مجله فوربس/ فوربز جدید ترین مقاله خود را به اقتصاد گیگی و افزایش خویش فرمایی به سبب کرونا اختصاص داده است. روندی که انتظار می رود ادامه داشته باشد و پنجره ای به سوی آینده ی مشاغل که همچنان باز می ماند.

مقدمه

در مطالعه روند کسب و کار، در آستانه انقلاب صنعتی چهارم وضمن بررسی بزرگترین اقتصاد جهان، با پدیده ای به نام خویش فرمایی یا فریلنسرینگ بخصوص در فضای مجازی برخورد می کنیم که به نوشته مجله فوربس / فوربز یک روند رو به تزاید و افزایش است.

بسترهای آنلاین، سکو یا همان پلتفرم های شغلی، روش متفاوتی برای کارکردن در روزگار ما هستند. کافی است توجه کنیم در Upwork که بزرگترین بستر آنلاین مدیریت استعدادها به روش ریموت و از راه دور دنیاست، سه میلیون شغل ایجاد شده وسالیانه یک میلیارد دلار کار انجام می شود.

آپ ورک  اخیرا  گزارشی را بر اساس اطلاعات  جمع آوری شده از پاسخهای 6000  نفر شاغل  آمریکایی در مورد تأثیر کوید 19 بر بازار کار تهیه کرده است که نشان می دهد 12درصد از نیروی کار برای اولین بار در طول همه گیری این بیماری، خویش فرمایی را شروع کرده اند. یعنی روند اقتصاد گیگی که از سالیان قبل آغاز شده بود به واسطه پاندمی کرونا تسریع شده و شتاب گرفته است.

ویژگی جامعه خویش فرمایان 

از جمعیت 300 میلیون نفری آمریکا، مجموعا 59 میلیون نفر یعنی بیش از یک سوم کل نیروی کار این کشور خویش فرما هستند.  حدود 36 درصد از این افراد تمام وقت آزاد هستند که تعداد آنها نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است . فقط یک چهارم  کسانی که شغل تمام وقت خود را ترک کرده و اکنون فریلنسر هستند، درآمد کمتری نسبت به سال گذشته دارند. نیمی از فریلنسرها مهارت بالایی دارند و خدمات فنی مهمی، همچون برنامه نویسی رایانه، بازاریابی، مشاوره فناوری اطلاعات، امور بازرگانی و غیره را به جامعه ارائه می دهند. نکته جالب آنکه پدیده خویش فرمایی مختص نسل  خاصی نیست واکنون تمام نسلها با گرایشهای کاری مختلف و با درصدهای زیر فریلنسریا خویش فرما هستند.

  • متولدین دوره پس از زمان جنگ جهانی دوم بین 1946 تا 1964 میلادی معروف به Boomers یعنی نسل عیالوار یا انفجار جمعیت (26 درصد )
  • نسل X متولدین اوایل دهه 1960 تا اوایل دهه 1980 میلادی ( با 30 درصد)،
  • نسل Y  متولدین دهه 1980 تا  اوایل دهه 2000 میلادی، معروف به نسل هزاره ( 44 درصد) همان دهه 60 و 70 خودمان
  • نسل Z  متولدین اوایل دهه 2000 میلادی معروف به نسل اینترنت، همیشه آنلاین یا iGenertion   (50 درصد). برخی معتقدند که این نسل، با خصلت اعتیاد به تلفن های هوشمند، دنیای کسب و کار را تغییر خواهد داد.

ملاحظه می فرمایید که درصدها بر حسب زمان تولد افراد و میزان آشتی پذیری آنها با اینترنت متفاوت است. در بخشهای بعدی به ارزیابی این بسترهای مجازی کار و مهارتهای لازم برای بهره گیری بهتر از آنها می پردازیم.

معایب پلتفرم های شغلی

برخی معتقدند این بسترهای مجازی، به استثمار کارگران محروم کشورهای در حال توسعه مینجامد  که به عنوان مثال بعنوان دستیار مجازی، توسعه دهنده نرم افزار یا نویسنده محتوای رسانه های اجتماعی گذران زندگی می کنند.

برخی دیگر می گویند ایجاد شغل از طریق این پلتفرم ها صرفاً با هدف کاهش هزینه و کمک به سودآوری شرکتها صورت می گیرد. اما این نکته همیشه درست نیست. ثابت شده است که انجام کاربه روش آنلاین یا بر خط  مفید است. زیرا بسیاری از افراد از چنین بسترهایی برای انجام کارهای روتین و روزمره ، پروژه ها و حتی برای پر کردن مشاغل پاره وقت یا دائمی استفاده می کنند.

مزایای پلتفرم های شغلی

یکی از کارآفرینانی که به دنبال استخدام دارنده یک مهارت شغلی خاص بود توضیح می دهد که این روش چگونه در شروع و گسترش کسب و کار وی بسیار مفید واقع شده است. شکی وجود ندارد که توانایی بهره گیری جهانی از استعداد ها، در کنار قیمت گذاری مناسب خدمات و انجام کار در مهلت مقرر برای بسیاری از کارفرمایان مطلوب می باشد.

برخی از پلتفرمها ادعا می کنند که استخدام  در آنها به طور متوسط ​​سه روز طول می کشد. جالب تر آنکه  داشتن برخی مهارتها - مثل مشاوره درباره ساختار شخصیت حقوقی ، ارزهای مجازی،  بیت کوین ، استانداردهای بین المللی حسابداری و اعطای مجوز نرم افزار - هم هستند که کارفرما حاضر است به طور متوسط در هر ساعت 200 دلار یا بیشتر  برای آنها پرداخت نماید. پس بازه گسترده ای از مشاغل در این بسترهای آنلاین وجود دارد.

مهارتهای لازم در اقتصاد گیگی

یادگیری نحوه ارزیابی مهارتها، نکته اصلی برای فریلنسرها در این بسترهای مجازی، ضمن معرفی کامل و جذاب توانمندی خود به کارفرمایان است. در حالی که نکته اصلی مد نظر کارفرمایان واستخدام کنندگان این است که تعداد زیادی از داوطلبان را محک زده و افراد واجد شرایط را که دقیقا مهارتهای کاری مورد نظرشان را دارند، شناسایی و جذب نمایند.

سخن آخر

بسترهای مجازی انجام کارمثل آپ ورک، پنجره ای به سوی آینده کار و مشاغل هستند. این بسترهای آنلاین کسب و کار، روش متفاوتی برای انجام امور بوده و برای زمانه ما ساخته شده اندبه دلیل مشکلاتی مثل پاندمی کرونا ممکن است محل کار، مدارس و حتی مرزهای بین المللی در سراسر جهان بسته شود اما این پلتفرمها کمک می کنند زندگی ادامه یابد. اینها فقط نمونه هایی  از آینده مشاغل هستند که در حال حاضر شاهد آنها هستیم.

به نظر شما، پیامدهای پاندمی کرونا و خویش فرمایی برآینده مشاغل و اقتصاد ایران چیست؟

از آنجا که این مطلب خلاصه ای از مقاله فوربس/ فوربز است، در صورت علاقمندی، متن کامل را به زبان اصلی و از لینک زیر مطالعه فرمایید.

https://www.forbes.com/sites/nicholaswyman/2020/12/04/a-window-into-the-future-of-work/?sh=799979505155

 سایر منابع:

  1. مدیریت نسل ها نوشته آقای آرمین خوشوقتی و اشرف میر کمالی در سایت توسعه منابع انسانی سرآمد ( تماس)
  2. سامانه استخدام بخش خصوصی ( Iran HR)

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.