزان مشخصی از خانه کارها را پیگیری کنید یا هر زمان که نیاز به تمرکز بر پروژه بزرگ‌تری داشتید، از خانه کارها را انجام دهید. طبیعتا این امر بستگی به این خواهد داشت که کار شما توانایی دورکاری را داشته باشد . شاید اینکه جلسات کمتری داشته باشید و زودتر به خانه بروید، شبیه رویا باشد اما عملی خواهد بود.

 هشت ساعت روز کاری چندان تغییر نکرده بود، تا زمانی که  هنری فورد Henry Fordبرای اولین بار با کارگران کارخانه اش آن را تجربه کرد. اکنون آمریکایی‏ها اندکی طولانی‏تر کار می‏کنند- به‌طور متوسط 7/ 8 ساعت- گرچه بیشتر این ساعات صرف بازدید از ایمیل، جلسات و فیس‌بوک می‏شود تا وظایف کاری اداری. به این ترتیب آیا زمان آن فرا نرسیده است که در مورد اینکه چه تعداد ساعات در اداره صرف می‏کنیم بازبینی کنیم؟

در سوئد ساعات کاری 6 ساعت به چیز معمول تبدیل شده است. لینوس فلتLinus Feldt مدیر اجرایی Filimundus تولید کننده اپلیکیشن(برنامه های کاربردی)  واقع در استکهلم می‏گوید: «به نظر من بهره ‏وری 8 ساعت کار روزانه به اندازه‏ای که به نظر می‏رسید نیست. متمرکز شدن بر یک کار خاص به مدت 8 ساعت چالش بزرگی خواهد بود. ضمنا مدیریت زندگی شخصی خارج از کار دشوار است. ما می‏خواهیم زمان بیشتری با خانواده‏مان بگذرانیم و چیزهای بیشتری بیاموزیم.»

 شرکت Filimundus سال گذشته ساعات کاری خود را به 6 ساعت در روز تغییر داد و می‏گوید این تغییر واقعا تفاوت اساسی  در میزان بهره‌وری و چگونگی کارکرد کارمندان ایجاد نکرده است. تیم رهبری سازمان تنها از مردم خواستند از رسانه‏های اجتماعی دور بمانند و برخی جلسات هفتگی استاندارد را حذف کردند.

فلدت می‏گوید: «اکنون نظر من این است که تمرکز شدید روی شغلی که باید انجام دهید، آسان‏تر است و شما دارای انگیزه برای انجام آن خواهید بود و زمانی که اداره را ترک می‏کنید، هنوز انرژی دارید. این اتفاق در بخش عمومی هم در حال رخ دادن است. در تجربه اخیر ما، پرستاران در آسایشگاه‏ها، که توسط بخش دولتی راه‏اندازی شده است، توانسته بودند روز کاری خود را به 6 ساعت با همان حقوق تغییر دهند. در این زمینه پول بیشتری هزینه شد.  اما هزینه ‏ها با مراقبت بهتر از بیماران تسویه شدند، چون پرستاران کمتر دچار خستگی می‏شدند.»

تجربه آسایشگاه‏ها، موقتی است و ممکن نیست که تبدیل به سیاست اداری شود. در دهه 1990، برخی از آسایشگاه‏ها و خدمات مهد کودک‏ها در سوئد روزهای کاری 6 ساعته را امتحان کردند و سپس به خاطر هزینه به این تغییر خاتمه دادند. اما تغییر در شرکت‌های خصوصی ممکن است به سرعت رخ دهد.

فلدت می‏گوید: «هیچ تغییر منفی وجود نداشته است و شرکت همان میزان بهره‏ وری را در هر روز دارد . قطعا بارها اتفاق افتاده است که چیزی فورا مورد نیاز باشد و یک فرد در دسترس نباشد چرا که آنها اداره را ترک کرده بودند؛ اما این امر در یک محیط کاری 8 ساعته به همان اندازه رخ می‏دهد. برخی افراد معتقدند که این یک امری هزینه ‏آور برای شرکت است . اما این تصور درست نیست. تصور غلط دیگر فرض بهره وری 100 درصد با 8 ساعت کار روزانه است. با اجرای این رویکرد هر فردی که در شرکت کار می‏کند، انرژی بیشتری دارد. او می‏گوید: «بزرگ‌ترین واکنشی که نمی‏توانستم پیش‏بینی کنم سطح انرژی بود که با همکارانم احساس می‏کردم. آنها از ترک اداره. خوشحال و از بازگشت در روز بعد شادمان بودند. آنها احساس خستگی نمی‏کردند. این به گروه‏های کاری کمک می‏کند تا زمانی که درگیری‏ها و بحث‏های کمتری می‏‏بینند، بهتر با هم کار کنند. مردم خوشحال‏تر هستند. این چیزی است که او به عنوان اصل بنیادی در موفقیت شرکت می‏بیند. او می‏گوید: «من معتقدم که ما امروزه به زمان بیشتر از پول ارزش می‏دهیم. من کاملا مطمئنم که افراد بیشتر و بیشتری، زمان استراحت بالاتر را به حقوق بالا ترجیح می‏دهند. تغییر از روز کاری 8 ساعته به 6 ساعته به ما کمک می‏کند تا به افراد بسیاری این پیام را بدهیم که ما روی کارمندانمان سرمایه‏ گذاری می کنیم. آنچه ما به آن معتقدیم این است که پرسنل خوشحال یک اولویت مهم برای یک شرکت موفق است. اگر کارمند شما خوشحال است، آنگاه شرکت شما نیز راضی خواهدبود

در  سوئد معمول است که افراد از پنج تا هفت هفته تعطیلات با حقوق بدون ارتباط با کارشان لذت ببرند، بسیاری از کارمندان در تعطیلات حتی به تلفنشان هم جواب نمی‏دهند.  اینها از فلسفه کاری سوئدی ناشی می‏شود که کارمندان شاد و سلامت بهره‏ ورتر و موثرترند؛ ایده‏ای که به شما می‏گوید اگر سر کار احساس با ارزش بودن کنید، کارتان را بهتر انجام خواهید داد و انگیزه بیشتری خواهید داشت.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد منبع fastcoexist

تاریخ درج: 25 مهرماه 1394

حک و اصلاح: مدیریت سایت

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.