گروه مشاوره مدیریت بوستون (BCG) اخیرا مطلبی درباره مفاهیم نوین مزیت رقابتی منتشر نموده که به نوآوری و مدلهای کسب و کار پایدار می پردازد.

چگونه با نوآوری می توان تأثیر مثبتی بر محیط زیست و اجتماع گذاشت و بسرعت به مزیت رقابتی پایدار دست یافت؟ بر اساس جدیدترین  یافته های گروه مشاوره بوستون (BCG) اکنون شاهد نقطه عطفی در زمینه پایداری کسب و کارها هستیم. در واقع، توانایی یک شرکت برای ایجاد تأثیر مثبت بر محیط زیست و اجتماع، بسرعت مزیت رقابتی را تغییرشکل میدهد. بنحوی که با محو کردن مرز بین صنایع و ایجاد امواج جدید رشد، کل صنایع را بازسازی نموده و چالش جدیدی را برای رهبران سازمانی ایجاد می کند تا به تغییر اساسی در مدل کسب و کار بپردازند و نهایتا به ارزش تجاری همراه با بهبود محیط زیست و کسب ارزش های اجتماعی دست یابند. پیشنهاد می کنیم درباره نوآورترین شرکتهای جهان بیشتر بخوانید.

محور اصلی این تلاشها، نوآوری در مدل کسب و کار پایدار* (-ISBM) است. این مفهوم نه تنها به شرکتها کمک می کند تا مزایای زیست محیطی و اجتماعی ایجاد کنند، بلکه دستیابی آنها به مزیت رقابتی پایدار را تضمین می کند. ما شاهد ظهور شرکت‌هایی در صنایع و مناطق جغرافیایی مختلف هستیم که فراتر از دارایی‌ها و قابلیت‌های اصلی‌شان، توسعه یافته و با نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار، ارزش و مزیت رقابتی پایدار ایجاد می کنند.

برای درک عامل موفقیت این شرکتها، همکاران ما در موسسه مشاوره مدیریت بوستون ( BCG)  بیش از 500 طرح پایداری در شرکتها را مورد مطالعه قراردادند. ما بیش از 100 مورد از -ISBM  واقعی را شناسایی کرده و نشان دادیم که بلوغ پایداریک شرکت، در امتداد طیفی تکامل می‌یابد که از مسئولیت اجتماعی کسب و کارها بطور سنتی شروع می‌شود و به -ISBM ختم می‌شود. بسیاری از شرکت ها در امتداد این زنجیره حرکت می کنند ولی تعداد کمی از آنها در مرحله نهایی چرخه فوق هستند.

همکاران ما حدود 45 درصد از شرکتهای فوق را به عنوان رهبران مبتکر طبقه بندی نمودند که از نوآوری‌ در محصولات یا فرآیندها و تغییر در زنجیره ارزش استفاده  کرده اند تا اثرات منفی زیست‌محیطی را کاهش و برند خود را ارتقا ببخشند. همچنین 25 درصد شرکتها یک گام بیشتر برداشته و رهبران اکوسیستم نوآوری بودند. این سازمانها، زنجیره‌ ارزش و اکوسیستم‌ یا زیست بوم کسب‌وکار را مجددا تصویرسازی می‌کردند تا به علل ریشه‌ای نیازهای محیطی،  اجتماعی و رقابت به شکل متفاوتی بپردازند. نهایتا 30 درصدشرکتها به عنوان سازمانهای پیشتاز ظاهر شدند. این شرکتها تصویرسازی مجددی از کسب و کار ارائه نموده و مرزهای رقابت را برای دستیابی به رشد و مزیت رقابتی در مقیاس کلان جابجا کردند.

نوآوری در مدل کسب و کار پایدار چگونه رخ می دهد؟ بررسی ما نشان می دهد کلید موفقیت سازمانها، تکمیل چرخه نوآوری چهار مرحله ای بشرح زیر است:

  • اولین گام نوآوری، درک عمیق ذینفعان سازمانی، مسائل و روندهای زیست محیطی و اجتماعی است که می تواند بر زیست بوم کسب و کارها تأثیر بگذارد. شرکتها در این مرحله، تأثیر بالقوه پویایی این اکوسیستم یا زیست بوم را بر مدل کسب و کار خود بررسی می کنند. اینکار به آنها کمک می کند انواع نقاط ضعف و فرصت های تجاری مرتبط با مسائل زیست محیطی و اجتماعی را شناسایی نمایند.
  • در گام بعدی، شرکتها مدل‌ فعلی کسب‌وکار خود را تغییر می‌دهند یا مدل‌ کسب و کار کاملاً جدیدی را برای استفاده از فرصت‌های شناسایی شده تصور می‌کنند. آنها بدنبال کنار زدن محدودیت‌های فعلی، بکارگیری آخرین فناوری ها و یکپارچه‌سازی فعالیت‌هایی می روند که قبلاً جدا از همدیگر تلقی می شدند. مدل‌ کسب‌وکار جدید باید مزیت تجاری و مزایای زیست محیطی و اجتماعی را بطور یکپارچه  در بر داشته و ارتباط بین این عوامل را تقویت نماید.
  • در مرحله سوم چرخه نوآوری، شرکت‌ها باید ایده‌ها یا مفاهیم مدل کسب‌ و کار (از مرحله دوم) را آزمایش، تکرار و اصلاح کنند تا مطمئن شوند که آنها مزایای زیست‌محیطی و اجتماعی مورد نظر را در بر داشته و به ارزش تجاری و مزیت رقابتی منتج می شوند.
  • در نهایت، شرکت‌ها باید کسب و کارهای برنده را هدایت نموده و برنامه های نوآوری را در مقیاس کلان پیاده سازی نمایند. اینکار ممکن است مستلزم ایجاد هنجارهای جدید در صنعت، پویایی ذینفعان و پیش بردن مرزهای رقابت باشد.

با هر چرخه نوآوری، شرکت‌ها مقیاس، تجربه و فرصت حضور در بازار برای بکارگیری ابتکارات تازه را بدست می‌آورند و نهایتا مزایای تجاری، زیست محیطی و اجتماعی معنادار ایجاد می‌کنند.

* توضیح:  ISBM- مخفف  sustainable business model innovation است.

متن به زبان اصلی را می توانید از بخش انگلیسی سایت ما بخوانید و ما را از نقطه نظرات ارزنده خود بهره مند سازید.

با سپاس

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.