به‌گزارش اقتصادنیوز، روسای دو بانک مطرح اروپایی یعنی «سوسیته‌جنرال» و «بارکلیز»، هشدار دادند: بانک‌های سرمایه‌گذاری اروپایی در مقابل رقبای آمریکایی خود شکست خورده‌اند. آنها اعلام کردند: بانک‌های اروپایی عرصه رقابت بر سر بازارهای سرمایه، مبادلات تجاری و مشاوره مالی را به همتایان آمریکایی خود واگذار کرده‌اند. اگرچه راه‌حل ساده‌ای برای کم کردن این فاصله وجود ندارد، اما اروپا نیازمند بانک‌هایی است که به‌جای بزرگتر شدن، به روشی بهتر تامین سرمایه شده‌ و از نظر جهانی به موسسات مالی رقابتی‌تری تبدیل شوند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، پنج بانک برتر وال‌استریت یعنی «بنک‌آو آمریکا مریل لینچ»، «سی‌تی‌گروپ»، «گلدمن‌ساکس»، «جی‌پی مورگان» و «مورگان استنلی» در سال 2014 و در زمینه بانکداری سرمایه‌گذاری 139 میلیارد دلار درآمد کسب کردند. اما در مقابل، پنج بانک مطرح اروپایی یعنی «بارکلیز»، «بی‌ان‌پی پاریباس»، «کردیت سوئیس»، «دویچه بنک» و «یو‌بی‌اس» کمتر از نیمی از رقم فوق درآمد داشته‌اند. 

بنابر تحلیل‌های موسسه بریکینگ‌ویوز، درآمد بانک‌های آمریکایی از سال 2010 میلادی در مقایسه با رقبای اروپایی خود 6 درصد افزایش یافته درحالی‌که در بانک‌های اروپایی میزان درآمدها 30 درصد افت کرده است.

«فردریک اودی»، مدیرعامل سوسیته‌جنرال می‌گوید: عادت‌ اروپایی‌ها به مالیات بر تراکنش‌های مالی، تهدید جدایی ساختاری اجتناب‌ناپذیر سرمایه‌گذاری و بانکداری خرده‌فروشی، مبارزه با رقبا را برای بانک‌های اروپایی سخت‌تر کرده است. این محدودیت‌ها، نسبتا گمراهانه و زائد است. اما در مقابل، بانک‌های آمریکایی مزایای دیگری دارند. این بدان معناست که بخش وسیعی از بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان، از فقدان بازیگران اروپایی رنج می‌برند. گرچه این شرم‌آور است اما جراحت عمیقی نیست. شرکت‌های اروپایی همچنان این امکان را دارند تا خود را از این خسارت مصون داشته و سرمایه خود را از آمریکا تامین کنند و درصورتی‌که در بحران احتمالی بعدی بانک‌های آمریکایی عقب‌نشینی کنند، آن‌وقت شمار قابل توجهی از بانک‌های اروپایی فرصت دخالت را خواهند داشت. در بلندمدت، بانک‌های سرمایه‌گذاری اروپایی که به خوبی تامین سرمایه شده‌اند، نسبت به سایر رقبای خود که به رقابت نامتعادلی دارند، می‌توانند به موفقیت خود با غرور ببالند.
 
تاریخ درج در سایت اقتصاد نیوز: 22 مهر ماه 1394
 
بروز رسانی: طبق خبرمنتشره توسط خبرگزاری CNBC روز 29اکتبر( 7 آبان 1394) دویچه بنک در سه ماهه سوم 2015 بیش از 6 بیلیون یورو زیان خالص را گزارش کرد. بتابراین تصمیم گرفت  35000 شغل را کم و 10 کشور از جمله آرژانتین ، شیلی و دانمارک را ترک کند.
 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.