معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طبق آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری، در سال 2014 سهم ایران از گردشگران خارجی افزایش یافته و برای اولین بار ایران در ردیف 47 کشور برتر از لحاظ گردشگر ورودی در دنیا قرار گرفته است.

به گزارش از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در تجارت نیوز، مسعود سلطانی فر با حضور در همایش علمی و بین المللی روز جهانی گردشگری، برنامه‌ها، اهداف و سیاستهای این دستگاه را در حوزه گردشگری تشریح کرد. او گفت: در سال 2014، سهم ایران از گردشگری حدود 5 میلیون و 44 هزار گردشگر بوده است که رشد متوسط سالانه 12 درصدی را در دو سال گذشته نشان می‌دهد. این روند. این در حالی است که روند رشد گردشگری در قاره آسیا سالانه 0.5 درصد و در جهان 4.6 درصد بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: برای استفاده از ظرفیتهای حوزه گردشگری، مقصدسازی و افزایش سهم بازار گردشگری در مقاصد مختلف کشور نقش تعیین کننده‌ای دارد و رسیدن به این هدف مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش‌های مختلف خصوصی و آحاد جامعه فعال در ابعاد یاد شده است.

سلطانی فر با بیان اینکه گردشگری به عنوان کلید توسعه، رفاه و موفقیت در بسیاری از کشورها و یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های تجاری جهان است ادامه داد: صنعت گردشگری به دلیل افزایش روزافزون مقاصد گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این مناطق، تبدیل به عاملی کلیدی در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی از طریق ایجاد مشاغل و تشکیلات اقتصادی و درآمدهای حاصله از توسعه زیرساخت‌ها شده است ؛ حتی شوک‌های گاه و بی‌گاه ،‌این رشد بی‌وقفه را متوقف نکرده است.

او گفت: توسعه گردشگری، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، عامل مؤثری در مقابله با فقر، کاهش بیکاری و باعث رونق اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی می‌شود. صنعت گردشگری نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی است و در کلیه بخش‌های اقتصادی،‌اثرات توسعه‌ای دارد.
رئیس سازمان میزاث فرهنگی گفت: شعار روز جهانی گردشگری امسال 1 میلیارد گردشگر، 1 میلیارد فرصت شعار هوشمندانه‌ای است که باعث توجه بیش از حد به اثرات گردشگری در توسعه می‌شود. این شعار در سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری، هر گردشگر یک فرصت برای آشنایی با ایران انتخاب شده است. او ادامه داد: یک میلیارد گردشگر یعنی ظرفیت‌ عمیق و روزافزون صنعت گردشگری که می‌تواندبرخی از ضروری‌ترین هدف‌های حال حاضر را از جمله رشد اجتماعی - اقتصادی، توسعه فراگیر و حفاظت از محیط زیست متبلور کند، فرصت‌هایی نظیر ایجاد اشتغال که یکی از نیازهای اساسی کشور ماست.


سلطانی فر گفت: براساس گزارش unwto در سال 2014 تعداد گردشگران به یک میلیارد و 200 میلیون نفر رسیده و گردش مالی حاصله به یک تریلیون و 245 میلیارد دلار در سال رسیده است و طبق پیش‌بینی‌های این سازمان در سال 2020 به یک میلیارد و 600 میلیون نفر و در 2030به یک میلیارد و 800 میلیون نفر خواهد رسید.

او یادآور شد: براساس سند چشم‌انداز 20 ساله، سهم ایران از شمار گردشگران جهانی از 9 صدم درصد در سال 83 به 1/5درصد در سال 1404 سال پایانی چشم‌انداز افزایش یابد، یعنی حدود 20 میلیون نفر گردشگر در سال 1404.
او گفت: این در حالی است که علیرغم ظرفیت‌های بالای تاریخی، فرهنگی و طبیعی و تنوع اقلیمی و وجود جاذبه‌های ملموس و ناملموس متعدد، گردشگری ایران در فاصله سال‌های 83 تا 92 از رشد قابل قبولی برخوردار نبوده است و از اهداف چشم انداز 20 ساله توسعه عقب هستیم.

وی اصلاح و تصویب آئین‌نامه ایجاد، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها در دولت یازدهم بعد از 25 سال، تهیه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور با بیش از 1300 پروژه و 25 میلیارد دلار، افزایش مدت زمان روادید فرودگاهی از 15 روز به 30 روز، فعال کردن توریست کارت توسط دو بانک داخلی، برنامه‌ریزی به منظور برندسازی گردشگری حلال ایران در میان جامعه مسلمانان جهان را از فعالیت های توسعه گردشگری عنوان کرد.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.