مصوبه مولدسازی سران قوا درباره فروش اموال مازاد دولت واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. در اینجا به نقد و بررسی این مصوبه می پردازیم.

موارد زیر بعنوان مهمترین اشکالات و ابهامات ماجرا همچنان مورد بحث است و اصلی ترین وجه آن فسادی است که بوی آن پیشاپیش به مشام میرسد.

1- قانونگذاری توسط سران قوا بدعت جدید در تاریخ کشورما ایران است به نحوی که به قول یک حقوقدان، در حال حاضر بیش از هفت قوه مقننه داریم. همچنین برخی حقوقدانان، مصوبات شورای هماهنگی سران قوا را برخلاف اصل 71 قانون اساسی دانسته اند.

2- در وهله اول گفته شد مصوبه محرمانه است ولی بعدا متن این مصوبه جنجالی منتشر شد که به پیوست تقدیم می گردد. دلیل تاخیر دراعلام متن مصوبه و نحوه نشرآن همچنان مورد ابهام است.

3- تمام قوانین مربوط تا دو سال معلق می شوند از جمله قانون سرمایه گذاری خارجی و خصوصی سازی. چرا دو سال برای اعتبار چنین مصوبه  مهمی زمان قائل شده اند و بعد از آن قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ 

4- مصونیت قضایی دو ساله هیات واگذاری - از افراد دست اندرکار باید پرسید مگر قرار است مملکت را در اسرع وقت به ثمن بخس به نهادهای خاص یا چین و ماچین بفروشید و الفرار؟! چرا از عواقب تصمیمات خود هراسانید که برای خود مصونیت قائل شده اید؟ مگر نه آنکه اسناد مالی و مالکیت حتی تا ده سال بعد از مبادله هم معتبر هستند، چه تفکری پشت این دو سال نهفته است؟ فروپاشی قریب الوقوع؟ 

5- در یک حرکت خارق العاده و بی سابقه، فروش اموال مملکت به کمتر از قیمت پایه گزارش شده توسط کارشناسان رسمی، مجاز شناخته شد! 

6- پرداخت 5 درصد کارمزد به واسطه گران معامله یا هیات، هنوز مبهم است ولی حداقل مبلغ کارمزد برآورد شده بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است. آیا این پول قرار است به هفت نفر عضو محترم هیات واگذاری پرداخت شود (لااقل هر نفر 700 میلیارد تومان) یا به سایر عزیزان خودی تخصیص دارد؟ این چه رانتی است و چرا شفاف سازی نمی شود؟!

7- ریز داراییهای قابل واگذاری هم قابل توجه است. در حالی که در وهله اول قرار بود تا دو ماه دستگاههای اجرایی لیست دارایی های قابل واگذاری را اعلام نمایند، ناگهان یک لیست از آستین حضرات بیرون آمد که پر از شگفتی بود. مواردی مثل مدارس ساخته شده در استانهای محروم از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان توسط خیرین مدرسه ساز و اموال وقفی (مگر دولت می تواند این اموال را بفروشد؟)، دارایی موسسات پژوهشی، فروش اردوگاه باهنر، زمین بابویه و زمین باشگاه کارکنان برخی بانکهای دولتی در بهترین مناطق تهران و شمال کشور که سهام آنها دربورس معامله می شود! آخردولت چه حقی دارد دست در جیب سهامداران بورسی شرکتهای سهامی عام بکند؟

هر چند برخی از این موارد بعدا توسط برخی مقامات دولتی تکذیب شد اما با توجه به حجم بالای آمار واطلاعات واهی و نادرست اعلام شده توسط دولت سیزدهم نمی توان به این تکذیبیه ها دل خوش کرد.

8- علیرغم فیلترینگ، در فضای مجازی اخباری مبنی بر واگذاری دو تا از بزرگترین پالایشگاه گازی کشور و مجتمع کشت و صنعت مغان به برخی سازمانهای حاکمیتی و افراد خاص تحت لوای این قانون جدید مطرح شده که همچنان مسکوت مانده  و بایستی شفاف سازی بشود.

9- سقف واگذاری اموال مشخص نیست. برخی آن را معادل 100 هزارمیلیارد تومان(100همت) مندرج در بودجه 1402 دانسته اند و برخی حراج اموال ایران زمین را از10 تا 70 برابر آن یعنی هفت هزارهمت برآورد کرده اند که بسیار بیشتر از کل اموال خصوصی شده بعد از سال 1357 تاکنون می باشد. اگر این مصوبه ناظربه اعداد درآمدی بودجه سال آینده است، دولت چرا تا تصویب نهایی بودجه صبر نمی کند؟ این همه تعجیل برای چیست؟

10- حاکمیت بایستی قضیه فروش زمین های فلسطین توسط ساکنین قبلی و ظهور طبقه الیگارشی در روسیه را مورد توجه قرار دهد که کشور مبدا و سایرین را وارد چالش چند دهه ای نمود. کاش لااقل فروش اموال به اتباع خارجی و اهلیت خریداران بدقت بررسی و پیش از واگذاری، بطور شفاف اطلاع رسانی شود.

تنها نکته مثبت این مصوبه که تا بحال توسط نهادهای طرفدار دولت گفته شده، رد کردن اموال راکد دولت در چارچوب بودجه 1402 تا سقف 108 هزار میلیارد تومان بوده است. ولی در وهله اول، لیست اموال نشان میدهد برخی از آنها اصولا اموال دولت نیستند که بخواهد بفرشد. در وهله دوم، دلیل ماهوی پیشنهاد دولت برای حراج اموال ملی چیست؟ چرا بودجه 1402 اصلاح و خرجکرد نهادهای خاص محدود نمی شود؟ مگر نه آنکه این بودجه تورم زا منجر به کسری بیش از چهارصد هزار میلیارد تومانی در سال آینده میشود، چرا از تصویب آن در مجلس جلوگیری نمی شود؟

امیدواریم ابعاد فاجعه آمیز این مصوبه با مسمومیت دانش آموزان دختر به فراموشی سپرده نشود.

منابع: سایت خبرگزاری ها و روزنامه های پرنشر کشور مثل ایرنا، بورس پرس، شرق دیلی، الف

آخرین بروز رسانی: 13 اسفند 1401

پیشاپیش از اظهارنطر محترمانه شما متشکریم.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.