ماجرای غریبی است. در ینگه دنیا، استارتاپ یک ایرانی به ارزش چهار میلیارد دلار یعنی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بورس نیویورک عرضه شده اما مجلس کشورش،  به دنبال محدود کردن فضای مجازی است و طی چند سال اخیر بسیاری از کارآفرینان این حوزه مجبور به مهاجرت شده‌اند.

استارتاپ‌ها، کسب و کارهای نوپایی هستند که حول محور فناوری شکل گرفته‌اند و پتانسیل رشد بالایی دارند. به گزارش تجارت‌نیوز، حالا یک استارتاپ‌ ایرانی به ارزش چهار میلیارد دلار در بورس نیویورک عرضه شده است. ارزش این استارتاپ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر کل درآمد نفتی کشور در سال گذشته است.

این در حالی است که مجلس در یک ماه گذشته مصرانه به دنبال تصویب طرح فیلترینگ یا به عبارتی، محدود کردن فضای مجازی است. مجلس بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را در دستور کار این هفته خودش قرار داده است.

وضعیت فعالیت برای استارتاپ‌ها به نحوی است که در چند سال اخیر برخی از کارآفرینان و سرشناسان این حوزه مجبور به مهاجرت شده‌اند. بنیان‌گذار شرکت Arvo Mobile  در فنلاند می‌گوید که ۸۰ درصد استارتاپ‌های ایرانی به راند سوم نمی‌رسند و اغلب در مرحله اول یا دوم شکست می خورند. علتش هم واضح است.

روزنامه هفت صبح در گزارش با عنوان «نیما، گرگ وال‌استریت!» به موضوع عرضه یک استارتاپ با نام «Blend» در حوزه فین‌تک پرداخته است.

Blend نام یک استارتاپ فعال حوزه فین تک است که توسط نیما قمصری و هم‌بنیان‌گذار دیگر او اداره می‌شود. خبر جالب در باره‌ این استارتاپ هم این است؛ Blend هفته گذشته با ارزش چهار میلیارد دلار در بورس نیویورک عرضه شده است. حالا این استارتاپ چیست و کارآفرین آن از چه زمانی به آمریکا مهاجرت کرده؟ نیما قمصری، کارآفرین ایرانی است که در کودکی به ایران مهاجرت نموده است. او قبل از تاسیس این استارتاپ در دانشگاه استنفورد تحصیل کرده است. قمصری که حالا ۳۴ سال سن دارد، سال۲۰۱۲ کم کم کار خود را در استارتاپ در دانشگاه شروع کرد.

Blend چیست؟

Blend یک شرکت فین تک در سیلیکون‌ولی در آمریکاست. در واقع یک پلتفرم آنلاین است که درخواست وام مسکن و قسط ‌بندی آن را به صورت آنلاین درمی‌آورد و ارائه می‌کند. این نرم‌افزار امروز با مهم‌ترین بانک‌های آمریکایی همکاری دارد.

در تمام سال‌های بحران اقتصادی آمریکا وعده این نرم‌افزارBlend بود که باعث می‌شود که نیاز به جمع‌آوری مستندات کاغذی از مشتریان برای اعطای وام خانه نباشد؛ فرآیندی هزینه‌بر که تهیه آنها از سمت مشتریان هفته‌ها زمان می‌برد کار آن یک جورهایی آنلاین و ساده کردن برنامه‌های گرفتن وام‌های اجاره به شرط تملیک است.

Blend  روزانه بیش از دو میلیارد دلار وام را برای بانک‌ها پردازش می‌کند و فرایند تصویب وام را به حدود سه دقیقه رسانده است. این استارت‌تاپ بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ رشد زیادی داشت و در تعداد مشتریان با سه برابر افزایش روبه‌رو شد. آنها تنها سال گذشته ۱٫۴ هزار میلیارد دلار وام را پردازش کردند.

این شرکت از ماه مارس ۲۰۲۰ تا پایان آن سال نسبت به همان دوره در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۶۶ درصد رشد را برای تراکنش‌های خود گزارش کرده است.

قمصری روز جمعه با فوربس / فوربز هم مصاحبه کرده و درباره اینکه چطور شد به عرضه سهام این شرکت در بورس علاقه‌مند شده اینطور گفته است: اگر دو سال پیش از من می‌پرسیدید من می‌گفتم که عرضه عمومی برای ما معنا ندارد و ما به صورت خصوصی خیلی خوب این شرکت را رهبری می‌کنیم. دلیل اینکه ما تصمیم به عرضه عمومی گرفتیم پیچیدگی و قوانین شدید این صنعت بود. ما می‌خواستیم مشتریانمان مطمئن شوند شریکی که به آن تکیه می‌کنند یک مدت طولانی حضور دارد.

البته این اتفاق، تنها افتخاری نبوده که نصیب آنها شده Blend امسال در لیست ۵۰ فین‌تک برتر فوربز هم قرار گرفت. علاوه بر این بیزینس اینسایدر هم بر اساس تحلیلی که از طریق تماس با مشتریان تیم و متخصصان صنعتی داشته به این باور رسیده که Blend قرار است به یکی از مهمترین شرکت‌های نرم‌افزار در حوزه خدمات مالی و رهن (SaaS)  تبدبل شود. نام قمصری همچنین در رده‌بندی فورچون از افراد بانفوذ زیر ۴۰ سال دیده می‌شود.

سوالات اساسی درباره صیانت

با توجه به اهمیت طرح صیانت، سعی می کنیم به طور مختصر به مهمترین سوالات به شرح زیر پاسخ دهیم:

1- طرح صیانت از کجا پیدایش شد؟

طبق واگویه های مجازی، نسخه اول این طرح در در دوره دولت پاک دست - دولتهای دهم و یازدهم- مطرح شده بود. این طرح مردادماه سال گذشته اعلام وصول شد و به کمیسیون فرهنگی و سپس به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارجاع شد. قلمرو طرح از ساماندهی به پیام رسان ها با عنایت به مصوبه جلسه 66 شورای عالی فضای مجازی که در آن معماری کلان فضای مجازی کشور تصویب شده است،  به ساماندهی لایه خدمات پایه کاربردی ارتقا یافت. سپس  نام طرح به "طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی" تغییر یافت. بنا به برخی گفته ها، این تغییرات باعث شد نسخه دوم نسبت به طرح صیانت 80 درصد به لحاظ محتوایی تغییر کند. پیش نویس جدید بعد از بحث و بررسی های فراوان در دی ماه سال گذشته از سوی مرکز پژوهشها به کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال گردید. 

2- واکنش فعالان فضای مجازی و شرکتهای بزرگ فناوری چه بوده است؟

بسیاری از رسانه ها، بازخورد مثبتی از این طرح نداشته اند. به نحوی که  بر اساس آخرین اخبار  منتشر شده، تشکل‌های صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با انتشار بیانیه‌ای از رئیس جمهور خواستند طرح صیانت پس گرفته شود و دولت پس از اخذ نظرات بخش خصوصی در قالب تشکل‌های تخصصی، لایحه ای متناسب آماده و جایگزین این طرح غیر قابل اجرا کند هر چند برخی هم به اینترنت بدو ن محدودیت از طریق استارلینک و ارتباط آن با این طرح پرداخته اند.  

3- استارلینک چیست و چگونه کار میکند؟

استارلینک پروژه ای است که توسط شرکت متعلق به ایلان ماسک به نام اسپیس ایکس انجام میشود و هدف آن مهیا سازی اینترنت در تمام کره زمین و حتی فضا است. این شرکت با استفاده از تعداد زیادی ماهواره که در اطراف زمین قرار میگیرند قصد دارد تمامی زمین را به اینترنت متصل نماید. اگرچه ازلحاظ تئوری می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای در هرکجای دنیا استفاده کرد و تنها لازمه‌ی آن داشتن یک آنتن است، ولی اسپیس ایکس خیلی واضح بارها اعلام کرده است که قصد ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای بدون اجازه‌ی دولت‌ها را ندارد. البته علاوه بر گران بودن این تجهیزات در حال حاضر و حتی اگر اسپیس ایکس در مذاکره با مسئولان ایرانی موفق به‌کسب اجازه‌ی سرویس‌دهی در ایران شود، بسیار بعید است که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا بتواند به‌صورت رسمی سرویس اینترنت خود را در ایران ارائه دهد. احتمالا این خدمات از طریق شرکتهای ارائه دهنده اینترنت  در اختیار خواهد بود.

 بر اساس واگویه های مجازی و طبق تجربیات قبلی احتمالا دوباره پای آقازاده دیگری در واردات تجهیزات استارلینک در میان است. به زودی خواهیم دانست. با توجه به اخباری مبنی بر پوشش تهران و مناطقی از غرب کشور در صورتی که تجهیزات مربوط وارد شود بعد از مدتی شاهد وجود آنها در کشورمان خواهیم بود. البته فعلا مقامات دولتی و بخش عمده ای از حاکمیت، درگیر جابجایی قدرت و گفتاردرمانی هستند.

منابع: مختلف به شرح متن

آخرین به روز رسانی: 14 مرداد 1400

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.